שתף קטע נבחר

למה לא כדאי לנינט ויהודה להתחתן

אפשר להמשיך לאהוב גם בתור בעל ואשה, או שאחרי החתונה זה נגמר? בית המשפט לאהבה דן בשאלה הזו בכובד ראש כבר לפני מאות שנים. מה זה בכלל בית משפט לאהבה, אילו מקרים מעניינים הגיעו לפתחו ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם?

השמועה אמרה שנינט ויהודה מתחתנים. לא עכשיו אמנם, בעוד כמה חודשים, מספיק זמן כדי שנוכל לדון בשאלה חשובה – האם בכך הם שמים קץ לאהבתם? כדי לענות על השאלה, החלטתי לחזור אל בית משפט לאהבה, שהיה פעיל לפני מאות שנים באירופה.

 

תיאור מקרה: גבר התאהב באשה שלא החזירה לו אהבה, כי אהבה גבר אחר. אבל היא הסכימה להתחייב בפניו שתיעתר לחיזוריו, אם תפסיק לאהוב את אהובה הנוכחי. כעבור זמן קצר נישאה האשה לבחיר ליבה. למרבה הפלא, קפץ המחזר החדש משמחה. מה הוא קופץ? הנישואים שלך, טען המחזר הנלהב, הם הוכחה שהפסקת, או בקרוב תפסיקי, לאהוב את מי שעכשיו הוא בעלך. לכן עלייך לאהוב עכשיו אותי. התחייבת! הם התווכחו ביניהם, עד שהעניין הגיע אל בית המשפט לאהבה, שפעל בחצר המלכות של אלינור, מלכת צרפת (הפרטים המלאים נמצאים בספרו של פיטר גודריץ' – Law in the Court of Love).

 

פסק הדין של המלכה מתבסס על תקדים משפטי שנקבע בשנת 1174, בבית המשפט לאהבה של 30 רוזנות משמפיין, שניהלו ביניהן דיון מעמיק בדבר עקרונות היסוד של אהבה ונישואים. זוג אוהבים, נאמר בדיון של הרוזנות משמפיין, נותנים את כל מה שיש להם באופן חופשי וללא כל שום חובה, בעוד שזוג נשוי מחויבים זה לזה על פי ברית הנישואים ביניהם.

 

אבל נחכה רגע עם פסק הדין. קודם כל נציג את אופיים המוסרי של בתי המשפט לאהבה.

 

נימוק לא משכנע לחוסר אהבה

תיאור מקרה: אשה שאהובה נסע לחו"ל, כנראה במסגרת של מסעות הצלב, לא שמעה ממנו כלום במשך שנתיים ימים. לא דרישת שלום, לא מכתב ולא עדויות של אנשים שראו אותו במקרה. האדמה כאילו בלעה אותו. האשה התאהבה בגבר אחר. חברו הנאמן של אהובה, שלא אהב את ההתפתחות הזו, הגיש נגדה תביעה לבית משפט לאהבה של הרוזנות משמפיין.

 

האשה טענה להגנתה שני טיעונים עיקריים. ראשית, גם אם היא ואהובה הנעלם לא היו בעל ואשה, יש ליישם כלפיה את הכלל המקובל לגבי אלמנות, שהגבר הוא בחזקת מת אם אין ממנו זכר במשך שנתיים. ושנית, אם הוא חי, יש להכריז עליו כמי שהפסיק לאהוב אותה, משום שכל אותן שנים הוא לא טרח ליצור איתה קשר.

 

בית המשפט פסק לרעת האשה. אדם אינו זכאי לשלול מהזולת את אהבתו, נקבע בפסק הדין, אלא מסיבה משכנעת, והסיבה של האשה אינה משכנעת - אי אפשר ללמוד על רגשותיו של אדם רק על פי היעדרותו. ייתכן, נכתב בהכרעת הדין, שהאהוב הנעלם לא היה מסוגל להפקיד את סודות אהבתו בידי זר, לכן לא שלח אליה הודעות.

 

פרסם ברבים את הסודות האינטימיים שלה

במקרה אחר פרסם אביר ברבים את הסודות הכי אינטימיים של אהובתו (ראו היום בבלוגים). המקרה הובא בפני הרכב מיוחד של גבירות מגאסקוניה, שפסקו כי האביר ראוי למלוא הגינוי והבוז ויש למנוע ממנו אהבה לכל חייו. יתר על כן, אם אשה תתאהב בו, בניגוד לפסיקה של בית משפט, הרי שהיא עצמה ראויה לעונש.  

 

מקרה נוסף: כל הנשים דחו את חיזוריו של גבר מסוים, שיצא לו שם של אדם רע. אשה אחת ויחידה התאהבה בו בכל זאת, והיא הצליחה להשפיע עליו להשתנות. הוא הפך אדם "בעל אופי מוסרי מצוין", כדברי בית המשפט של הרוזנות מפלנדריה. ואז, כמה לא מפתיע, התאהבה בו אשה אחרת, והגבר החזיר לה אהבה, מתעלם מכאבה ונדיבותה של האשה שהפכה אותו לראוי לאהבת נשים. האם יש להרחיקו מהאשה השנייה? בית המשפט פסק כי לנדיבת הלב יש זכות על הגבר שהיא קוממה משפל המדרגה המוסרית, לאמור – עליו לעזוב את השנייה ולחזור אל הראשונה.

  

מי סובל יותר – אביר נבגד או אלמנה?

לסיום, נדלג על הסיפור וניגש ישר לשאלה שעמדה בפני בית המשפט - מי סובל יותר, אשה שבעלה מת, או אביר שאהובתו התאהבה באחר? האביר כמובן, הכריע בית המשפט. "משום שהאשה לא תראה יותר את בעלה, ייתכן שהיא... תשכח אותו". האביר, לעומת זאת, לא יצליח לשכוח את אהובתו הבוגדנית, כיוון שהיא ממשיכה לחיות.

 

בית המשפט לאהבה מגלה נטיות מוסריות, שחלקן מגחכות את האהבה. אהבה לא עושה צדק, כמו שצדק לא עושה אהבה. מה הקשר בכלל? ומה זה עניינו של בית משפט להחליט אם יש אהבה בנישואים?

 

צילום: רפי דלויה
נינט טייב יהודה לוי (צילום: רפי דלויה)

אבל, בית המשפט לאהבה לא הלך רק בדרכי הצדק. הוא שפט גם על פי ההיגיון האוטונומי של האהבה. כך, לדוגמה, כלל מספר 13 במערכת הכללים לבתי המשפט האלה אומר - "אהבה שנעשית פומבית, בקושי מצליחה להחזיק מעמד". תארו לכם מה היה קורה למוסר, אילו היינו מצייתים לכלל הזה. ואיך היינו חיים אם נינט ויהודה לא היו מזמינים את התקשורת לעקוב אחר הטיול שלהם באיטליה?

 

עכשיו הגיע הזמן שנחזור לפסק הדין במקרה בו פתחתי. הפעם, נראה שהרוזנות משמפיין, ובעקבותיהן גם המלכה אלינור, פסקו על פי ההיגיון האוטונומי של האהבה, ולאו דווקא על נטיותיהן המוסריות. אשה שנישאת לאהובה, נאמר בהכרעת הדין, מפסידה אותו כמאהב. בהתאם לכך, חויבה האשה לקיים את הבטחתה למחזרה הנואש ולקחת אותו כמאהב לצד בעלה.

 

ומה עם נינט ויהודה? אם הם רוצים לשמור על אהבתם, כדאי להם לפעול לפי פסק הדין של הגבירות מהמאה ה-12.

 

  • ניתן לשלוח לאבינועם אימייל בנושאי דילמות של רגש ומוסר. לצערנו, אין אפשרות להשיב אישית לכל הפניות.

 

 

שימו לב שיש אפשרות לסמן בתגובות "בעד" או "נגד":

 

הנישואים לא עושים טוב לאהבה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ראוי למלוא הגינוי והבוז?
ראוי למלוא הגינוי והבוז?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים