שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    נמל פרטי ראשון בישראל: מספנות ישראל קיבלו רשיון לנמל

    הנמל הפרטי הראשון בישראל יתחיל לקלוט מטעני יבוא סוכר בספטמבר, לאחר שקיבל את אישור שרי האוצר והתחבורה. הנמל החיפאי מתחיל לפעול 13 שנה לאחר שהופרט ועבר לבעלות סמי קצב, שלמה שמלצר ושלומי פוגל

    היסטוריה: שר האוצר, רוני בר-און, ושר התחבורה, שאול מופז, אישרו הבוקר לחברת מספנות ישראל, להתחיל לספק שירותי נמל לאניות שייבאו מטעני סוכר גולמי. מדובר בפעם הראשונה שהמספנות, הנמצאות בידיים פרטיות, יתחילו לתפקד כנמל. האוניה הראשונה תגיע מברזיל בין ה-5 ל-15 לספטמבר ותישא עמה 9,000 של סוכר.

     

    חברת מספנות ישראל תשתמש, בשלב הראשון, רק ברציף אחד באורך של 200 מטרים, ובשטח איחסון של ארבעה דונמים. מדובר בחלק קטן מהשטח אותו היא חוכרת בנמל חיפה. החברה תהיה חייבת לספק שירותי פריקה ואיחסון של הסוכר ותיקון ותחזוקה של כלי שיט באמצעות מבדוק שכושר נשיאתו עד 1,500 טון. ההיתר שניתן למספנות לפעול כנמל תקף ל-50 שנה. החברה מתכוונת בימים הקרובים לבקש מהממשלה אישור לפריקת סחורות נוספות בנמל. 

     

    כיום עובדים כ-200 עובדים במספנה. מנהלי החברה מקווים כי בחודשים הקרובים יגייסו כמה מאות עובדים נוספים שיתפעלו את הנמל.

     

    "זה יום גדול", אומר שלומי פוגל, מבעלי המספנות, "אני נרגש מאוד ומקווה שזאת תהיה התחלה של דרך חדשה, שתביא למדינת ישראל מקומות עבודה רבים וגם סחורות שעד כה לא הגיעו לכאן".

     

    העובדים טירפדו את הפעלת הנמל

    מספנות ישראל פועלת כיום רק כמפעל לבניית אוניות. בעלי מספנות ישראל כבר קיבלו בעבר אישורים ממשלתיים להפעיל את הנמל, אך לא הצליחו להפעיל אותו בגלל התנגדות עזה של עובדי נמל חיפה. ואולם, בתחילת שנת 2005 התחייבו העובדים שלא להפריע עוד להפעלת הנמל הפרטי, במסגרת ההסכמים שנחתמו איתם לאישור הרפורמה בנמלי הים. בדיקת ynet מעלה כי העובדים מתכוונים לכבד את ההסכמים עליהם חתמו ואינם מתכוונים להפריע להפעלת הנמל.

     

    מספנות ישראל נמצאת כיום בבעלותם של סמי קצב המחזיק 20.5% מהבעלות בחברה, שלמה שמלצר ושלומי פוגל המחזיקים 40.5% באמצעות חברה משותפת, חברת גולדבונד, המחזיקה 20% נוספים, ונמצאת גם היא בבעלות פוגל ושמלצר בשותפות עם משפחת בורדצ'רד, וחברת משאב, המחזיקה ב-20% הנותרים.

     

    מספנות ישראל הוקמה כחברה ממשלתית בשנת 1959, והופרטה בשנת 1995 לאחר שנקלעה להפסדים של כ-200 מליון דולר. למרות הבטחת הממשלה לפיה הרוכשים יוכלו לפתוח במקום נמל מסחרי, עיכבה רשות הנמלים את מתן ההיתר, בעיקר בגלל המאבקים עם עובדי נמל חיפה. ההתדיינות בין הרוכשים והרשות נמשכה למעלה מעשר שנים ולוותה במאבקים ובעתירות לבג"צ.

     

    איגוד המשלחים: כל אלטרנטיבה לנמלים טובה

    יו"ר איגוד המשלחים הבינלאומיים, שלמה שרון, מוסר בתגובה: "אנו מברכים על הפעלתו של נמל פרטי ראשון

    בישראל.

    לאור בעיות השירות הקשות בנמלים, כל אלטרנטיבה לנמלי חיפה ואשדוד היא טובה ותאפשר שיפור של השירות לציבור הלקוחות. הפעלת נמל פרטי יכולה לבשר את תחילתה של תחרות אמיתית שתביא, בסופו של דבר, לחיסכון בעלויות".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רוני שיצר
    מספנות ישראל: מתחיל לפעול
    צילום: רוני שיצר
    צילום: סיון פרג'
    שלמה שמלצר, מבעלי מספנות ישראל
    צילום: סיון פרג'
    צילום: מיכאל קרמר
    שלומי פוגל, מבעלי מספנות
    צילום: מיכאל קרמר
    מומלצים