הבנקים קיבלו טיוטה של השירותים בגינם יוכלו לגבות עמלות
הטיוטה שהועברה לבנקים על ידי בנק ישראל, מדברת על מסגרת של עד כ-100 שירותים וכוללת הצעת קריטריונים שמצדיקים את גביית העמלות, לרבות פירוט של סוגי הפעולות האלה
בנק ישראל העביר לעיון הבנקים טיוטה ראשונית של הצעתו למתכונת השירותים הבנקאיים שתמורתם הם יורשו לגבות עמלות. זאת, כנדרש מהתיקון בחוק הבנקאות (שירות ללקוח) שהתקבל לאחרונה בכנסת. הטיוטה מדברת על מסגרת של עד כ-100 שירותים וכוללת הצעת קריטריונים שמצדיקים את גביית העמלות, לרבות פירוט של סוגי הפעולות האלה.
המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הפיץ את הטיוטה על פי הנוהל המקובל של קביעת כללי השירות הבנקאי. הבנקים התבקשו להחזיר את הערותיהם להצעה כבסיס לדיונים. רק בסוף התהליך יגובשו רשימת השירותים והכללים הסופיים שיאפשרו את גביית העמלות. לפיכך, משלוח הטיוטה הראשונה עדיין רחוק מסיומו של התהליך. לפי החוק החדש הוא מחייב גם התייעצות של הנגיד עם המועצה המייעצת של הבנק.
המתכונת המוצעת תואמת את מטרת התיקון בחוק ברוח הדיונים שהיו בכנסת – לצמצם את מספר העמלות שעומד היום על כ-350, לקבוע נוסח אחיד ומחייב את כל הבנקים לכל שירות המזכה בעמלה, ולמנוע כפל עמלות על שירות אחד. אבל גם לאחר גיבושה הסופי של רשימת השירותים, אין בכך הטלת פיקוח גורף על תעריפי העמלות. הנוסח האחיד נועד רק להקל על הלקוחות להשוות את תעריפי השירותים בין הבנקים לעידוד התחרות.
החוק איננו מחייב את הנגיד לפקח על תעריפי העמלות. הוא רק מאפשר לנגיד להכריז על שירות כלשהו מהרשימה שהוא בר-פיקוח, בנסיבות שעלולות לפגוע בתחרות בין הבנקים או של כבילת הלקוח לבנק שלו. רק לאחר ההכרזה יכול הנגיד גם לקבוע תקרה לתעריף או להחליט בנסיבות הזמן שאין הצדקה לגבות את העמלה.
נראה כי הדרך לגיבוש הרשימה הסופית של העמלות עדיין ארוכה ויש להניח שהיא תהיה רצופה התמקחות ממושכת בין הצדדים, נוכח התנגדות הבנקים שהיתה לאורך כל תהליך החקיקה בכנסת, בעיקר לפיקוח על העמלות ללקוחות עסקיים.
לקוחות בבנק. טיוטה ראשונית
צילום: שאול גולן
מומלצים