92% מהציבור בעד חבישת קסדה
סקר מקיף בנושא השימוש באופניים העלה ממצאים מאלפים. למרות תמיכה גורפת של הציבור בשימוש חובה בקסדה, למעלה משליש מהילדים אינם חובשים אחת. ח"כ דב חנין, מהמתנגדים הבולטים לחוק: "אני לא מקבל את התוצאות"
כמעט כל הציבור מצדד בחבישת קסדה, אם כי הלכה למעשה לא ניתן לכך ביטוי. בסקר טלפוני בנושא רכיבה על אופניים שערך ארגון "בטרם", התגלה כי 39% מהילדים בישראל, אינם חובשים קסדה בעת רכיבה על אופניים. ומה דעת הציבור על החוק שמחייב חבישת קסדה בכל נסיעה, שיזם ח"כ גלעד ארדן ואושר בכנסת? 92% מהנשאלים ששמעו על החוק, הביעו בו תמיכה. 87% מהנשאלים, סבורים כי החוק יסייע להבטיח כי ילדיהם יחבשו קסדה בכל נסיעה. עם זאת, רק 45% מהילדים חובשים קסדה בכל רכיבה.
מה עוד מגלה הסקר המקיף, שנערך בקרב 500 איש מעל גיל 18, עם התפלגות שווה בין המינים? למשל על הקשר בין הרגלי חבישת קסדה לבין השכלה ורמת הכנסה. 58% מהנשאלים בעלי השכלה אקדמית ענו כי ילדיהם חובשים קסדה בכל נסיעה. ככל שירדה רמת ההשכלה, ירד גם אחוז המשיבים כי ילדיהם חובשים בכל נסיעה - בקרב בעלי השכלה תיכונית חלקית או מלאה, רק 35% ענו כך. בקרב הנשאלים בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע, 77% ענו כי ילדיהם חובשים קסדה. בקרב בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע, רק 33% השיבו כי ילדיהם עושים זאת.

בקרוב: חובה לחבוש קסדה בכל נסיעה (צילום: מאיר פרטוש)
המעודדים והלא משתכנעים
בארגון בטרם מגלים אופטימיות לנוכח התמיכה לה זוכה חוק הקסדה. "אלה נתונים מעודדים," אומרים שם. "מתברר שיש תמיכה רחבה בחוק, למרות שהובעה התנגדות מצד קבוצה מאד מצומצמת של אנשים". לדברי דוברת הארגון, דבורה נבון, ערך בטרם פגישות עם חלק מהמתנגדים, אך לא הצליח לשכנעם בדבר נחיצות החוק. "רוב הטיעונים כנגד החוק די מגוחכים, וניתנים להפרכה. עם זאת, אנחנו נעשה את כל המאמצים לגשר על הפערים ולהידבר עם המתנגדים. אנחנו בטוחים בסופו של דבר, החוק יוטמע בהצלחה".ומה אומרים המתנגדים? בשיחה עם ynet, אומר ח"כ דב חנין, מהבולטים שבמתנגדים, כי אינו מקבל את תוצאות הסקר: "סקרים ניתנים למניפולציה, ולכן אני לא מקבל את התוצאות עליהן מדווח ארגון בטרם. הניסיון להראות כאילו הציבור בעד החוק הוא בעייתי. בסקר שנערך ב-ynet למשל, הביעו מרבית המצביעים התנגדות לחוק".
חנין מבהיר כי אינו מתנגד לחבישת קסדה, במיוחד בקרב ילדים, אך הוא מוצא בעייתיות בחוק עצמו: "איני נגד קסדות, אלא נגד חוק גורף שמטיל את כל האחריות על בטיחות הרוכבים - בחיקם של הרוכבים עצמם". חנין טוען שבטיחות הרוכבים היא נושא מערכתי, ולכן האחריות היא של המדינה ושל הרשויות המקומיות. "המדינה צריכה לדאוג לתשתית נכונה של שבילים, והיא צריכה לאכוף נורמות התנהגות על הנהגים. הסכנה בחוק הזה, טמונה בכך שהמדינה תחשוב שהיא פטרה את עצמה מהצורך לדאוג לבטיחות הרוכבים בצורה רצינית ומערכתית, על-ידי מדיניות תחבורה נאותה ותקצוב הולם".
מומלצים