שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס

מוזיקה: חיים שמש, המנהל המוזיקלי, ענה למוזיקאים מתחילים

המפיק ויועץ התוכן המוזיקלי חיים שמש, שגילה אמנים כמו אביב גפן, אביתר בנאי והחברים של נטשה, נתן לכם טיפים מקצועיים לפריצה לעולם המוזיקה

(דייב) איך מגיעים נכון לחברת תקליטים ,האם להציג את כל רפטואר הלהקה או שירים מייצגים,האם בכלל מחתימים בימים אלו הרכבי רוק ישראלי? "קונפליקט"

 

שמש: נסה לדמיין את עצמך מהצד השני של המתרס, כלומר אתה הוא זה שמקבל את החומרים ואז נסה למצוא בתוך החומרים שלך, את הכמות הנכונה והמייצגת של היצירה שלך, כך שמי שיאזין לזה, ירצה עוד.

 

 

(כותבת שירים) אם יש לי שירים שהייתי מעוניינת להעביר לזמרים שונים או בכלל לפרסום, איך עושים את זה? למי פונים?

 

שמש: כל דרך אשר יכולה לחשוף את השירים שלך, היא דרך נכונה. דרך האינטרנט, משלוח השירים לחברות, ואולי אפילו תנסי לחשוב על לחבור לזמר/ת או להקה אשר תבצע את השירים שלך, ובמקרה של הצלחה, אין דרך טובה מזו לחבור לאמנים נוספים.

 

 

 

(שרה) ברצוני לדעת מדוע חברות תקליטים שואפות למיינסטרים ופחות מעודדות אומנות והאם היום חברות התקליטים מחתימות אומנים צעירים בקלות ?ואם כן מה זה אומר חוזה של כמה שנים?ואם התקליט הראשון לא מצליח מה עושים?

 

שמש: שאלה מורכבת, אנסה לתמצת.

 

כל מי שעובד בחברת תקליטים עושה זאת מאהבה למוזיקה. אין בחברות כיום, משכורות עתק, ו/או תנאים מיוחדים, כך ש:

 

א. את יכולה להיות בטוחה שמי שיאזין לחומרים שלך, קודם כל יתחבר לאמנות שלך.

 

ב. למרות זאת, חברות תקליטים מבוססות על מודלים עסקיים והן מחוייבות להגן על עצמן ועל ההשקעות שלהן.

 

ג. חברה עסקית בכלל וחברת תקליטים בפרט, בנויות מארגון אשר שואב הוצאות, משכורות, רכבים ומערכת כלכלית שלמה. ולכן, הן מחוייבות להקפיד יתר על המידה על כל החתמה חדשה.

 

כיום, ישנן דרכים רבות ויצירתיות לחבור לחברת תקליטים, או לא. כך שהשאלה הופכת ונהיית פחות ופחות רלבנטית.

 

(גרנולה) מהי הדדך הכי מהירה להתפרסם אם ברשותי סינגל?

 

שמש: אין דרך מהירה, יש דרך אשר כל אחד חייב לעבור אותה.

 

1. הופעות.

 

2. הפצת השירים או השיר בכל דרך אפשרית.

 

3. עוד הופעות.

 

4. ברגע שתגיע לנקודה בקריירה שלך שבה יש לך קהל, הכל כבר יקרה מעצמו.

 

(רון) איך אתה תופס את תפקיד ה A&R או גילוי כשרונות בעידן ה MP3 והאינטרנט? האם יש שינוי בין מה שקורה היום לבין מה שהיה למשל בתחילת שנות ה 90? האם יוצרים צעירים יכולים להתפרנס היום ממכירות, או רק מהופעות? ומה לדעתך הסיכוי שמישהו כבר יגלה אותי (עוד מעט בן 38 ויש לי אחלה שירים) או האם בגילי זה אבוד וכדאי ללכת ללמוד משהו.

 

שמש: של שנות ה- 2000 חשוף הרבה יותר לחומרים חדשים בשל התנועה ברשת, זה ההבדל העיקרי בין A&R של אז ושל היום.

 

מעבר לכך, הוא מחוייב לראות בגילוי שלו ראייה רחבה של מיקסום הכישרון היות והיום מכירת דיסקים בלבד אינה מאפשרת לחברה כלכלית לשרוד.

 

לגבי פרנסת היוצרים הצעירים - אין לי ספק שכיום ניתן לייצר הכנסות בשלבים מוקדמים של קריירה. יש להשקיע זמן ברשת, למצוא את המקומות הנכונים בה ועל ידי כך להגיע לכמות נכבדה של קהל אשר ישאף לראות ולשמוע הופעה שלך. מעבר לכך, כל נושא הניו מדיה, קרי סלולר, VOD ועוד, מהווים בפוטנציה הכנסות לאמן במהירות.

 

על מנת שתתגלה, אתה צריך לגלות לנו ולקהל שלא מכיר אותך, מי אתה ועל מה אתה שר/כותב ואת זה אפשר כאמור, לעשות דרך הופעות והפצת השירים שלך ברשת.

 

קח טיפ: הנה אתר מגניב להניח בו שירים www.unreleased.co.il

 

 

(יניב) בתור מוסיקאי, קשה לי להבין איך בדיוק לא גילית מאז עוד כשרונות... ובזה הרי אתה מתהדר לא?

יועץ מוסיקלי זה לא במילים אחרות סוחט כסף מאנשים תמימים. היום לא צריך יועץ מוסיקלי, כי למי שלא תייעץ, אתה תעשה הכל רק כדי למשוך ולמרוח את לקוחותיך כדי להכניס לכיסך יותר כסף.. אם אתה חושב שעליך לא מוטלת חובת ההוכחה אתה טועה ובגדול! ואגב, אם אתה חושב שאנשים לא שמים לב לכך אתה טועה. זה עובר מפה לאוזן, ולא לזכותך. אבל נו שיהיה... היום בכל דבר לוקחים יועץ. מה כבר יש לייעץ? אנשים צריכים מישהו שיקדם אותם, שיעשה ויפסיק לדבר. לי היה ניסיון עם זה וברחתי אחרי חודש שהבנתי את המשחק. אבל פראיירים לא מתים, רק מתחלפים.

 

שמש: היי יניב,  אני מצטער לשמוע שהתאכזבת ממי שיעץ לך. לא תמיד חיבור כזה אשר אמור להניב אינטימיות, יעילות, חזון ואופטימיות ליוצר, מצליח.

 

אתה יותר ממוזמן ליצור איתי קשר ולשתף אותי בקשיים שלך ואני מצדי, מבטיח לנסות ולעזור לך.

 

(OL) איך היה תהליך גילוי של אביב גפן? מה אהבת בו?

 

שמש: אביב פסע אל תוך משרדי עם קלטת ביד, הציג עצמו ובקש שאאזין לחומרים שלו. זו היתה הפעם הראשונה שפגשתי באביב, שהיה אגב יחף. אהבתי את הישירות והפשטות שבה הוא ניגש אלי.

 

לאחר מכן, כבר בהאזנה הראשונה לקלטת היה ברור שהילד יותר ממוכשר, בעל יכולת קסומה להלחין לחנים עגולים אשר יושבים טוב באוזן ובכל מה שקשור לטקסטים, גם כאן היה ברור שיש אמירה נאיבית ונוקבת כאחת. משם הדרך היתה קצרה להצעת חוזה.

 

אגב, רק בדיעבד נודע לי שהוא בנו של יונתן, מה שהפך את ההחתמה הזו, מבחינת אביב, להחתמה נקיה ובזכות כשרונו נטו.

 

(עינב) מה דעתך על התו השמיני?

 

שמש: התו השמיני היא חברה אשר נמצאת בתהליכים להפוך מרשת חנויות לחברה מפיקת תוכן מוזיקלי. אני מאמין שיובל (הבעלים של התו השמיני) אוהב מוזיקה ברמ"ח אבריו וקורה לו את מה שקורה לכל מי שנכנס לתחום ההפקה. בתחילת הדרך ישנה כמיהה עזה לגעת בכמה שיותר חומרים ואמנים ובהמשך מגלים שאהבה ורומנטיקה בתחום נדרשת אך לא מספיקה על מנת לנהל ארגון שלם.

 

לסיכום: היא חברה של אנשים שאוהבים מוזיקה אשר נמצאת בדרך להתייעלות. שיהיה בהצלחה.

 

 

(אורלי) האם לדעתך האינטרנט מהווה איום או הזדמנות עבור תעשיית המוזיקה. ולאילו התפתחויות בתחום אנו צפויים בעתיד להערכתך.

 

שמש: האינטרנט מייצר בעבור תעשיית המוזיקה ואוהבי המוזיקה הזדמנות פז לשנות הרגלים ומודלים. הרשת מהווה עבור תעשיית המוזיקה כלי שיווקי משמעותי ביותר אשר דרכו ניתן להאזין למוזיקה חדשה, להשמיע תוכן חדש ובזמן אמת ניתן להבין וללמוד על הדרך שבה אנו נמצאים.

 

אם לפני עשור, או פחות, ברגע ששחררנו (בארץ) שיר לאוויר העולם כמות הקהל האופטימלית אשר היתה נחשפת אליו, היתה, נניח, 200,000 איש אזי היום ניתן אמצעות אתרים להגיע למיליוני אנשים בארץ ובעולם.

 

אני מאמין שבטווח של שנים בודדות, גם המודל העסקי סביב הורדות שירים יקבל תאוצה ופתרון ואז אנחנו בהכרח, צפויים לתקופה חדשה ומאתגרת.

 

(ארציאלי הבן) מה אתה חושב על הלהקה הזו ? (הבנתי שאתה עובד/עבדת איתם). מה הם צריכים לשנות לדעתך כדי שיפרצו אל השוק הישראלי ? רמז: אולי זמרת מקצועית יותר?

 

שמש: הלהקה הירושלמית המצויינת חמומחמם בום הוחתמה לאחרונה בחברת התקליטים "הד ארצי" על בסיס החומרים המקוריים שלה והמבנה האנושי שלה כך שאין צורך ו/או כוונה לשנות.

 

האלמנט היחידי אשר מתווסף ללהקה היא דמות המפיק המוזיקלי - דן תורן אשר תורם תרומה עצומה להתפתחות הלהקה.

 

(אורן) שלמה ארצי לפני כמה שנים אבל על אלבום בתקציב גרנדיוזי כמו שרק שלמה ארצי יכול , ולאחר מכן גנז אותו .

בסכום שחברת התקליטים שלו השקיעה על הפקת אלבומו , היה אפשר להפיק לפחות 6 אלבומים של להקות צעירות . איפה מנגנון הבקרה פה ?

 

שמש: היות וכל זה נעשה שלא בתקופתי ולא נותר לי אלא להעריך שמי שעמד בראש החברה בזמנו ידע ששלמה ארצי הוא מגה-אמן, משמע מוזיקאי אשר יצר הרבה מאד הכנסות ורווחים ל"הד ארצי".

 

ישנם מקרים ובהם בתהליך הפקה של אלבום אין דרך אחורה ובמיוחד כאשר מדובר באמן אשר הציפיות שלו מעצמו ושל הקהל גבוהות במיוחד. אני משוכנע שאיש מהמעורבים לא שאף להגיע להוצאות גבוהות.

 

(אנונימית) מדברת זמרת שנימצאת המון זמן בתעשיה מה עושים עם הפלייליסט שממש ממרר לנו את החיים וכלכך הרבה אומנים מ ד ה י מ י ם מתקשים לפענח את השיטה

 

שמש: פלייליסט הוא כלי שיווקי חשוב בהתפתחות האמן, אך לא הכלי היחידי.

 

כמות האמנים אשר מצליחים לגעת בקהל ללא הפלייליסט היא עצומה. את חייבת לפתח לעצמך דרכים עוקפות פלייליסט, ולא חסרות כאלו כיום. אני משוכנע שבעזרת כוח רצון ויכולת לרוץ למרחקים ארוכים, את תגיעי לחוף מבטחים.

 

(נדב) ראיתי שאתה מלמד בבית הספר MUZIK אפשר לדעת מה אתה מלמד בקורס ?

ולמי הקורס מתאים ?

 

שמש: אני מלמד קורס בפיתוח עצמי, שיווק והוצאה לאור והכרה של תעשיית המוזיקה. אני שמח על הזכות שניתנה לי ע"י מנהלי בית הספר המקסים הזה להעביר ידע למוזיקאים ומפיקים צעירים וחדשים.

 

(חן) שלמה ארצי הוא אמן מיוחד בשוק המוזיקה הישראלי ובעולם כולו, מבחינת המעמד היחסי שלו בתוך האומנים הישראלים. כוונתי, באף ארץ בעולם, למיטב ידיעתי, אין אומן אחד ויחיד, שמבחינת פופולריותהכנסות מהופעות ואלבומים, הוא בליגה משל עצמו, גבוהה בהרבה משאר חבריו לתחום המוזיקה.

איך מסבירים תופעה כזו? השירים? הלחן? הטקסטים? ההגשה בהופעות? נסיבות? הכל ביחד...?

 

שמש: כמובן שאין לכך הסבר מדעי ומדויק, יחד עם זאת, אם נתייחס לכל הפרמטרים הידועים לנו, קרי עצם העובדה ששלמה ארצי עבד במשך שנים רבות מאד מאד קשה, אסף את הקהל ממקום למקום ומהופעה להופעה, ובכל הופעה שכזו (אני נכחתי בהופעה שלו בסוף שנות ה-70 בקרית חיים לפני אולם חצי ריק, ונדהמתי לראות עד כמה הוא השקיע והזיע באותה הופעה) הוא זרע זרעים של כשרון ונתינה.

 

מעבר לכך, אני סבור ששלמה ארצי מייצג ישראליות שפויה. הטקסטים שלו מגיעים לכל השכבות והלחנים שלו מובילים את האוזן הישראלית בצורה מושלמת. מעל לכל, כריזמה.

 

(שלום) איך אפשר להתפרנס בכבוד משוק מוזיקה קטן כמו בארץ?

בחוץ-לארץ, סינגל מצליח אחד נמכר במיליונים ומסדר את האומן לחיים. בארץ, צריך להיות ריטה או רמי או שלמה או אביב, ולמכור עשרות אלפים, בשביל להיות "עשיר לייט".

 

איך אומן צריך להתמודד בין הרצון ליצור, לבין העובדה שככל שהקהל קטן יותר, בעולמנו בו כסף חשוב, יותר קשה להיות אומן? תחשוב שלהקה מקומית שמצליחה "רק" בניו-יורק, יש לה קהל של 6,000,000 איש... ובכל ישראל יש אותו מספר אנשים!

 

אני בתור אומן, הייתי רוצה להצליח גם בישראל, אבל גם בחו"ל... איך פורצים לחו"ל מארצנו הקטנטונת?

 

שמש: המושג להתפרנס בכבוד הוא יחסי. אני מכיר מוזיקאים אשר מתפרנסים בכבוד ממוזיקה והם לא ריטה, שלמה ארצי. כמו בכל מקצוע אחר, גם כאן כדאי לייצר התאמת ציפיות.

 

 הנה מספר אתרים פוטנציאלים, מעבר למייספייס:

 

sonicbids.com

 

lastfm.com

 

(מושון) קודם כל אני רוצה להגיד שאני מעריך מאוד את מה שעשית במוזיקה בישראל. אני יודע שתרומתו של מפיק או מנהל לשירים ולאלבומים שיוצאים תחת ידיו היא מכרעת. ושאלה: היום בתפקידך כיועץ, כיצד אתה למעשה עוזר לאומן חדש שפונה אליך (במידה ואתה מוצא בו כישרון כמובן)? האם אתה יכול להשיג עבורו חוזה בחברת תקליטים?

 

שמש: ראשית, תודה.

 

הדרך שלי לסייע לאמן חדש מתבטאת בכך שאני מציג בפני האמן דרך מסודרת. אני מאמין שכל אמן אשר מייצר שפה משל עצמו וראייה לטווח רחוק, יכול להגיע רחוק. מעולם לא הבטחתי ולעולם לא אבטיח לאמן חוזה בחברה או הצלחה ברדיו, מה שאני כן יכול להבטיח ולקיים, זה לעשות ככל שביכולתי על מנת למזער טעויות ולמקסם אפשרויות. בהצלחה.

 

 

דברי סיום

 

תודה לכל השואלים, שיהיה לכולם בהצלחה ומי שמעוניין ליצור קשר ולהמשיך לתקשר, הנה כתובת למשלוח דואר: chaim.shemesh@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארז ארליכמן
חיים שמש
צילום: ארז ארליכמן
צילום: יוסי צבקר
תערובת אסקוט פסטיבל ווליום אנפלאגד
צילום: יוסי צבקר
אביתר בנאי עומד על נייר
מוניקה סקס
צילום: נטע פולצ'ק
מומלצים