שתף קטע נבחר

מעתה: פיצויים מבתי עסק ללא הוכחת נזק

צרכן יוכל מעתה לתבוע בית עסק בין השאר אם גילה פער בין מחיר המוצר שמופיע על המדף לבין המחיר שנגבה ממנו בקופה, או אם בעל העסק סירב להחזיר לו את כספו בניגוד למה שפרסם. גובה הפיצוי לא יעלה על 10,000 שקל לתובע, ובעבירה חוזרת או בנסיבות מחמירות - עד 50,000 אלף שקל

צרכנים יוכלו לתבוע מבתי עסק בבית המשפט פיצויים ללא הוכחת נזק בעבירות על חוק הגנת הצרכן. כך על פי תיקון בחוק שהתקבל אמש (ב') בכנסת לפי הצעת הממשלה.

 

גובה הפיצוי לא יעלה על 10,000 שקל לתובע, ובעבירה חוזרת או בנסיבות מחמירות - עד 50,000 אלף שקל. הממשלה הציעה פיצויים עד 100 אלף שקל לאדם. אבל רוב חברי ועדת הכלכלה שטיפלו בחוק הגיעו למסקנה כי ראוי לצבור ניסיון בהפעלת הנשק החדש בתחום הצרכנות, לפני שיחליטו אם ראוי להעלות את תקרת הפיצוי.

 

תביעת הפיצויים מוגבלת למספר עבירות, בין השאר: אם גילה הצרכן פער בין מחיר המוצר שמופיע על המדף לבין המחיר שנגבה ממנו בקופה, והוא נדרש לשלם את מחיר הקופה, בעוד שהמחיר על המדף הוא המחייב; אם בעל העסק פעל בניגוד למדיניות שפרסם לגבי זכות הצרכן להחזיר את המוצר שקנה, אם הוא מסרב להשיב לו את כספו; ואם בעסקה של רוכלות שלא נעשתה בבית עסק, או בעסקאות של מכר מרחוק כמו של יחידות נופש - העוסק לא כיבד את בקשת הצרכן לבטל את העסקה תוך 14 יום, שהיא זכותו החוקית ולא השיב לו את כספו.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), שהציג את החוק החדש בקריאה השנייה והשלישית ציין כי מטרתו לעודד אכיפה פרטית על ידי הצרכנים נוכח מצבו הנחות של הצרכן מול העוסק בעמדות הכוח שבתחום הצרכנות. הוא מצמצם את הדרישות המשפטיות המוטלות על הצרכן בבואו להיאבק על המגיע לו בתביעת נזיקין רגילה בבית המשפט. לתביעות כאלה עלות יקרה ביחס לפיצוי הכספי, כך שבמקרים רבים אין לצרכן כדאיות כלכלית לעמוד על זכויותיו בדרך זו.

 

ללא חובת הוכחה

החוק החדש משחרר את הצרכן מחובת ההוכחה של הנזק שנגרם לו ועל כן הוא מגדיר את התמורה כ"פיצויים לדוגמה" שנועדו יותר להעניש ולהרתיע את העוסקים. ארדן הדגיש כי הממשלה והוועדה גיבשו בחוק כלים שנועדו למנוע מצרכנים לנצל אותו לרעה בהגשת תביעות על כל הפרה זניחה. לפיכך הוגבלו התביעות לרשימה סגורה של עבירות, ונקבעו במפורש היסודות של כל עבירה וכן מה הצרכן צריך לעשות ומה אסור לעוסק לעשות, בעיקר בדגש על כך שהוא פעל בניגוד להוראות החוק, ובעצם זלזל בו במודע, למרות בקשתו המפורשת של הצרכן.

 

הוועדה הוסיפה לחוק הוראה המחייבת את הצרכן, לפני הגשת התביעה, לשגר לעוסק מכתב שנותן לו הזדמנות אחרונה לחזור בו, ולמלא את בקשתו. הוועדה דחתה את דרישת ארגוני הסוחרים לחייב את הצרכן לוודא שמכתבו אכן התקבל.

 

בנוסף נקבעו בחוק השיקולים שבהם רשאי בית המשפט להתחשב בפסיקת סכום הפיצויים, ביניהם: חומרת הפרת החוק ונסיבותיה; שוויה הכספי של העסקה; וההיקף הכספי של בית העסק. השיקול האחרון נוסף לחוק ביוזמת הוועדה כך שבית המשפט יוכל להביאו בחשבון אם הפיצויים עלולים להביא להתמוטטות העסק.

 

החוק מונע תביעת פיצויים לדוגמה בתובענה ייצוגית אבל קובע כי פיצויים אלה אינם גורעים מזכות הצרכן להגיש גם תביעת נזיקין נפרדת. החוק התקבל סופית פה אחד בקולות 14 הח"כים שנכחו באולם.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים