תמכור את עצמך, ותתקדם: על שיווק עצמי בעבודה
חשבתם שאם תהיו עובדים טובים וחרוצים הקריירה שלכם תנסוק מעצמה? טעיתם. כי השקעה בשיווק עצמי היא תנאי הכרחי להתפתחות בקריירה ולקידום. מומחית Deloitte בריטמן אלמגור מסבירה למה חשוב שכל אחד מאיתנו ילמד לשווק את עצמו בשוק העבודה, ואיך עושים את זה נכון
האם קוקה קולה היה שומר על מקומו כמותג החזק בעולם בלי פרסום? האם מקדונלד'ס היתה שורדת בעולם מוטה הבריאות של היום ללא מאמצים שיווקיים ותדמיתיים? נראה שהיום אף אחד כבר לא משלה את עצמו שמוצר צריכה, מוצלח ככל שיהיה, לא ישרוד לאורך זמן אם לא ידאג לשמר את מעמדו ולחזקו באמצעים שיווקיים. אבל משום מה, מה שנראה לנו ברור, כמעט חוק טבע כשמדובר במוצרי צריכה, נראה לנו מוזר כשמדובר בנו עצמנו ובקריירה שלנו.
האמת הפשוטה היא ששוק העבודה המודרני מתנהג בדיוק על-פי אותם כללים החלים בשוק מוצרי הצריכה. כפי שטיבו ואיכותו של מוצר אינם מבטיחים מכירות, כך עבודה מקצועית וביצועים מוצלחים אינם מבטיחים קידום. השקעה בשיווק עצמי היא תנאי הכרחי להתפתחות בקריירה ולקידום, עד כדי כך שעובד שאינו משווק את עצמו ואת עבודתו – קידומו יהיה איטי יותר משל עובד, גם אם פחות מוכשר, המשווק את עצמו היטב.
אם אתם משייכים את עצמכם לאותה קטגוריה - של עובדים מוצלחים ללא שיווק עצמי - לפניכם כמה כללים פשוטים שיסייעו לכם לשווק את עצמכם במקום העבודה ואולי באמצעות זאת גם לשדרג את התפקיד ואת המשכורת.
הפנם: אלה כללי המשחק
השלב הראשון הוא להשתחרר מכבלי המבוכה וללמוד להתייחס אל עצמכם כאל מוצר שזקוק לשיווק, כחלק מההשקעה בהתפתחות המקצועית. לא תמיד קל לעשות את הסוויץ' הזה בראש. רבים מאיתנו חונכו אחרת, אבל מי שלא רוצה למצוא את עצמו תקוע מאחור, חייב להפנים שאלה הם כללי המשחק.
הצלחת? שתף
ביצעת בהצלחה משימה חשובה? דאג לפזר את האינפורמציה בתוך הארגון. חושש שיחשבו אותך לשוויצר? אתה צודק, הכל עניין של מידה. לא כל דבר צריך לרוץ לספר לחבר'ה, אלא רק הצלחות משמעותיות לארגון.
קשרים, רבותי, קשרים
ככל שתרחיב את קשריך עם אנשים בארגון, גם מעבר לסביבה המקצועית הישירה, כך יגדל הסיכוי שכישוריך יזכו להערכה ולתגמול. חשוב שתזהה את בעלי ההשפעה בארגון, "שותפים עסקיים" פנימיים, עמיתים ביחידות מקבילות, ותדאג במיוחד להדק את קשריך איתם. חשוף את עצמך גם למנהל של הבוס שלך, על מנת שתזכה להכרה בזכות עצמך וכדי שלא כל הצלחה שלך תיזקף רק לזכותו של הבוס הישיר. אחת הדרכים הטובות להרחיב את הקשרים בתוך הארגון היא להשתתף בפרויקטים ויוזמות חוצי ארגון, בין אם מדובר בפרויקט מקצועי או חברתי (כגון ארגון יום כיף לעובדים).
פרגן להצלחות עמיתים וממונים
חלק מבניית מארג הקשרים הוא לדאוג לפרגן להצלחות של אחרים. מי שחושב שיצליח לחזק את מעמדו על ידי החלשת אחרים טועה, ובגדול. הדברים תופסים בעיקר כשמדובר בחתירה תחת הבוס. אל תקדם את שמך על-ידי הכפשת עמיתים או המנהלים שלך, ובשום אופן אל תטיל ספק במקצועיותם או בסמכותם של המנהלים הישירים שלך אל מול קולגות ובכירים בארגון.
שווק את עצמך גם מחוץ לארגון
שיווק עצמי לא מתנהל רק בתוך החברה. בשוק העבודה המודרני, שבו מעברים בין מקומות עבודה הם עניין שגרתי, חשוב לא פחות שיכירו אותך בשוק. לא מן הנמנע שזה יוביל להצעת עבודה אטרקטיבית שתניע אותך להחליף מקום עבודה, או טוב יותר – תסייע לך לחזק את מעמדך במקום העבודה הנוכחי. לכן, חשוב שתדאג להיות בקשרים עם קולגות בארגונים אחרים, ותספר על עצמך באירועים חברתיים תוך כדי ניהול שיחה כללי. דרך טובה לעשות זאת היא להשתתף בכנסים מקצועיים, שיאפשרו לך לפתח קשרים עם קולגות בארגונים אחרים ויחשפו אותך להזדמנויות.
העמק את מומחיותך ומצב את עצמך כמומחה (גורו)
המעמד של כל עובד בשוק העבודה מושפע אמנם מיחסיו האישיים עם הסובבים אותו, אבל בראש ובראשונה הוא מושפע מהפן המקצועי. לכן, חשוב שתשקיע מאמצים בהרחבת הידע המקצועי, תשתתף
בהשתלמויות מקצועיות ותהיה מעודכן בהתפתחויות בתחום שלך. המטרה היא לא רק להשתפר מבחינה מקצועית אלא גם לסייע לך למצב את עצמך כמומחה בתוך הארגון, וכמי שנהנה מיידע וכישורים ייחודיים וחיוניים לארגון.
מצב את עצמך כמנהיג
נקוט יוזמות והובל מהלכים שיזכו להערכה בקרב הממונים עליך ובקרב עמיתיך. עם זאת, אל תוביל מהלכים שיעוררו אנטגוניזם כלפיך או המנוגדים לקודים והנורמות המקובלים בארגון.
אל תתנהל מתוך תחושת פחד או איום
אל תסתיר אי-הצלחות ונצל אותן ללמידה והפקת לקחים אישית וארגונית. אל תחשוש להתייעץ במקרה הצורך.
הכותבת היא מנג'רית בתחום ההון האנושי בקבוצת הייעוץ ב-Deloitte בריטמן אלמגור.