שתף קטע נבחר

יותר שווי שימוש, פחות מס קנייה

רוצים לייקר את שווי השימוש? הפחיתו מיידית את מס קנייה על רכב חדש. זו תהיה כנראה דרישת חברי ועדת הכספים בדיון שיערכו בעניין מחר

להערכת בכירים במשרד האוצר, צפויים כמה מחברי ועדת הכספים בכנסת לדרוש מחר (ג') את הפחתת מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות. כל זאת בתמורה להסכמתם לייקר את שווי השימוש ברכב צמוד. "שווי שימוש" הוא המס המוטל על עובדים המקבלים רכב צמוד ממקום העבודה. אם אכן תוגש ותאושר לבסוף הצעה שכזו, יוזלו מחירי המכוניות החדשות ברכישה פרטית, במקביל להתייקרות אחזקתן כרכב צמוד מהמעביד.

 

מחר ייערך בוועדת הכספים דיון בנושא הצעתה של רשות המסים להכפיל את שווי השימוש, במהלך שיימשך על-פני שלוש שנים. על-פי ההצעה, שווי השימוש בגין מכונית מקבוצת שווי שימוש 2 - מכוניות משפחתיות במחיר של עד 114,000 שקל, כמו מאזדה 3 וטויוטה קורולה - יעלה מ-1,330 שקל כיום ל-2,770 שקל בתום תקופת מעבר של שלוש שנים.

מאזדה 3. יותר יקרה כמכונית צמודה, זולה יותר כמכונית פרטית

 

חלק מחברי הוועדה הביעו בעבר התנגדות להצעת רשות המסים. אחת הטענות העיקריות של המתנגדים היא כי הדבר יפגע בשכבה גדולה של עובדים. הגדיל לעשות יו"ר הוועדה, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), שאף השתתף בעבר - לפני שהחל לכהן כיו"ר הוועדה - בהפגנה נגד תוכנית רשות המסים. מנגד, משרד האוצר טוען כי שווי השימוש כיום נמוך משמעותית מערכו הכלכלי, וכי המצב יוצר עיוות מס חמור.

 

האם יש סיכוי לדרישת חברי הכנסת לעבור? מסים ישירים ועקיפים על כלי רכב מכניסים למדינת ישראל מיליארדים רבים של שקלים מדי שנה. מאחר שמס הקנייה הוא המס המשמעותי ביותר המוטל על כלי רכב, קשה להאמין שהמדינה תוותר על הכנסה קבועה כזו בקלות.

 

עם זאת, משרד האוצר ורשות המסים כבר יזמו בעבר הפחתה של מסי הקנייה, במסגרת רפורמה שאושרה ב-2005 ותסתיים ב-2010, אז ירד מס הקנייה ל-72%, לעומת 84% כיום.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחיר שונה?
מחיר שונה?
מומלצים