שתף קטע נבחר

פנטזיה זה טוב ליהודים

ערב השקתו בישראל של הספר השביעי בסדרת הארי פוטר, קובע הרב והסופר, ארז משה דורון, כי מדובר בספר שטחי - "אין לו מסר". הוא דווקא מעודד ספרות פנטזיה ("כמעט נבואה"; "שיר הלל לחכמת האדם"; "פגישה עם עולם פנימי"), אך את "לוחמי התמורות", הספר החדש שכתב בהשראת רבי נחמן מברסלב, הוא מעדיף להגדיר כ"סיפורי מעשיות"

מה שנקרא היום פנטזיה נקרא פעם "סיפורי מעשיות". מבין היוצרים המרתקים ביותר שקמו לעם ישראל היה ללא ספק רבי נחמן מברסלב. רבי נחמן לא הסתפק בכתביו העמוקים ומשנתו הייחודית. את פסגת יצירתו ראה דווקא במעשיות שסיפר. למרבית הפלא, אין אלו סיפורים בעלי תוכן יהודי מוצהר, אלא סיפורים בעלי תוכן אוניברסלי לחלוטין. נוכל למצוא שם מלכים ונסיכות, שדים ורוחות, ענקים, טירות מכושפות, מסעות מרתקים בים וביבשה, עלילות מורכבות ופנטסטיות וסיפורי אהבה שנגמרים כמובן בסוף טוב.

 

בניסיון להתחקות על העניין בפנטזיה שרוחשים לה מעריציה ועל ההסתייגות שרוחשים לה מתנגדיה, אפשר להצביע על כמה נקודות.

 

הפנטזיה לוקחת אותנו לעולמות אחרים, לא מציאותיים. היא מרחיקה לכת אפילו יותר מן המדע הבדיוני שלפחות מנסה להשתמש בחומרים מוכרים, פסאדו-מדעיים. לעיתים יש בה כמעט נבואה על האפשרויות הגלומות ביכולת האנושית. מה שנחשב בזמנו אצל ג'ול וורן לבידיון נחשב היום למציאות ריאלית ואפשרית. מבחינה זו משמש המדע הבדיוני שיר הלל לחכמת האדם, וזהו אולי מקור קסמו.

 

אבל הפנטזיה לוקחת אותנו על פי רוב אל העבר, אל עולמות קסומים שהיו ואינם ואל רומנטיקה ואידיאליזציה של המציאות. זהו קסמה, וזהו, מן סתם, גם מקור ההתנגדות לה, שבאה מכיוונים ריאליסטיים וחובבי מציאות מוצקה.

 

אלא שהפנטזיה, לדעתי, מבקשת להעביר דווקא מסר הפוך. רוצה לומר: יש עולם אחר, יש רבדים אחרים במציאות. הם יותר צבעוניים ויותר ידידותיים מן המציאות המוכרת. פנטזיה איננה בריחה מן המציאות, אלא פגישה מעודנת עם מציאות אחרת, פנימית ומשמעותית הרבה יותר. למי שיתחקה על עקבותיה ימצא השביל הסודי אל הפנימי והמיוחד שבמציאות האפרורית שלו עצמו. למי שיתבונן בה מבחוץ יראה הכל לא רלוונטי, בריחה ילדותית אל עולמות פיקטיביים.

 

זהו, מן הסתם, סוד קסמם של "שר הטבעות", "מטריקס" או "הארי פוטר". הדור שלנו יגע מעודף כבוד לשכל האנושי. הוא צמא לרומנטיקה וקסם. הוא מבקש פשר יותר עמוק ומיסטי לחיים, אך מתקשה להודות בכך. ברגע שמגדירים לו דבר מה כ"פנטסטי" הוא נהיה לגיטימי. זה מותר. אבל העניין שמגלים בפנטזיה נובע מהצורך בפשר אחר למציאות.

 

יותר מכולם כובש לבבות דווקא "הארי פוטר". יתכן שהסיבה נעוצה בכך שהוא שטחי יותר. יש בו מצד אחד את כל המרכיבים של הצלחה – בית ספר ותעלולי ילדות שכולנו נזכרים בהם בגעגוע, יש בו צחוק, הרפתקאות וכמובן – מיסיטקה ומתח בשפע. אבל למרבית הצער – מסר אין בו. אם ב"שר הטבעות" מצאנו לפחות רצון להזדהות עם הטוב במלחמתו מול הרע ובמטריקס מצאנו מסר על אשליית העולם - ב"הארי פוטר" לא מצאנו כלום. דומה הדבר לאדם השותה מים מלוחים: לרגע נדמה כי הם מרווים, אבל במשנהו מתחדש הצימאון. האמנות לא שרתה שום אידיאל. היא הפכה לאידיאל בעצמה. וחבל.

 

כחסיד ברסלב, ניסיתי ללכת בעקבות רבי נחמן, ולאמץ את הפנטסיה שתמיד הייתה אהובה עלי. למרות שכתבתי ספרים רבים, תמיד רציתי לכתוב משהו אחר, פנימי ומשמעותי יותר. משהו שהאמנות שבו תשרת את הקורא ולא רק תשעשע אותו. במשך 11 שנה כתבתי את "לוחמי התמורות", ולפי התגובות הנלהבות, נדמה לי שהצלחתי במשימה.

 

"לוחמי התמורות" מתאר מצד אחד את המתרחש בעולם פנטסטי, אבל מצד שני הוא מתאר את מה שקורה בחיים של כל אחד מאיתנו, וגם מציע דרכים, ברוח פנימיות התורה, להתמודד עם מה שעובר עלינו.  

 

הרב ארז משה דורון הוא יוצר ומורה דרך על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, מנחה קבוצות רוחניות בארץ ובעולם ולשעבר יו"ר האגודה הישראלית לפרה-פסיכולוגיה. את ספרו "לוחמי התמורות" ניתן להשיג בכל חנויות הספרים ובאתר האינטרנט הרשמי www.tmurot.net

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב ארז משה דורון. על יהדות ופטנזיה
הארי פוטר. יש מיסטיקה, איפה המסר?
עטיפת הספר
לוחמי התמורות. פנטזיה, ברוח התורה
מומלצים