שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מופז: אבטל את שיטת הניקוד

    שר התחבורה הודיע היום כי הוא מתכוון לבטל הן את שיטת הניקוד הנהוגה כיום ואת לימודי הנהיגה המונעת, ולטפל בחומרה בעבריינים מועדים. בעתיד - מכסת נקודות עונשין לכל נהג

    הקץ לקורס הנהיגה המונעת ושיטת הניקוד המוכרת? שר התחבורה, שאול מופז, הצהיר היום (ג') בעת הופעתו בפני ועדת חוקה חוק ומשפט, כי בכוונתו לבטל לחלוטין את שיטת הניקוד הנהוגה כיום בישראל. בנוסף, אומר מופז כי הוא מעוניין להפסיק את מערך לימודי הנהיגה המונעת. בכוונת משרד התחבורה לעבור לשיטה לפיה יקבל כל נהג מספר נקודות עונשין קצובות עם הרישיון, וכל עבירה שיבצע תגרע מסך נקודות אלה. כאשר לא יוותרו נקודות, יאלץ הנהג לעבור מבחן עיוני ("תיאוריה"), ולאחר מכן מבחן מעשי ("טסט").

     

    עוד הודיע מופז כי הוא מתכוון להאיץ את הטיפול בעברייני תנועה מועדים, ולשלול החל מינואר 2008 את רישונם של נהגים בעלי גיליון הרשעות חמור ביותר. בכוונת מופז לטפל מדי רבעון בכ-100 נהגים בשיטה זו.


    איבדת את נקודות הזכות? תתכונן למבחן חוזר (צילום: סבסטיאן שיינר)

     

    השיטה לא יעילה

    בדברים שנשא בכנסת במסגרת יום המחוייבות לבטיחות בדרכים, אמר מופז כי השיטה הנהוגה כיום אינה מוכיחה עצמה כיעילה, ונתונים שהובאו בפניו מבהירים כי היא אינה מרתיעה נהגים מפני ביצוע עבירות תנועה. יש להזכיר כי לפני כשנה וחצי התייחס מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לשיטת הניקוד ובעיקר לקורסי הנהיגה המונעת: "ספק אם יש בכך (בקורס הנהיגה המונעת, ש.ה) כדי לשפר את איכות נהיגתם או להגביר את מידת ציותם לחוק". לדבריו החטיאה שיטת הניקוד החדשה את מטרתה, בכך שלא עזרה לאתר עברייני תנועה מועדים, שהיא המטרה המוצהרת החשובה ביותר של השיטה. באותם דברים הזכיר המבקר כי הפעלת שיטת הניקוד מאז תחילת שנות ה-70, לא לוותה בשום מחקר בדבר יעילותה.

     

    גם המעבר ב-2002 ל"שיטת ניקוד חדשה", שאמורה הייתה להחמיר עם נהגים מועדים ו"לעזור בטיפול בנגע תאונות הדרכים", לא ממש עזרה. לפי שיטה זו, נפסל רשיונו של נהג שצבר במהלך ארבע שנים 36 נקודות חובה, לתקופה מיידית של שלושה חודשים. בנוסף, הוארכה "תקופת הצבירה" של נהג שאסף במשך שנתיים 22 נקודות, משנתיים לארבע שנים. כל זאת במטרה לשפר את המעקב אחר נהגים עבריינים.

     

    הטיפול בעבריינים מועדים

    עוד אמר מופז בהופעתו מול הוועדה, כי פנה לאחרונה לשר המשפטים, דניאל פרידמן, וביקש ממנו להאיץ את הטיפול המשפטי ב"תיקים אדומים" של עברייני תנועה - מקרים של עבריינות תנועה סדרתית, הכוללים עבירות חמורות כמו מעבר באור אדום, נהיגה בשכרות, עקיפה על פס לבן וכדומה.

     

    מופז הבהיר כי בכוונת משרד התחבורה להחמיר את הטיפול בעברייני התנועה הכבדים. החל מינואר 2008, יפעל המשרד לשלילת רישיונם של כ-100 נהגים בעלי גיליון ההרשעות החמור ביותר מדי רבעון, על-פי רישומי המשטרה. השר אמר כי בכוונת המשרד להפעיל תקנה, המאפשרת לשר לשלול מנהלית את רישיון הנהיגה שלהם, וזאת עד שיופיעו בפני בית משפט.

     

    כבר במושב החורף

    כאמור, בכוונת של מופז ומשרד התחבורה להעלות כבר במושב החורף הקרוב של הכנסת, הצעה לשיטת ניקוד חדשה לחלוטין. לפי שיטה

    זו, כל נהג יקבל יחד עם רישיון הנהיגה, מכסת נקודות זכות קבועה. כל עבירת תנועה שיבצע, תגרע מספר נקודות מהמכסה הראשונית, עד למצב בו תגיע לאפס. נהג שכל נקודות הזכות שברישיונו יגרעו, יאבד את רישיונו לתקופה קצובה. כמה זמן תארך תקופה זו - עדיין לא ברור. לאחר תקופת השלילה, ייאלץ הנהג לעבור מחדש מבחן תיאוריה, ולאחר מכן גם מבחן מעשי - בדיוק כמו כל נהג חדש. 

     

    בישיבה מיוחדת שנערכה לרגל יום המחויבות לבטיחות בדרכים, הביע יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ מנחם בן ששון (קדימה), נכונות לקדם במהירות כל הצעת חוק שתתרום לנושא הבטיחות בדרכים. במסדרונות הכנסת נשמעו היום בעיקר קולות חיוביים ביחס להצעתו של מופז, והיא צפויה לזכות ברוב גדול אם וכאשר תגיע לאישור.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מופז: רוצה לחסל את שיטת הניקוד וקורסי נהיגה מונעת
    צילום: עופר עמרם
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים