שתף קטע נבחר

נמל מספנות ישראל החל לפעול

האוניה הראשונה נכנסה היום לנמל הפרטי הראשון בישראל, והביאה מטען של סוכר מברזיל. שלמה שמלצר: נפנה למלך עבדאללה ונציע לו להפוך את המספנות לנמל ישראלי-ירדני

היסטוריה: 12 שנים אחרי שמפעל מספנות ישראל הסמוך לנמל חיפה הופרט, החל לפעול שם הנמל הפרטי הראשון בישראל. הבוקר (ה') הגיע לנמל האוניה הראשונה, מברזיל, ועל סיפונה משלוח יבוא של 9,000 טונות סוכר תעשייתי שרוכשת חברת גדות. 

 

חברת מספנות ישראל תשתמש, בשלב הראשון, רק ברציף אחד באורך של 200 מטרים, ובשטח איחסון של ארבעה דונמים.

 

מדובר בחלק קטן מהשטח אותו היא חוכרת בנמל חיפה. החברה תהיה חייבת לספק שירותי פריקה ואיחסון של הסוכר ותיקון ותחזוקה של כלי שיט באמצעות מבדוק שכושר נשיאתו עד 1,500 טונות. ההיתר שניתן למספנות לפעול כנמל תקף ל-50 שנה. החברה מתכוונת בימים הקרובים לבקש מהממשלה אישור לפריקת סחורות נוספות בנמל.

 

כיום עובדים כ-200 עובדים במספנה. מנהלי החברה מקווים כי בחודשים הקרובים יגייסו כמה מאות עובדים נוספים שיתפעלו את הנמל.  

 

"מספנות ישראל תפנה למלך ירדן, עבדאללה, במטרה להפוך את הנמל החדש לנמל ישראלי-ירדני משותף", הודיע היום שלמה שמלצר, אחד הבעלים של המספנות, "כבר בשנת 97' המלך חוסיין אישר את שיתוף הפעולה עם המספנות אך הדבר נדחה בשל עיכוב האישורים בארץ. חוסיין ראה בכך הזדמנות טובה ביותר לשיתוף פעולה כלככלי בין המדינות".

 

העובדים טירפדו את הפעלת הנמל

מספנות ישראל, שהופרטו בשנת 1995, שימשו עד כה כמפעל לבניית אוניות בלבד. בעלי מספנות ישראל כבר קיבלו בעבר אישורים ממשלתיים להפעיל את הנמל, אך לא הצליחו להפעיל אותו בגלל התנגדות עזה של עובדי נמל חיפה. ואולם,

בתחילת שנת 2005 התחייבו העובדים שלא להפריע עוד להפעלת הנמל הפרטי, במסגרת ההסכמים שנחתמו איתם לאישור הרפורמה בנמלי הים.

 

המספנות נמצאות כיום בבעלותם של סמי קצב המחזיק 20.5% מהבעלות בחברה, שלמה שמלצר ושלומי פוגל המחזיקים 40.5% באמצעות חברה משותפת, חברת גולדבונד, המחזיקה 20% נוספים, ונמצאת גם היא בבעלות פוגל ושמלצר בשותפות עם משפחת בורדצ'רד, וחברת משאב, המחזיקה ב-20% הנותרים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סיון פרג'
שלמה שמלצר. נפנה למלך ירדן
צילום: סיון פרג'
מומלצים