פורד מיואשת: קנה לנד רובר, קבל יגואר במתנה
פורד נאבקת על חייה, וממשיכה במכירת חיסול של מותגיה הבריטיים. אחרי שזרקה את אסטון מרטין, מגיע תורן של צמד הבריטיות הנותרות
בעל הבית השתגע? פורד, יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, הודיעה לאחרונה רשמית על כוונתה למכור שניים ממותגיה היותר-נחשבים בעולם הרכב - לנד רובר ויגואר. בכך למעשה מגיע הקץ לשמועות עליהן דיווחנו מספר פעמים בשנים האחרונות, על כוונות המכירה של הקונצרן הענק. כבר לפני 10 חודשים דיווחנו כי הקונצרן האמריקני מגשש תקופה ארוכה אחר רוכש אפשרי לשני המותגים, בעיקר יגואר. באותה הזדמנות, בה פרסמנו על אפשרות עסקה שכזו לראשונה, הייתה זו יונדאי שהודיעה כי היא לא מעוניינת.
בורסת ההימורים מכוונת עצמה כעת להימור על הקונה המאושר. פיאט, שבדקה לאחרונה אפשרות, הודיעה בינתיים "לא, תודה". האחרות? משחקות עדיין קשות להשגה.

עכשיו מבצע: קנה את לנד רובר בתנאים נוחים...
בהודעה שפורסמה בימים האחרונים, דווח כי פורד פנתה לשלושה בנקים שונים להשקעות - גולדמן סאקס, מורגן סטנלי ו-HSBC, במטרה שינהלו עבורה את מכירת מותגי הרכב הבריטיים, בעלי ההיסטוריה יוצאת הדופן. והודעה זו מגיעה - יש לזכור - שלושה חודשים לאחר שבפורד אישרו רשמית מכירתה של אסטון מרטין, יצרנית מכוניות ספורט בריטית, לידי קבוצת משקיעים בראשות דייויד ריצ'רדס מפרודרייב. הוסיפו לכך את השמועות העקשניות אודות הכוונה להשתחרר גם ממועקת וולוו השוודית (אף היא בהפסדים), ותקבלו חיסול מעשי של חטיבת PAG (ר"ת של Premier Automotive Group), חטיבת מכוניות היוקרה של פורד שהוקמה בעבר בקול תרועה רמה.
הסיבה למכירה שנראית כמעט היסטרית, נובעת ללא ספק מהפסדי העתק של פורד בתקופה האחרונה. יצרנית הרכב, ממציאת פס הייצור, מתקשה להגיע לרווחיות 100 שנה לאחר מכן. עלייה במחירי הנפט ודאגה הולכת וגוברת לאיכות הסביבה, מובילים לנהירה המונית של הציבור האמריקני למכוניות קומפקטיות וחסכוניות. כאלה, כפי שניחשתם, אין לפורד בשוק האמריקני. מיליארדי דולרים במינוס ובוס חדש מאוחר יותר, ובפורד החליטו להוריד הילוך.
_wa.jpg)
...וקבל את יגואר חינם-חינם
בעבר, נסובו שמועות רבות על כוונת פורד להיפרד מוולוו. בהודעה שפורסמה לאחרונה לא צוינה היצרנית השוודית כמועמדת לעזיבה, אם כי גורמים בתעשייה כבר מונים מספר גורמים שעשוים למצוא עניין ברכישתה - רנו שהביעה בעבר לא פעם נכונות. אחרי הכל, השתיים סומכות חלק ניכר מתדמיתן על בטיחות, והחיבור בין הדגמים העממיים יחסית של רנו ליוקרתיים מעט של וולוו, נראה מתאים.
וגם בכל הנוגע ללנד רובר, לא מדובר בהפתעה רבתי. אחרי הכל, לפני מספר שנים דיווחנו על דבריו של מארק פילדס העומד בראש חטיבת היוקרה, אשר אמר כי מותג השטח האגדי "חייב להתעורר". לדבריו אז, לפני כשלוש שנים, ההפסדים שגורמים מפעלי לנד רובר בגלל חוסר יעילות משווע, פשוט לא מקובלים על פורד. "חייבת להגיע התייעלות מהירה", אמר אז, ועמד במילתו.
בפורד מוכנים להודות רשמית, נכון לעתה, רק בכוונתם למכור את יגואר ולנד רובר. בעוד שזו האחרונה מרוויחה מעט כסף, את יגואר לא מצליחים האמריקנים להעביר לפלוס מזה שנים רבות. לכן ההערכות הן שבפורד ינסו להיפטר משתיהן בעסקת חבילה, שתכלול מכירת לנד רובר ככל הנראה לקבוצת משקיעים שאינה קשורה לתעשיית הרכב, ואת יגואר יתנו ללא כל תשלום. קצת כמו שאנחנו מקבלים בסופר-מרקט מזרן ים במתנה על רכישת חומרי ניקוי ב-100 שקלים, אבל בעלויות קצת יותר גבוהות...