האם וירוס שהתגלה בישראל אחראי להעלמות הדבורים בעולם?

הווירוס IAPV, שהתגלה בישראל, עשוי להיות הגורם לתופעת קריסת מושבות הדבורים שמתפשטת ברחבי העולם בשנה האחרונה

צוות של חוקרים מבית הספר מאלימן לרפואת הציבור מאוניבסיטת קולומביה, מאוניבריסטת מדינת פנסילבניה, ממשרד החקלאות האמריקני, ומאוניבריסטת אריזונה, גילתה קשר משמעותי בין וירוס השיתוק האקוטי הישראלי Israeli Acute Paralysis Virus (ר"ת IAPV) ובין קריסת המושבות בקרב דבורי הדבש (CCD - colony collapse disorder).

הממצאים, המווים צעד חשוב לקראת מתן מענה לקריסה שהביאה להתמוטטות כוורות בכל רחבי ארה"ב פורסמו בכתב העת Science. בתסמונת קריסת המושבה, מאבדות מושבות הדבורים ללא כל הסבר את הדבורים הפועלות. התופעה מתבטאת באובדן 50-90 אחוזים מהדבורים במושבה בכוורות ברחבי ארה"ב.

בראש קונסורציום המדענים שחקר את תפקיד ההדבקה בנגיף בתופעה זו, עמדה דיאנה קוקס-פוסטר, פרופסור במחקלה לאנטומולוגיה באוניברסיטת מדינת פנסילבניה, וחברו לה איאן ליפקנין, מנהל המרכז לדבקות ואימולוגיה באוניברסיטת קולמביה, גפרי פטיס, ראש צוות החוקרים במעבדה למחקר דבורים של ה-ARS, ופרופ' ננסי מורן מאוניבריסטת אריזונה בטוסון.

עוד ב"הידען": תופעת קריסת מושבות הדבורים הגיעה גם לישראל

ד"ר ליפקין ונאשי צוותו במלימן, יחד עם חברת 454 העוסקת במחקר בתחום מדעי החיים, השתמשו בטכנולוגיות גנטיות חדשות כדי לחקור מיקרופלורה בכוורות שסבלו מקריסה, בכוורות נורמליות ובמזון מלכות מיובא. הפתוגנים המועמדים נבחנו לצורך בחינת הקשר שלהם לתופעה, באמצעות חקר דוגמאות שנאספו בידי משרד החקלאות ואוניבריסטת פנסילנביה בכמה אתרים על פני שלוש השנים האחרונות.

באמצעות שימוש ב-454 פלטפורמות סקירת DNA וניתוחים מתודיים שפותחו באוניברסיטת קולומביה, חיפש הצוות של ד"ר ליפקין את טביעות הרגליים של וירוסים, חיידקים, פטריות וטפילים אחרים באלפי רצפים. כל רצף שנחשד שמקורו מטפיל נבחן לעומק כדי לחבון את הקשר שלהם ל-CCD ואת הקשר שלהם לפתוגנים מוכרים ושאינם מוכרים.

IAPV, וירוס שלא דווח על המצאותו עד כה בארה"ב, המועבר באמצעות קרדית אבק הבית ווירוס הדבורים קאסמיר (KBV), נמצאו אך ורק בכוורות נגועות בתסמונת הקריסה. החוקרים דיווחו כי IAPV נמצא בכל ארבע הדוגמאות של כוורות קורסות, בשניים מתוך ארבעה דוגמאות מזון מלכות, ובדוגמאות מאוסטרליה.

KBV נמצא בשלושה מתוך ארבעת דוגמאות ה-CCD, אך לא במזון המלכות. לפיכך רק יצור חי אחד אובחן בתאימות עם ה-CCD - מציאת IAPV בכל דוגמאות ה-CCD איפשר להבחין באופן חד משמעי בין מצב של קריסה ומצב נורמלי של כוורת.

עוד ב"הידען": מיליארדי דבורים לא שבו לכוורותיהן

"זו אסטרטגיה חדשה וחזקה לבחינת התפרצויות של מחלות מדבקות ומציאת מקורן", אמרה ד"ר קוקס-פוסטר. "הגילוי נזקף לזכות המתודות החדשניות, המשמשות לאבחון שוניות במחלות מדבקות בבני אדם, כדי לענות על האתגר באפידמיולוגיה החקלאית", אמר ד"ר ליפקין. "הסינרגיה הטובה בין חברי הקבוצה הביאה לשילוב אנטומולוגיה, מיקרוביולוגיה וביואינפורמטיקה ביחד - ואיפשרה לנו להתקדם לקראת פתרון לבעיה המורכבת מאוד שלפנינו".

תיאוריות נוספות

זו הפעם הראשונה שהווירוס IAPV התגלה בארה"ב. הוירוס תואר לראשונה בישראל, כאשר דבורים נגועות פיתחו רעידות בכנפיהם, שהפכו לשיתוק ולאחר מכן מתו ממש מחוץ לכוורת. יבוא של דבורים מאוסטרליה לארה"ב החל ב-2004, במקרה בו בזמן עם הדיווחים הראשונים על קריסת הכוורות הראשונות.

לתופעת היעלמות הדבורים נקשרו מספר רב של הסברים ותיאוריות, בין ההסברים שנבדקו: השפעת הקרינה הסלולרית הגוברת או קרינה ממקורות אחרים, שינויים במזג האויר והתחממות כדור הארץ, שינויים בתזונה של הדבורים, או וירוסים לא ידועים.

גם בעקבות הממצאים האחרונים, העדות לקשר בין הוירוס לבין הכוורות הנטושות הינה עקיפה ויש צורך למקד כעת את המחקר כדי להבין את המנגנון שגרם לווירוס להפר את האיזון בכוורת. ההשערה היא שהוירוס פגע רק במלכות, ובכך מנע מהן להעביר את ההוראות לדבורים הפועלות באמצעות חוש הריח, ולאובדן הדרך.

דבורה נגועה הנושאת קרדית. צילום: משרד החקלאות האמריקני