שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ב.מ.וו M3 - יורשת עצר ראויה?

    אחת המכוניות היותר מסעירות ונחשקות ב-20 השנה האחרונות, זכתה סוף סוף ליורשת מודרנית. קפצנו למסלול המירוץ של אסקארי בספרד, כדי לטעום ממנה ולהחליט אם כדאי להמשיך ולחלום

    1986: ב.מ.וו M3 ראשונה מגיחה לאוויר העולם, תחת שם הקוד הפנימי E30. בת מוטרפת לב.מ.וו סדרה 3 המהוגנת יחסית. אחריה הגיעו יורשות מודרניות, ב-92 וב-2000. כולן נקראו M3, כולן היו גרסאות עצמאיות מתוצרת חטיבת הספורט של ב.מ.וו. מכולן, ללא יוצא מהכלל, יצאתי בעבר ברגליים רועדות, עם הרגשה שאין דבר בעולם שימנע ממני מלשמור את מפתחות המכונית לעצמי. חוץ מאנשי ב.מ.וו, שדווקא התעקשו לקבל אותם חזרה. כולן - כל אחת בדרך עצמאית ושונה, אבל ללא יוצא מהכלל - היו חדות כתער, מתגמלות וממכרות. היו לי אפילו רעיונות רכישה, אבל הם נזנחו כבר בשלב החלום. M3 תמיד הייתה מכונית יקרה, יותר מדי יקרה.

     

    וזה, בקצרה, סיפורה המאד מרשים של מכונית שהפכה מאז הוצגה לראשונה לאחת הנחשקות בעולם. "סופר-קאר" ליומיום, מכונית מירוץ לכביש, זאב ערבות בעור כבש מערות. הצמידו לה המון שמות תואר וייחוס, ובדרך כלל לא הגזימו. קשה להאמין שלא שמעתם עליה סיפורים, ואם פגשתם חובב הגה לאחרונה, סביר להניח שבשלב כלשהו הוא הזכיר את השקתה של ה-M3 החדשה.

      

     

    בואו נעשה לנו חג

    הרבה זמן היה לב.מ.וו, לפני שהציגה את מי שמתיימרת להיות יורשת ראויה לשלושה דורות M3. הרבה זמן, בעיקר כי היא הצהירה מראש שבתחום המנוע למשל, היא תעשה שימוש ביחידה הפנטסטית של ה-M5, רק תקטין אותה. הרבה זמן, כי היא תכננה לעשות שימוש לא צנוע ביחידות המרכב של ה-3 קופה המסחררת. הרבה זמן, כי ה-M3 הקודמת כבר עולה לכיתה ב' - כמעט נצח למכונית שבקושי השתנתה.

     

    אז הם אכן לקחו את מרכב ה-3 קופה, רק ניפחו אותו היכן שצריך (בתי גלגלים), והוסיפו לו מגע היי-טק קל (גג מתערובת סיבי פחם ופלסטיק), והעמיקו את מסיטי האוויר, וחוררו פתחי אוורור ויניקה, והוסיפו גבשושית רבת משמעות ולחלוטין מיותרת (לטעמי) על מכסה המנוע. ויש עוד כמה פרטים שאי אפשר להתעלם מהם: חישוקי "18 עד "19 גדולים וייחודיים, צמיגים נמוכי חתך (245-40 מלפנים, 265-40 מאחור), בלמים משודרגים, מתלה אחורי מעניין, מתלים שניתנים לכיול שיכוך בשלושה מצבי בסיס, הגה סרווטרוניק עם שני מצבי תגבור, מערכת בקרת יציבות עם מספר מצבים ומערכת ניהול מנוע ותגובת מצערת עם שלוש אפשרויות תגובה.

     

    כאמור, את ה-V10 עם חמישה ליטר ו-507 כ"ס של ה-M5, קיצצו ל-V8 עם ארבעה ליטר, 420 סוסים ויותר מ-40 קג"מ. פלוס כמה שיפורים די מתבקשים לאור שלוש השנים שחלפו מאז הצגת המנוע המהפכני. כל זה מעניק ל-M3 מהירות מרבית מוגבלת של 250 קמ"ש והאצה מ-0 ל-100 תוך 4.8 שניות. מספרים המהווים היום כרטיס כניסה למועדון האקסקלוסיבי של סופר-יוקרתיות בגודל בינוני, כמו שמדגימה אודי עם ה-RS4 ומרצדס עם ה-C63AMG.


     

    בפנים? אם אתם מכירים ב.מ.וו, אתם מכירים את ה-M3. גלגל ההגה אמנם קטן קוטר יחסית, ויש בורר ידני שייראה לנהגי המותג בישראל מוזר לא-פחות ממוט בחישת דלק מיתולוגי. מושבי הספורט מפתיעים בנוחותם (אך לא תמיד תומכים) וניתנים לכוונון כל כיוון, ולמרבה הצער ה-iDrive כלול בעסקה. איכות ההרכבה והחומרים לא מותירה שום פינה בלתי מסופקת. וזהו בערך.

     

    תן לה בראש מנוע

    על הכביש, ה-M3 היא ללא ספק אחת המכוניות היותר מהירות שתוכלו לאחל לעצמכם. בכל מצב, בכל סוג כביש. היא מהירה כמעט ברמה של רפליקת ראלי כפולת הנעה ומשופרת בכבדות, רק שבניגוד לרפליקה שכזו, ה-M מסוגלת לשמור את הנהג והנוסעים בחתיכה אחת, פחות או יותר. איכות תא הנוסעים מופתית, והשקט בחלל הפנים משכר. אבל אין כאן את החדות מהעבר, שאיפשרה את שיגור ה-M מפנייה לפנייה עם מינימום מאמץ ומקסימום דיוק. בתמורה יש רמת נוחות וגמישות תפעול גבוהות יותר. למעט בורר הילוכים, שבאופן מסורתי מקבל בב.מ.וו מהלך ארוך מדי, יש מעט מאד טענות נגד המכונית הזו.

     

    אפשרויות הכיול המוטוריות כה רבות ומגוונות, עד שבאמת אפשר למצוא סט-אפ מתאים לכל מצב רוח, כביש ו/או העדפות נוסעים. עם גמישות מנוע שמעולם לא הייתה גבוהה כל כך ב-M שאינה 5, אפשר לנהוג את המכונית הזו בקצב רגוע או מהיר, פראי או חלק. הכל עובד ונבלע בקלות יתרה תחת הגומי הרחב. רחב כנראה מדי עבור כבישי הארץ הנוראים, ורחב מספיק כדי לאבד מהר מדי אחיזה על כבישי ספרד המאובקים. אבל נראה לי שאלה יהיו הצרות האחרונות של מי שירכוש את המכונה הזו.

     

    על מסלול המירוץ, לכל מכונית, בטח לספורטיבית חזקה כמו ה-M3, קל להראות פוטנציאל אמיתי. למשל, אם עד אותו רגע לא היה ממש ברור עד כמה ה-V8 החדש-ותיק הוא פנינה טכנולוגית טהורה, אחרי הקפה-שתיים לא היה שום ספק שמדובר במנוע מהנפלאים בהם נהגתי מעולם. יש לו המון כוח זמין מסל"ד נמוך-בינוני, בשונה מהשישה צילינדרים הקודם. יש לו גם נשימה ארוכה מספיק כדי להכניס את הנהג עצמו להיפר-ונטילציה, עם האצות שתמיד מרגישות מהירות מהצפוי.

     

    ועם מתלים במצב נוקשה, מערכת בקרת יציבות חצי-מנותקת, כיול הגה במצב ספורט וניהול מנוע במצב עצבני, ה-M3 מרגישה קרוב מאי פעם למכונית מסלול. התגובות מהירות, השליטה על תנועות הגוף מעולה הן לצדדים והן בבלימה או בהאצה. עם רפידות ספורט מיוחדות, שלא יגיעו למכונית הסדרתית, ה-3 הכי ספורטיבית מסוגלת גם לקצץ מהירות בקצב היסטרי, עם המון תחושה, עוצמה וללא התעייפות.


     

    רק שתי נקודות ממשיכות להציק כאן. הראשונה נוגעת לפעולת ההגה, שאינו משכנע כמעט בשום מצב. הוא פשוט חסר תחושה באופן מפתיע, ולחלוטין לא מזכיר את ההגה המשובח של ה-M היוצאת. נראה שלא תטעו במיוחד, אם תאשימו בכך את הניסיון להיות "יותר מתוחכמים מחכמים", של מהנדסי ב.מ.וו. הנקודה השנייה אישית יותר, ומתייחסת בעיקר לסאונד שהיה מדהים בעבר, והפך לסתם "מרשים" בהווה.

     

    לאיפה הלך הפלא?

    לא ברור אם אלה חדשות טובות, או רעות. אבל עובדה היא כי ה-M3 איבדה את מקומה בפסגת היצע המכוניות הספורטיביות של ב.מ.וו. היכן שתמיד ניצבה גרסת העל של ה-3, עם לבוש מסלול ופסגת הטכנולוגיה, ממוקמת כעת אחרת. ה-M5, אם זה חשוב לכם. עם יחס הספק למשקל טוב יותר, עם בסך הכל 100 ק"ג יותר, ומה אתם יודעים - אפילו עם יותר אופציות כיול לתיבות הילוכים. אולי זה קרה כי גרסת CSL קיצונית יותר, שתגיע ללא ספק, מתוכננת להפוך בעתיד לגרסת-קצה רשמית, ואילו ה-M תהיה לגרסה פשוטה וזולה (יחסית) שלה. ואולי ב.מ.וו פשוט לא היו מעוניינים להיכנס לעלויות פיתוח גרנדיוזיות. (עדיין) לא לגמרי ברור.

     

    מה שכן, ה-M3 החדשה, למרות הנאמר עד כאן - ובפירוש איך שלא תביטו בה, היא מכונית ספורטיבית מהטובות שיש היום, ועדיין תיתן קרב של ממש לכל מכונית סדרתית שאינה-אקזוטית. מנוע, מתלים, ביצועים, הכל שם ובמינון סופר-גבוה. רק מה, פעם ה-M הזו לא הסתפקה בלהיות זו שנותנת-פייט, אלא הייתה אמת המידה. זה כל ההבדל. 


    ב.מ.וו M3

    ב.מ.וו M3
    מנוע בנזין, 8 צילינדרים, 32 שסת'
    נפח 3,999 סמ"ק
    הספק מרבי 420 כ"ס ב-8,300 סל"ד
    מומנט מרבי 40.8 קג"מ ב-3,900 סל"ד
    אורך 461 ס"מ
    רוחב 180 ס"מ
    גובה 141 ס"מ
    בסיס גלגלים 276 ס"מ
    משקל 1,655 ק"ג
    נפח תא מטען 430 ליטר
    מהירות מרבית (מוגבלת) 250 קמ"ש
    100-0 קמ"ש 4.8 שניות
    מחיר בינתיים לא ידוע
    אחריות 36 חודשים

    דירוג בטיחות: נוסעים/ילדים/הולכי רגל

    לא נבדק

     

    הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ב.מ.וו M3 ברחבת הטיפולים
    מנוע ה-M3, אחרי טיפול
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים