שתף קטע נבחר

מופז קבע: כביש הערבה ישודרג

שר התחבורה הורה אתמול לשדרג את כביש הערבה, ולהפוך אותו בטוח מבעבר. ההשקעה: 125 מיליון שקל, נמוך בהרבה מהצעות המיליארדים של מע"צ

מוטב מאוחר? שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הורה אתמול לאנשי משרדו להקצות 125 מיליון שקל לשיפוץ ושדרוג כביש הערבה. על-פי התוכנית, שהוכנה לאחר התאונה הקטלנית לפני כשלושה שבועות, יוכנסו בכביש הערבה שיפורים בטיחותיים לכל אורכו, במטרה לצמצם באופן משמעותי את הסיכונים הבטיחותיים. כדאי להזכיר כי על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נהרגו בכביש זה מתחילת השנה 13 בני אדם, בשש תאונות קטלניות.

 

ל-ynet נודע עם זאת כי בפני השר הוצגו מספר חלופות לפתרון הבעיות הבטיחותיות בכביש הערבה, ולא רק זו הנבחרת. ההצעה עליה החליט השר, היא הזולה מכולן. כך למשל נפסלה הצעה לפתרון ארוך טווח בעלות של 4.5 מיליארד שקל, אשר כללה הרחבת כביש הערבה, הפרדה בין הנתיבים ("מפרדות") ועוד מעקות בטיחות. אלא שהצעה זו דורשת הגדלה של תקציב משרד התחבורה - עניין המחייב החלטת ממשלה.

 

עוד נודע ל-ynet כי תקציב שדרוג הכביש, בסך 125 מיליון שקל, אינו מהווה תוספת לתקציב משרד התחבורה, אלא יילקח מתקציב האחזקה הקיים של מע"צ החדשה.


מכונית מרוסקת לאחר תאונה בכביש הערבה (באדיבות מדור צילום זק"א)

 

חריצים ועיני חתול

השדרוג עליו החליט מופז יכלול ריבוד מחודש של הכביש לכל אורכו, הרחבת השוליים, וכן חירוץ פסי ההפרדה בין המסלולים והתקנת "עיני חתול". בנוסף, יותקנו מעקות בטיחות בקטעים שונים, ויוסדרו אזורי מנוחה בכל 45 ק"מ. עוד החליט מופז להגביר את האכיפה ואת נוכחות המשטרה לאורך הכביש, וכן להאריך את האזורים האסורים לעקיפה. העבודות לשדרוג כביש הערבה צפויות להתחיל בתוך כחודשיים. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר ל-ynet כי בכוונת המשרד לסיים את העבודות לשדרוג הכביש כבר במהלך 2008.

 

"אורכו של הכביש, המונוטוניות שלו והמהירות הגבוהה שנהגים נוסעים בכביש, הופכים אותו לכביש מסוכן בצורה חריגה", אומר מופז, "התוכנית שאושרה תגביר את הבטיחות ותסייע בהצלת חיי נהגים רבים". השר גם הורה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להוסיף לאורך הכביש שילוט המזהיר את הנהגים מפני סכנות, וכן להכין מסע פרסום מיוחד בנושא, שיחל בחודש נובמבר. 

 

 

"שלב ביניים"

בשיחה עם ynet, אמר היום ד"ר משה בקר, ממומחי התחבורה הוותיקים בישראל, כי החלטת מופז מבורכת, אולם הוא רואה בה שלב ביניים בלבד: "כל ההצעות לשיפור הבטיחות בהחלט תורמות, אבל יש לראות בהן שלב ביניים בין המצב הקיים לבין הצורך להפוך את הכביש בעתיד לדו-מסלולי לכל אורכו".

 

ד"ר בקר מפנה את תשומת לבם של מקבלי ההחלטה לצד הירדני של כביש הערבה: "הירדנים - עם היקף תנועה נמוך יותר - מצאו לנכון לקשר את עקבה עם רבת-עמון, ולסלול את הכביש במרבית אורכו כדו-מסלולי". לדבריו, הרחבת כביש הערבה לכל אורכו היא הכרחית, מכמה סיבות: חלקן נובעות מהיבטים תחבורתיים, כמו הצורך לשפר את הקשר היבשתי עם הנמל הדרומי, וחלקן נובעות מהיבטים בטיחותיים: "המרחק הרב, המהירות הגבוהה ובעיית העייפות - כל אלה מחייבים את ההרחבה בהקדם האפשרי".

 

כשלב ביניים נוסף, מציע ד"ר בקר להרחיב את הכביש בקטעים בעיתיים, ולהוסיף נתיבי נסיעה לסירוגין. "נתיבים אלה יאפשרו עקיפת משאיות כבדות למשל, שלא על-בסיס עקיפת פס הפרדה". להערכתו, יש להרחיב את הכביש בכל 10 ק"מ בממוצע, וזאת לאורך של כקילומטר אחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מופז: "התוכנית תסייע בהצלת חיי נהגים"
צילום: עמית שאבי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים