שתף קטע נבחר

קוד פתוח: כמה עולה לשכפל מפתח לרכב?

במוסך מורשה של לובינסקי גובים תשלום גבוה על שכפול מפתח לרכב ישן, בלי להסביר ללקוחות שניתן לעשות זאת גם הרבה יותר בזול - עם סיכון מסוים

ג.כ. רכש לעצמו מכונית פיז'ו 306 משומשת. למוכר המכונית היה רק סט מפתחות אחד, ולכן ביקש ג.כ. לשכפל לעצמו סט נוסף. הוא פנה למוסך מורשה של חברת דוד לובינסקי - מוסך יוסף בראל ברעננה - ושאל אם יכולים לשכפל לו מפתח. במוסך השיבו בחיוב, אבל ביקשו ממנו כרטיס קוד.

 

ג.כ. לא הבין בדיוק מה מבקשים ממנו. במוסך הסבירו לו שכדי לשכפל לו מפתח, צריך את כרטיס הקוד של המכונית - כדי לקודד את המפתח. אלא שגם את זה לא קיבל מהמוכר, ובמוסך אמרו לו שאם אין לו כרטיס קוד - צריך להזמין כזה מיצרנית הרכב - אחרת אי אפשר לשכפל לו מפתח.


כמה עולה לשכפל מפתח לפיז'ו 306?

 

"בלית ברירה הזמנתי", הוא כותב לנו. "התענוג עלה לי 269 שקלים. אמרו לי ששכפול המפתח יעלה לי עוד 250 שקלים". כהשגיע למוסך, לאחר שקיבל את הכרטיס כדי לשכפל את המפתח הנכסף, התברר שמשכפל המפתחות לא היה באותו יום. ג.כ יצא את המוסך כדי לחזור ביום אחר, ובדרכו הביתה עבר ליד סניף של "אייס קנה ובנה". עינו קלטו שבסניף יש מחלקה לשכפול מפתחות. "מאחר שכרטיס הקוד היה בידי, החלטתי לנסות ולחסוך זמן. חשבתי שאולי אוכל לשכפל את המפתח באייס, שהרי כרטיס הקוד שהוא 'המפתח' למפתח היה כבר בידי".

 

אלא שג.כ. הופתע. משכפל המפתחות באייס התגלה כקוסם: הוא לא ביקש כלל את כרטיס הקוד, פשוט העתיק את המפתח שנמסר לו, גבה 250 שקל ובזאת תם הענין. ג.כ. לא האמין למראה עיניו, ניגש למכונית וניסה להתניע - וראו זה פלא - הרכב ניעור לחיים. מאז ועד היום המפתח הזה משמש אותו ללא בעיות.

 

ג.כ מיהר לחזור למוסך, החזיר להם את כרטיס הקוד - שהיה עדיין באריזה המקורית שלו - ודרש להחזיר את כספו. הוא ביקש גם הסברים מבעל המוסך. זה השיב כי פעל לפי הנהלים של היצרנית והיבואן, והסביר לדברי ג.כ. כי "הכרטיס נחוץ למקרה שיש בעיות במנוע, וזה טוב באופן כללי שיהיה לי את הקוד, ואני חייב את הקוד כי אין לי מכונה שמשכפלת ללא קוד..."

 

ג.כ. ביקש לדעת מדוע לא גילו את אוזנו שאפשר לשכפל מפתח ללא כרטיס קוד, ובעל המוסך השיב שהוא אינו חייב להפנות לקוחות למוסך "חאפר". "יכול להיות שהעניין חוקי, אבל בטח לא אתי או הוגן צרכנית - הרי שאלתי מפורשות על אלטרנטיבות", כותב לנו בעל המכונית המאוכזב.

 

הוא פנה גם ליבואן פיז'ו, דוד לובינסקי. "החזירו לי תשובה טכנית על חשיבותו של כרטיס הקוד וקידוד המערכות השונות, לצורך איתחול וניטרול מערכות האימובילייזר מחיקת הזיכרון במחשב המרכזי וכו'". הוא פנה טלפונית לחברת דוד לובינסקי, שם שוב נאמר לו ששיכפול מפתח ללא קוד מאיים על המחשב המרכזי ברכב, ועלול לגרום לתקלות. "אין אני מתכוון לוותר בעניין זה ואני בוחן את דרכי הפעולה בהם אנקוט" כתב לנו.

 

אז גם אנחנו ביקשנו להבין לשם מה נחוץ הכרטיס הסודי, אם אפשר לשכפל מפתח בלעדיו. פנינו לחברת דוד לובינסקי. להלן התגובה:

 

"המוסכים המורשים של היבואן פועלים על פי ההנחיות המדוייקות של היצרנית, שנקבעו בראש ובראשונה לטובת לקוחות החברה. על פי הוראות היצרנית, פעולת שכפול מפתח מחייבת את קידודו באמצעות כרטיס הקוד האישי שמקבל הלקוח עם קבלת הרכב. שכפול ללא הקוד, יביא לכך שהמפתח לא יזוהה על ידי המערכת כמפתח נפרד ובמקרה שיגנב או יאבד ללקוח, לא יתאפשר למחוק אותו ממערכת זיהוי המפתחות (האימובילייזר) ולא ניתן יהיה להגן על הרכב מפני גניבה. כרטיס הקוד הוא הכרחי גם לאיפוס מחשב המנוע, לאחר החלפת מצבר, עדכון תוכנה, החלפת רכיב וכו'.

 

"לצערינו הספק שביצע עבור מר כ. את שכפול המפתח ללא קוד, ביצע בפועל זיוף לא חוקי של המפתח. הפעולה אפשרית בדגמי רכב ישנים מכל הסוגים ומכל היצרניות, ומסכנת את הלקוחות בגניבת רכבם. למען הסר ספק, ללקוחות הנוהגים בדגמים מהשנים האחרונות, שכפול ללא כרטיס הקוד האישי הוא פעולה בלתי אפשרית".

 

אז אם לא ממש הבנתם - הנה הדברים בשפת בני אדם: כששאתם קונים רכב חדש, אתם מקבלים שני מפתחות. לכאורה שניהם זהים. אבל כל אחד בעל קידוד שונה ומחשב הרכב יודע לקרוא את שניהם, ולכן מתניע את הרכב באמצעות שני המפתחות למרות הקידוד השונה שלהם.

 

כשמפתח אחד נגנב או נעלם, ורוצים לשכפל מפתח נוסף, צריך את כרטיס הקוד. באמצעות הכרטיס הזה מזינים למחשב הרכב קוד חדש שניתן למפתח החדש ומבטלים את הקוד של המפתח שנגנ ב או אבד. פרוש הדבר שמי שימצא את המפתח וינסה להתניע באמצעותו לא יוכל לעשות זאת.

 

לכאורה היינו מצפים שלא ניתן יהיה לשכפל מפתח ללא כרטיס הקוד. אבל מתברר שבכלי רכב ישנים יחסית אפשר לשכפל "פרטיזנית" מפתח גם ללא כרטיס קוד, והוא יתניע את הרכב בלי בעיות. אלא מה - המפתח הזה הוא אח משובט של המפתח שממנו הועתק, קרי זה שמצוי בידי הנהג. הקוד של המפתח האבוד/גנוב אינו נמחק במקרה כזה, כך שמי שימצא אותו - יוכל להתניע את הרכב באמצעותו.

 

בכלי רכב חדשים יותר, הדבר כבר בלתי אפשרי. שיכפול פרטיזני לא קידוד (באמצעות כרטיס הקוד) - ישאיר בידכם חתיכת מתכת - מפתח שתוכלו להכניס אותו למתג ההצתה - אבל לא להתניע.

 

מה שלנו מפריע בכל הסיפור, הוא חוסר השקיפות. היינו מצפים שהלקוח יקבל מידע במוסך על האפשרות לשכפל מפתח ללא כרטיס קוד - אם כזה אינו בידו - עם הסיכון הכרוך בכך למקרה שמישהו ימצא את המפתח וינסה לגנוב את הרכב באמצעותו. סיכוי שנראה לנו די קלוש, כי אם מישהו היה רוצה לגנוב מפתח כדי לגנוב באמצעותו רכב - היה עושה זאת מייד. מה גם שכל המפתחות זהים, ולך תמצא את הרכב שהמפתח שייך לו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים