שתף קטע נבחר

מדריך: איך להתמודד עם מוסך

חייבים מוסך כדי לטפל ברכב? בני ברק מסביר מה כדאי לעשות לפני, תוך כדי ואפילו אחרי הטיפול. וגם, אצל מי אפשר, ואפילו רצוי, להתלונן במקרה של אי שביעות רצון

כשאתם מכניסים את רכבכם לתיקון במוסך, אל תסמכו בעיניים עצומות על מה שמנסים המכונאים למכור לכם. יש כמה דברים בסיסיים שכדאי לכם לדעת, ושאף אחד במוסך לא יתנדב לספר לכם בעצמו. למשל, לא פעם תגלו שבמוסך העניקו לכם מיני תוספים לדלק, למערכת הקירור או לשמן, שכלל לא ביקשתם. איש כמובן גם לא יידע אתכם מראש על הכנסתם.

 

במוסכים רבים, בעיקר מוסכי רשת של היבואן, עובדים לפי הספ‭.ר‬ זה אומר שגם אם רכבכם כבר לא באחריות ועשה קילומטראז' נמוך מאוד, יעשו לו טיפול מלא לפי המלצת היצרנית, כולל החלפת חלקים שונים שלכאורה לא ממש צריך להחליף בקילומטראז' כה נמוך. כך למשל, כאשר עושים טיפול 60 אלף לרכב בן ארבע שעבר רק ‭10,000‬ ק"מ, יסביר מוסכניק ללקוח כי הוא יכול לחסוך הרבה, אם יבצע רק את מה ש"באמת צריך לבצע", בוודאי כאשר הרכב כבר אינו בתקופת האחריות. אלא שצריך גם לזכור כי החלפת מרבית החלקים והנוזלים נדרשת לא רק לפי הנסועה, אלא גם בגלל התיישנות (שמן שמאבד מתכונותיו, רצועה שהתייבשה וכדומה).


כך תהיו מוכנים לביקור במוסך (צילום אילוסטרציה: איי פי)

 

אז לפני הביקור הבא שלכם במוסך, ולפני שאתם משוכנעים ששוב ניצלו את תמימותכם, הנה מספר כללי זהב שראוי ליישם לפני שמכניסים רכב למוסך - בשיתוף איגוד המוסכים.

 

חפשו מוסכים מורשים

בחירה במוסך מורשה וחבר באיגוד המוסכים, אמורה להיות סוג של תעודת ביטוח לגבי הידע שלו. חשוב יותר, היא תאפשר לכם במקרה של חילוקי דעות להשתמש במוסד הבוררות של איגוד המוסכים. בוודאי חשוב שהמוסך יהיה מורשה על-ידי משרד התחבורה, ולא מוסך מדרכה שאינו פועל במסגרת החוק, ואין כל ביטחון שמנהלו מוסמך בכלל לתפקיד ובעל כישורים מתאימים.

 

בקשו הצעת מחיר מראש

במקרה של תקלה גדולה או טיפול גדול - החלפת מצמד ("קלאץ'") או רצועת תזמון ("טיימינג") - מומלץ לבקש הצעות מחיר בפקס משניים-שלושה מוסכים. בדקו מה מציע כל מוסך, ושהצעתו מכסה את כל הדרוש מבחינת חלפים ועבודה. בדקו שמדובר באותם סוגי חלפים - מקוריים, או תחליפיים.

 

גם בטיפולים רגילים, בקשו עם הכניסה למוסך שמכונאי יבדוק את הרכב ויספק לכם הצעת מחיר כתובה, כדי למנוע ויכוחים אחר כך לגבי הרשום בכרטיס העבודה. בקשו העתק ומחקו שורות ריקות, כדי לוודא שאיש לא יוכל להוסיף אחר-כך פרטים נוספים. דרשו שלא יבוצע ברכב כל טיפול או תיקון נוסף ללא אישורכם.

 

לפי החוק, חריגה של יותר מ-‭20%‬ מעלות הערכת התיקון, מחייבת את קבלת הסכמת הלקוח לפני ביצוע העבודה הנוספת. למוסך מותר לבקש לפי איגוד המוסכים מקדמה, אלא שאתם לא חייבים להסכים - תמיד יש מוסך אחר.

 

בדקו היטב בקשה לתיקון נוסף 

אם המוסך מדווח לכם על צורך בתיקון שלא סוכם מראש, כדאי מאוד להטריח את עצמכם ולהגיע אליו, כדי לראות במו עיניכם במה מדובר. אם ממש אינכם מתמצאים ברזי השפה של המוסכניק, כדאי מאוד להתייעץ עם מישהו שמבין, או אפילו להגיע איתו למוסך כדי לבדוק במה מדובר. לעתים יהיה עדיף לבצע את התיקון במוסך מתמחה, כמו למשל במקרה של החלפת מפלט (אגזוז), או צמיגים. סביר להניח שכך זה יהיה זול יותר, ולבטח לא פחות מקצועי. באיגוד המוסכים אמנם אומרים ש"המוסך רשאי למסור את המכונית או כל חלק ממנה לתיקון ו-או התאמה בבתי מלאכה אחרים המורשים כחוק ולפי שיקול דעתו הבלעדי", אבל עם כל הכבוד, המכונית היא רכושכם ולא רכוש המוסך. לכן אתם היחידים הזכאים להחליט היכן היא תתוקן.

 

בדקו חלקים תחליפיים

תוכלו להוזיל את התיקון אם תבקשו הצעת מחיר לתיקון בחלקים תחליפיים, ולא מקוריים - רק שמרו על איכות ראויה כמובן. בכל מקרה, בדקו אם החלפים שהותקנו ברכבכם הם מקוריים או תחליפיים ודרשו שהדבר יצוין בחשבון, כולל המספרים הקטלוגיים של החלקים.

 

בדקו חיוב השעות

למוסכי הרשת של היבואן יש טבלת יצרנית, המפרטת כמה זמן עבודה עליו לחייב לכל פעולה. טבלה זו מכונה שעתון טיפולים, וגם כך היא בדרך כלל מאוד נדיבה עבור המוסך. בדקו שלא חוייבתם פעמיים. אם טיפול 20 אלף כולל למשל החלפת מצתים, דאגו לכך שהמוסך לא יחייב אתכם בשעתון נפרד להחלפת המצתים. ספר הרכב בו מופיעה שגרת הטיפולים יסייע לכם בנדון.

 

בדקו את מחיר העבודה

שימו לב: מחיר שעת העבודה במוסך אינו בפיקוח, ומשתנה ממקום למקום. על המוסך להציגו בשילוט מאיר עיניים. כיום לא גובים מוסכי היבואן את מחיר שעת העבודה הגבוה ביותר, והוא יכול להשתנות בין מספר מוסכים של אותו יבואן, אפילו באותו אזור. במקרה של תיקון או טיפול גדול, מדובר ברכיב שתהיה לו השפעה גדולה על גודל החשבון שתקבלו.

 

אין חובה לטפל אצל היבואן

על פי חוק ההגבלים (סעיף 50 ב‭,(1988 ,'‬ כל בעל רכב יכול לבחור היכן ברצונו לקבל שירות לרכבו, גם כאשר הרכב עדיין נמצא במסגרת אחריות היבואן. הדבר נכון לכל סוגי הטיפולים והתיקונים, למעט כאלה בהם יש צורך לממש את אחריות היבואן. היבואן אינו מורשה לשלול אחריות אם בעל הרכב בחר לבצע טיפולים במוסך שאינו מורשה מטעמו.

 

הישארו ליד הרכב בטיפול

הוראות המוסד לבטיחות וגיהות אוסרות על הלקוח להימצא בתחומי המוסך בו מבוצעות עבודות תיקון הרכב, ולהתערב בסדרי העבודה בו. למרות זאת, יש מוסכים שמאפשרים ללקוח לגשת בעת התיקון כדי לראות, לשאול ולהתבונן. אנחנו מעדיפים מוסכים כאלה.

 

אל תשלמו לפני שבדקתם

אחרי ששילמתם, המוסך עלול להיות פחות קשוב. בדקו שלא חוייבתם על שרות שלא קיבלתם. בדקו היטב שכל מה שצריך תוקן, ושלרכב אין פגיעות נוספות. אם תגלו כאלה, הודיעו מייד למוסך כדי שיתקן או יפצה אתכם. כל מוסך חייב בביטוח לנזקים כתוצאה מתיקון כושל, או בעת שהרכב שהה בתחומו. השלט לפיו המוסך אינו אחראי לכל נזק שנגרם לרכב - שתלוי בחלק מהמוסכים - חסר משמעות חוקית. זכותכם, אגב, לקבל את החלפים שהורכבו ברכבכם, וחובת המוסך היא לספק לכם אותם.

 

יש למי להתלונן על מוסך

באם המוסך אינו חבר באיגוד המוסכים, שני הצדדים יכולים להסכים מראש כי חילוקי דעות שיתעוררו בגין הסכם הזמנת התיקון, יובאו לבוררות בפני הוועדה הטכנית של איגוד המוסכים בישראל. גם אגף הרכב במשרד התחבורה הוא כתובת לתלונות נגד מוסכים, כמו-גם המועצה לצרכנות וכמובן - בתי המשפט.

 

טלפונים לתלונות:

  • איגוד המוסכים - 03-5620113
  • המועצה לצרכנות 03-6241034
  • אגף הרכב במשרד התחבורה - 03-5657109

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים