שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ותרו על החניה בעבודה, קבלו כסף

    הצעת חוק שתוגש בשבוע הבא, קוראת לאפשר לעובדים לקבל החזר כספי של מאות שקלים למשכורת - אם רק יוותרו על מקום החניה בעבודה ויגיעו בתחבורה ציבורית. מזור לבעיית זיהום האוויר או עוד מקלט מס?

    האם תהיו מוכנים לוותר על מקום החניה ליד העבודה בתמורה לתוספת שכר? בשבוע הבא יגיש ח"כ דב חנין הצעת חוק, לפיה יחויבו מעסיקים להציע לעובדים לוותר על מקום החניה המוסדר שלהם, וזאת בתמורה לסכום כסף שיתווסף למשכורתם. על-פי הצעת החוק "פדיון הטבת חניה", שהגיעה לידי ynet, סכום הכסף שיקבלו העובדים יהיה שווה לסכום שיחסכו המעסיקים כתוצאה מהפסקת השימוש בחניה, וזאת, בהתאם למחיר השוק המקובל באזור העבודה. סכום הכסף שיתווסף לשכר הברוטו, עשוי להגיע לכמה מאות שקלים - וזאת בהתאם למחירי החניה בישראל, ובמיוחד בערים הגדולות, כמו תל-אביב וירושלים.

     

    הצעת החוק מתייחסת למעבידים אשר מעסיקים יותר מ-30 עובדים, כאשר מעבידים אשר מעסיקים מספר קטן יותר של עובדים יוכלו להציע את ההסדר, אך לא יחויבו לעשות כן על-פי חוק. יש לציין שהצעת החוק אינה מחייבת את העובדים לממש את "פדיון החניה" - כלומר, כל עובד יוכל להחליט אם לוותר על מקום החניה וליהנות מתוספת שכר, או להמשיך להשתמש בחניה. על-פי הצעת החוק, עובד שיבחר לוותר על מקום החניה, יידרש לחתום על התחייבות בכתב ובה הוא מצהיר כי לא יגיע למקום העבודה באמצעות רכב פרטי.


    "שימוש בכלי רכב פרטיים כרוך בעלויות רבות למדינה ולמעסיקים" (צילום אילוסטרציה: איי פי)

     

    הצעת החוק של חנין עשויה לזכות בתמיכה מצד הממשלה, וזאת אם יאומצו מסקנות ועדה בין-משרדית למיסוי ירוק, אשר בוחנת דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב ודלקים ידידותיים לסביבה. הוועדה המליצה בעבר לבחון את יישום פדיון החניה בישראל, אך עדיין לא ידוע אם הנושא ייכלל במסקנות הסופיות, אשר יוגשו לממשלה עד סוף נובמבר. עוד המליצה הוועדה לבחון את שינוי גישת רשות המסים לנושא החניה: כמה מחברי הוועדה סבורים כי מקום חניה הניתן בחינם - הוא הטבה חייבת במס.

     

    פחות מכוניות, פחות נזקים 

    הצעת החוק החדשה נועדה לעודד עובדים לוותר על המכוניות הפרטיות שלהם, ולמצוא פתרונות נסיעה חלופיים למקום העבודה - למשל תחבורה ציבורית, הליכה ברגל או אופניים. בכך, מקווה חנין, המשמש כיו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, אפשר יהיה להקטין את הנזקים הנגרמים למשק כתוצאה משימוש עודף בכלי רכב פרטיים. בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, מפורטים נזקים אלה: "שימוש נרחב בכלי רכב פרטיים על בסיס יומיומי לעבודה, כרוך בעלויות רבות למדינה ולמעסיקים, אובדן שעות עבודה למשק, סבסוד חניה לעובדים בעלות משמעותית, יצירת פריפריות התלויות לחלוטין ברכב הפרטי, אובדן שטחים למגורים ושטחים ירוקים, וכן זיהום אוויר ניכר".

     

    ראוי לציין כי פדיון חניה אינו רעיון חדש, והוא מיושם במספר מדינות במעולם מזה כמה שנים. למשל, משנת 1992 מיושם חוק דומה בקליפורניה, ומספר מחקרים שבוצעו בעבר גילו כי הוא אכן מביא לצמצום השימוש במכוניות פרטיות. עם זאת, יש לציין כי לא בכל מקום מיושם "פדיון החניה" במסגרת חוק, אלא יש מדינות המעדיפות לעודד עסקים ועובדים לוותר על מקום החניה באמצעות תמריצי מס.

     

    500 שקלים

    אחד הטיעונים העיקריים כנגד פתרונות המנסים לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, הוא מצבה העגום בישראל. תמר קינן, מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, שפועל תקופה ארוכה לקידום "פדיון חניה" בישראל, סבורה שאסור להשתמש במצב התחבורה הציבורית כסיבה לדחות את יישום החוק: "נכון, לא בכל מקום התחבורה הציבורית מאפשרת לעובדים לוותר על הרכב הפרטי, אבל תפקידו של מנגנון כזה - כמו שמציע החוק - הוא לדחוף את אותם עובדים שיש להם אפשרויות אחרות, לבחור בהן".

     

    כחיזוק להצעת החוק, מצביעה קינן על תוצאות סקר שערך הארגון בתקופה האחרונה, ולפיו כ-50% מהנשאלים ציינו כי הם מוכנים לוותר על מקום החניה תמורה 500 שקל. "הנתונים מוכיחים את מוכנות העובדים לשקול פתרונות חלופיים, ובמידת האפשר גם לוותר על השימוש ברכב פרטי".

     

    מה יעשו עובדי ההיי-טק?

    גם אם תעבור הצעת החוק את כל המשוכות המצפות לה בכנסת, יישומה יעורר מספר בעיות משמעותיות. בעיה אחת היא כל אותם מקומות חניה הנמצאים בבעלות המעסיקים: חניות אלה ייקרו את עלות יישום החוק, וזאת מאחר ש"פדיון החוק" ימומן כולו מכיס המעסיק. יש לזכור כי כאשר מקום החניה אינו בבעלות המעסיק, "פדיון החניה" מכניס כסף לכיסו של המעסיק, וזאת כתוצאה מהפסקת תשלום בגין שכירות מקום חניה.

     

    בעיה נוספת היא עובדים שאינם מגיעים למקום העבודה עם רכב פרטי, ואינם משתמשים במקום חניה, אך יבחרו "להצטרף" להטבה הגלומה בהצעת החוק. בכך, תגדל באופן משמעותי העלות של יישום החוק. בעיה אחרת נוגעת לאופיים של הישראלים: מה יהיה עם כל אותם עובדים שיוותרו על מקום החניה ויקבלו את התוספת לשכרם, אך ימשיכו להגיע למקום העבודה עם רכב פרטי, ופשוט יחנו בקרבת מקום? עובדים שינהגו כך יטרפדו את כוונת החוק, ואף עשויים ליצור בעיות חניה קשות באזור עבודתם.

     

    עוד בעיה ייחודית לישראל, היא העובדה שכ-10% מהשכירים - בהם רבים מהעובדים במגזר היי-טק - מקבלים רכב צמוד מהעבודה, ואינם נושאים במלוא ההוצאות של אחזקתו. עבורם, "פדיון חניה" אינו נראה כרעיון רלוונטי, מאחר שממילא הרכב הוא הטבה שהם מקבלים ממקום העבודה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים