שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    קידום אתרים: כלים מומלצים ל-SEO

    בשנים האחרונות הופיעו עשרות רבות של כלי תוכנה מסחריים וחופשיים ל-SEO ומאות אתרים שמציעים שירותים למקדמי האתרים. בכתבה זו נציג שיטות ואמצעים ועוד כמה כלים חינמיים שיכולים לעזור. כתבה שנייה בסדרה

    לכתבה הראשונה: קידום אתרים: אמיתות ומיתוסים

     

    קידום אתרים (Search Engine Optimization ובקיצור, SEO), הוא אחד התחומים השיווקיים הצומחים ביותר ברשת. במידה רבה משום שמחקרים רבים מחזקים את הממצא לפיו כשני-שלישים מתעבורת הגולשים מתחילה בשאילתה במנוע חיפוש. 

     

    לא משנה מה אתם מוכרים - מיקום טוב בתוצאות החיפוש (להלן: SERPs, ראשי תיבות של Search Engine Result Pages ), צפוי להגדיל את תנועת הגולשים לאתר שלכם ולכן גם להגדיל את ההכנסות. אבל את הרעיון הפשוט הזה, שכבר בתחילת העשור הנוכחי תורגם לשירותי SEO מקצועיים שניתן לרכוש בכסף, התחילו רוב המנהלים ובוני האתרים להבין רק בשנה-שנתיים האחרונות.

     

    בכתבה הקודמת הסברנו מדוע קידום אתרים הוא יותר ממנועי חיפוש וקישורים, סקרנו את המגמות העיקריות המשפיעות היום על התחום, ואת השינויים הבולטים באלגוריתמים של מנועי החיפוש ובאופן פעולתם.

     

    בכתבה הזו נתעמק קצת בפרקטיקה, ונסביר כיצד מתרגמים את התובנות היפות הללו לעבודת קידום מעשית. בעמודים הבאים נספק לכם כמה טיפים חיוניים, נציג את האתרים, הכלים והשיטות שיכולים לשמש אתכם, ונסביר כיצד להשתמש בהם להשגת תוצאות אופטימליות.

     

    היריעה קצרה מכדי לכסות הכל, אבל אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בקידום אתרים מעשי, תמצאו כאן הרבה קצוות חוט שיעזרו לכם להתקדם הלאה.

     

    הפעם מדברים עברית

    כפי שתראו בהמשך, בחרנו להתמקד, ולהרחיב בעיקר על מה שרלוונטי לקידום של אתרים ישראליים, הכתובים בעברית. מטבע הדברים, ישנו הבדל גדול בהשוואה למציאות היומיומית של קידום אתרים באנגלית, כך שמה שהתקבל כאן הוא - אם תרצו - ריכוז ראשון מסוגו של מקורות ואמצעים שיוכלו לסייע לכם. קוראים שמעונינים לשתף אותנו בשיטות, אתרים ורעיונות נוספים שלא הצגנו כאן, מוזמנים לכתוב לנו על כך.

     

    קידום פנימי וחיצוני

    אבחנה שחשוב להכיר היא בין קידום פנימי (On Page) לחיצוני (Off Page). הקידום החיצוני - משמעותו היא בעיקר קישורים לאתר שלכם מאתרים אחרים, נושא שבחשיבותו נגענו כבר בכתבה הקודמת. הקידום הפנימי נועד להעניק לאתר תנאים אופטימליים לקטלוג במנועי החיפוש ולקבלת מיקומים טובים, באמצעות בנייה נכונה של דפי האתר עצמו. מה זה אומר בפועל?

     

    ראשית, כדאי להפנים את מה שאמרנו כבר ונאמר גם בכתבה הזו: "Content is King". חברת גוגל כבר מזמן הפכה את המשפט הזה לקלישאה, אבל הוא עדיין צריך להיות תלוי לכם על הקיר. אין דבר שמנועי החיפוש, ובראשם גוגל (שהוא באופן מעשי מנוע החיפוש היחיד הרלוונטי באמת לקהל הישראלי) אוהבים יותר מאשר הרבה תוכן איכותי. מה זה "איכותי" נסביר בהמשך. נתחיל במה זה "הרבה".

     

    מקובל לציין את המספר של 200 דפים כנקודת הציון שממנה האתר נחשב "גדול", וזוכה ליותר תשומת לב מגוגל. אתרי תוכן מגיעים לנפח הזה בקלות יחסית, ולאתר שיווקי דל-תוכן אפשר להוסיף תוכן במגוון דרכים - להוסיף מאגר מאמרים, לקסיקון למונחים מקצועיים רלוונטיים לתחום, או - השיטה הכי מקובלת היום: ליצור בלוג טוב, שישמש מוקד משיכה לקוראים מקהלי היעד הרלוונטיים.

     

    כמה חשוב להיות "נכון"

    אנחנו חייבים לעצמנו עדיין תשובה לשאלה מה זה "תוכן איכותי". רק לפני זה, בואו נדבר על אתרים שהתוכן שלהם אינו בהכרח איכותי, ולמרות זאת הם מצליחים.

     

    ובכן - קשה להאמין, אבל ישנם אתרים רבים שמדורגים היטב בתוצאות החיפוש של גוגל למספר גדול של מילים, אף על פי שיש להם תוכן לא כל-כך איכותי. במקרים רבים גם ניכר שאף אחד מעולם לא טרח להתאים אותם למנועי החיפוש. בדרך-כלל מדובר באתרים שנמצאים ברשת הרבה זמן, ונהנים מאפקט ה"Aging" (שקיים גם ביאהו!, אפילו יותר מבגוגל).

     

    אתר שקיים שנים ומתעדכן כל הזמן הזה, נהנה מאמינות גדולה יותר, אבל בדרך-כלל ייהנה גם מיתרון הגודל, שהוא פרמטר חשוב. אז למה לא כל האתרים הישנים מדורגים טוב? כי לא כולם בנויים נכון. עוד תובנה שכדאי להפנים: מה שטוב לגוגל בדרך-כלל טוב גם לגולשים, אך לא תמיד נכון לומר להפך.

     

    לדוגמה, היררכיה פשוטה של דפי האתר, שבה כל דף נמצא במרחק של שניים-שלושה קליקים לכל היותר מדף הבית, היא חיונית לניווט נוח וגם חיונית כדי שהזחלנים (Crawlers) של מנועי החיפוש יוכלו לנווט באתר בקלות. לעומת זאת, טכנולוגיות כמו Flash, JavaScript, Frames ו-AJAX, גם כשהן נראות מצוין ומסייעות לניווט נוח של הגולש, לעיתים הופכות את תנועת הזחלנים בתוך האתר למשימה מורכבת או בלתי אפשרית.

     

    כדאי גם לזכור שגוגל אינו יודע "לקרוא" הנפשות פלאש או תמונות, אלא רק תוכן טקסטואלי. זו אחת הסיבות מדוע חשוב לנצל עד תום כל מה שה-HTML נותן, כדי להסביר למנוע החיפוש מי אתם ומה אתם רוצים ממנו. עשו שימוש מושכל במפת אתר, קובץ .htaccess, תגיות מטה כמו Description Meta Tag, Keywords Meta Tag, Alt Text לתמונות וכמובן Title Tag, שהוא הדרך הראשונה במעלה להסביר לגולש ולמנוע החיפוש במה עוסק התוכן שלכם.

     

    לא פחות חשוב: יש להשתמש בקוד תקני (בהתאם לדרישות ארגון ה-W3C), ולשמור על יחס תקין וסביר (כלומר: גבוה) בין נפח הקוד לנפח הטקסט. ובכלל - גוגל אוהב דפים קלים, פשוטים, עם מספר קטן של אלמנטים. אם אתם רוצים לגוון, גוונו בעיצוב הטקסט - וגם זה במידה. את תקינות הקוד, אגב, ניתן לבדוק בעזרת הכלי הזה.

      

    ולבסוף: בדומה מאד לחשיבות הידועה של לינקים נכנסים לאתר, חשוב שיהיו גם לינקים מתוך האתר לאתרים אחרים, רצוי לתוכן איכותי אחר. ושוב אנחנו עם השאלה הזו: "מהו תוכן איכותי"?

     

    התוכן הוא המלך

    נחזור לטיעון שהעלנו קודם: לא רק נפח התוכן, אלא גם איכותו, חשובים מאד כדי לקדם את האתר במנועי החיפוש.

    "תוכן איכותי" אומר טקסט עשיר, כתוב בשפה נקייה, נטול שגיאות ומגוון מבחינה לשונית. תוכן שאתם הייתם נהנים למצוא באתר. זה נשמע פשוט מדי, אבל זו בדיוק המשמעות של "Content is King": הוא הדבר הכי חשוב באתר. גם אי אפשר להתחכם כאן - גוגל ומנועי חיפוש אחרים, יודעים היום לבצע ניתוח סמנטי של תוכן האתר כדי לבדוק שמדובר בתוכן אותנטי ולגיטימי, שלא פורסם בשום מקום אחר, ולמדוד את האיכות שלו על-פי מגוון פרמטרים.

     

    איך בודקים איכות? לדוגמה: PhraseRank, אלגוריתם שחברת גוגל הכניסה לשימוש לאחרונה מבצע ניתוח סמנטי של דפים כדי לזהות ביטויים (Phrases) חוזרים, ולעמוד על הקשרים ביניהם. הוא מפעיל אינדקס של ביטויים שמאפשר לו לנבא את השכיחות הרצויה של ביטויים קשורים בדפים חדשים. שכיחות נמוכה מדי מעידה על רלוונטיות נמוכה לשאילתה, שכיחות גבוהה מדי מרמזת על ניסיון מניפולציה שמיישם טכניקות קידום לא-אתיות (Black Hat).

     

    זה נשמע קצת שרירותי, ומקדמי אתרים רבים מנהלים כיום, כמו תמיד, דיונים אינסופיים בשאלה כיצד יש לכתוב, ומהם המינונים המדויקים של מילות מפתח שצריך לכלול בטקסטים. ישנם גם כלים ושירותים שונים, שמציעים למקדמים מאגרוני מילים נרדפות וביטויים קשורים. אבל האמת הפשוטה היא שאיש מקצוע טוב, שיודע לכתוב ובקיא בחומר, לא יתקשה לכתוב טקסטים שיענו לדרישות הכל - בתנאי שלא תגלו לו שיש דרישות כאלה. ספרו לו רק דבר אחד. חשוב גם לשמור את הטקסטים באורך ש"מתאים לרשת", כלומר 200-500 מילים.

     

    מחקר מילים

    מכל מקום, ועם כל הכבוד לכתיבה ה"טבעית", אי אפשר להתעלם מכך ששכיחות החיפוש בפועל של מילים שונות משתנה בהתאם לשפה השגורה ולאוצר המילים של המחפש. במילים אחרות: כדי שימצאו אתכם עדיף לדעת מה אנשים מחפשים, ובאילו מילים הם מעדיפים להשתמש כדי לעשות את זה.

     

    ישנם בתחום זה כללי אצבע מקובלים. לדוגמה, ידוע שההתפלגות הסטטיסטית של החיפושים נוטה בכיוון של מילים פשוטות יותר ("כובע" ולא "מצנפת") למשל. ידוע שביטויים מורכבים שכוללים הטיות יכולים להיות קשורים לקנייה ("רשימת חנויות כובעים" לעומת סתם "כובעים"). וישנם עוד עקרונות רבים שמנחים את המקדמים המקצועיים, כשהם מנתחים את התנהגות האתר ומנסים לשנות אותה.

     

    בכל אופן, אלה לא דברים שאפשר לנחש. אפשר וחשוב לבדוק אותם, וקיימים לשם כך כלים פשוטים ויעילים. יש כלים שמספקים אינדיקציה אודות הפופולריות של מילים שונות. הם יעזרו לכם לבחור את אלה שמתאימות לכם (בשלב מאוחר יותר, תצטרכו לבדוק את "יחסי ההמרה" של מילות מפתח שונות לפעולות - רכישות, משתמשים שנרשמו וכדומה, אבל זה כבר נושא לפעם אחרת).

     

    כלי מחקר

    כדאי מאד להשתמש בכלים האלה למחקר מילים (Keyword Research) כזה. כמה כלים שכדאי להכיר:

     

    WordTracker - אחד משני הכלים הכי פופולריים לחקירת מילים (השני הוא Keyword Analyzer, שאינו זמין כשירות רשת אלא כתוכנה). השימוש כרוך בתשלום, אבל התכונות הבסיסיות זמינות בגרסת ההתנסות של השירות.

     

    Submit Express Keyword Suggestion Tool - אחד מיני רבים, אבל אחד הטובים שבהם: שירות חינמי שמספק נתונים על מילות מפתח מ-WordTracker ומ-KeywordDiscovery (אחד המתחרים).

     

    כלי מילות המפתח של Google Adwords - הוא לא מספק נתונים מספריים מדוייקים, אבל מציע אינדיקציה על נפחי החיפוש והפרסום של מילים שונות.

     

    דרך מקובלת נוספת להשיג נתונים על שכיחות השימוש במילות מפתח, היא להפעיל קמפיין Google AdWords. הנתונים שחברת גוגל מספקת ללקוחות תוכנית הפרסום שלה כוללים מספר חשיפות, שזהה למספר החיפושים של המילים במנוע החיפוש.

     

    אילו מילים לבחור?

    בסיום מחקר המילים, תוכלו לבחור במילים המתאימות כדי למשוך לאתר שלכם גולשים שבאמת מתעניינים במה שיש לכם להציע. כאן ישנו קשר טבעי לעולם האמיתי - אם מה שאתם מציעים לא כל-כך מיוחד, או שאין לו ביקוש גדול, תהיה לכם עבודה קשה "למכור" אותו למנוע החיפוש. אבל אם תציעו באתר שלכם תוכן ייחודי, זרוע במילות המפתח שלכם, תגלו שקל לכם להתברג אל תוצאות החיפוש.

     

    לעיתים עדיף ללכת על מילים פחות תחרותיות. לדוגמה, אם אתם מוכרים מחשבים יתכן שתפיקו תועלת גדולה ממיקום גבוה בתוצאות של גוגל לשאילתה "מחשבים", אבל סביר להניח שתגלו שיש הרבה תחרות על מיקום עבור מילה כזו. יהיה לכם קל יותר להתחרות על צירופים כמו "מחירי מחשבים", "מחשבים אישיים", "מחשבים חומרה" או "מחשבים חיפה" (אם החנות שלכם פועלת בחיפה), ובעזרת הכלים שהצגנו קודם וכמה חיפושי גוגל תוכלו לדעת כמה תחרות יש לכם על המילים האלה.

     

    כדי להעריך עד כמה נחושים המתחרים שלכם להיאבק בכם על כל מילה, תוכלו להיעזר בתוסף SEO for Firefox של האתר SEOBook.

     

    בהקלקה אחת, הוא יוסיף לתוצאות החיפוש שלכם באחד ממנועי החיפוש הגדולים נתונים על הגיל, ציון ה-PageRank, הלינקים הנכנסים ועוד הרבה דברים. הוא יחסוך לכם הרבה זמן.

     

    מה עושים עם המילים?

    אחרי שבחרתם את מילות המפתח המתאימות עליכם לשלב אותן במקומות הנכונים: כותרות הדפים (באמצעות Title Tag), כותרות בטקסט (H1, H2, H3), בגוף הטקסט, עם הדגשות, על לינקים, אם אפשר - בלינקים שמפנים אליכם, וכדומה.

     

    זה לא קשה מדי, ולא צריך להיעשות באופן מלאכותי ובכל מחיר - פשוט, אם המילים שלכם קשורות למה שאתם עושים, אז יהיו לכם הרבה הזדמנויות להשתמש בהן, בהטיות שונות ובתוך ביטויים שונים. רק שלא יהיה מאולץ. ככלל, עדיף לבצע אופטימיזציה עבור מילה או שתיים לכל דף באתר, ולכלול אותן מילות המפתח בשדות התיאור (Description) ובין מילות המפתח (Keywords MT) של הדף.

     

    כיצד נבדוק את עצמנו?

    על התוכן הכתוב והדפים המוכנים כדאי לבצע בדיקות שיבטיחו שהתקבלו התוצאות המבוקשות - לרבות שכיחות סבירה של מילות המפתח השונות בטקסט, והתאמה בינו לבין הכותרות ושדות המטא השונים.

     

    לשם כך מקובל להשתמש בכלי Web Page Analyzing. כלים מהסוג הזה מבצעים ניתוח של מבנה הדף ומרכיביו, שכיחות מילות חיפוש, התאמה בין התוכן והכותרות לשדות מטא וכן הלאה. אפשר למצוא אותם בלא מעט תוכנות מסחריות, אבל ישנם גם כמה שירותי רשת שיעשו זאת עבורכם בחינם. שניים מהמומלצים: Free Web SubmissionTheEscape

     

    גם אם אתם עוסקים בקידום עצמי של אתר פרטי משלכם, ואין לכם את כל הידע כדי ליישם את כל העצות והטיפים שהשירותים האלה יתנו לכם, עדיין סביר להניח שתוכלו לשפר הרבה. 

     

    בכתבה הבאה נעסוק בקישורים שמחוץ לדף, איך הם מקדמים אותנו ועל חשיבותן של קהילות לקידום האתר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חשיבותם של קישורים. המחשה
    צילום: פי סי מגזין
    מומלצים