שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    גמרא? לדתיים בלבד
    התנ"ך אמנם פופולרי מאוד, אבל סקר ynet-גשר לשבוע הספר מגלה: לא לכל היהודים יש חלק בארון הספרים היהודי. סידור התפילה מפתיע לטובה, הגמרא מאכזבת

    אנחנו מקבלים אותו עם סיום הלימודים היסודיים, וגם בטקס ההשבעה הצה"לי, ומצרפים לאוסף עוד כמה עותקים שקיבלנו בחגיגת הבר-מצווה. התנ"ך היה ונשאר הפופולרי שבספרי עם הספר, כש-96% מהציבור מחזיקים אותו בביתם. אבל מה קורה עם שאר ספרי ארון הספרים היהודי? סקר שבוע הספר של ynet יהדות ועמותת גשר מגלה: לרוב המכריע (78%) יש סידור התפילה אבל הגמרא (29%) נותרה נחלת הדתיים בלבד.

     

    סקר ynet-גשר נערך על ידי מכון "מותגים" בקרב מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת דוברת העברית בישראל.

     

    בשאלת הסקר התבקשו הנשאלים לציין אילו מבין ארבעת הספרים הבאים נמצאים בבתיהם: 96% השיבו שיש להם תנ"ך בבית, סידור תפילה נמצא אצל 78% מהנשאלים, את החיבור ההלכתי "שולחן ערוך" מחזיקים 47%, ורק 29% אמרו כי יש להם גמרא בארון הספרים.

     

    מפילוח להגדרות דתיות עולה כי כמעט כולם רואים בתנ"ך ספר חובה בבית היהודי. 93% מהחילוניים מחזיקים בו וכך גם 98% מהמסורתיים. סידור התפילה זוכה אף הוא לפופולריות, גם אצל מי שלא נוהג להתפלל מדי יום: ל-57% מהחילוניים יש סידור בבית, וגם ל-97% מהמסורתיים.

     

    ה"שולחן ערוך" מצוי גם הוא בבתים שאינם בהכרח שומרי הלכה, ומחזיקים בו 53% מהמסורתיים ו-24% מהחילוניים. בגמרא, שהיא למעשה המקור, מחזיקים 26% מהמסורתיים ורק 8% מהחילונים.

     

    ניתוח נוסף של התוצאות מלמד שהגמרא וה"שולחן ערוך" פופולריים יותר בקרב הדור הצעיר. ל-54% מהנשאלים בגילאי 18-24 יש בבית "שולחן ערוך", ו-39% מהם מחזיקים בספרי גמרא. לצורך השוואה, בין גילאי 25-34 מחזיקים רק 36% ב"שולחן ערוך", ורק ל-19% מהנשאלים בגילאי 35-44 יש בבית גמרא.

     

    סידור התפילה מצוי בבתי המבוגרים יותר מכולם (86% בקרב גילאי 65 ומעלה), והתנ"ך זוכה לפופולאריות הנמוכה ביותר בין גילאי 25-34, עם 89%.

     

    שושי בקר, מנכ"לית "גשר מפעלים חינוכיים", אומרת כי 57% מהחילוניים המחזיקים סידור תפילה בביתם מעידים על חיבור משמעותי ליהדות ולמסורת, שאינו תלוי בהגדרה דתית. לדעתה, פופולריות הסידור נובעת מכך שהוא מאפשר חיבור ליהדות מתוך רצון אישי ובחירה, מבלי כל חיוב ללומדו במסגרות הלימוד.

     

    "אני מצפה שפריחת בתי המדרש ומסגרות הלימוד היהודי תחולל שינוי, כך שהיהודי הישראלי לא רק יחזיק בביתו ספרים יהודיים אלא יפתח אותם בעניין ובהנאה, ילמד בהם, וירגיש שמדובר בנכסים תרבותיים ורוחניים שחשוב להעבירם לדורות הבאים", היא הוסיפה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    גמרא. לרוב אין
    צילום: מיכה דומאן. באדיבות מרכז חב"ד ת"א
    צילום: ג'רמי פלדמן
    תנ"ך. לכולם יש
    צילום: ג'רמי פלדמן
    צילום: יואב פרידמן
    שושי בקר
    צילום: יואב פרידמן
    מומלצים