שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כך תחושב אגרת הכניסה לעיר
    רוצים להיכנס לעיר? מכונית היברידית, עם ארבעה נוסעים בשעות הצהריים, תשלם בעתיד אגרה נמוכה. מכונית בנזין ישנה, עם נוסע אחד בשעות הלחץ, תשלם הרבה יותר. ומי יהיה אחראי על הגבייה? הרשויות המקומיות. כך נלחמת המדינה בזיהום האוויר

    סוג הרכב, מספר הנוסעים בו, היום בשבוע ושעת הנסיעה - אלה חלק מהמשתנים שיקבעו בעתיד את גובה האגרה, אותה יידרש לשלם כל בעל מכונית באזור הערים הגדולות. האחראיות לגביית האגרות יהיו הרשויות המקומיות, שיוסמכו לכך על-ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה. כך עולה מהצעת חוק שתעבור בקרוב לאישור הכנסת, ולפחות כעת נראה כי היא זוכה לתמיכה רחבה.

     

    הרשויות יקבלו מנדט

    אגרות גודש, סגירת מרכזי ערים לתנועת מכוניות, נתיבי אגרה חדשים - אלה רק חלק מהסמכויות שצפויות לקבל בעתיד הקרוב רשויות מקומיות: חוק המסמיך את הרשויות לאכוף זיהום אוויר מכלי רכב, צפוי לעבור בקרוב לאישור הכנסת. על-פי החוק המוצע, תחוייב כל רשות מקומית לצמצם את זיהום האוויר מכלי רכב בתחום שיפוטה. המשרד להגנת הסביבה יקבע ערכים של איכות סביבה - בהם ערכי פליטת מזהמים מתחבורה - ותפקידן של הרשויות יהיה למנוע חריגה מערכים אלה.


    להסתובב בתל-אביב? לא יהיה זול (צילום: ניב קלדרון)

     

    לצורך כך, ערים ורשויות מקומיות יקבלו סמכות לאסור מיידית תנועת כלי רכב באזורים נבחרים בתחום שיפוטן. לחילופין, הרשויות יוכלו לגבות אגרה בכניסה לאזורים אלה, כדי להגביל את תנועת כלי הרכב, ובכך להקטין את פליטת המזהמים. בנוסף, סמכות הרשויות תורחב כך שהן יוכלו לגבות אגרה בגין שימוש בכבישים או בנתיבים נבחרים בשטחן.

     

    ועדת הפנים והגנת הסביבה תסמיך את הרשויות לגבות אגרה בתחומן בהתאם למספר משתנים:

     

    • סוג הרכב: כלי רכב שפולטים כמות גבוהה של מזהמים ישלמו אגרה יקרה, ואילו כלי רכב שאינם פולטים מזהמים - כמו למשל כלי רכב חשמליים - יוכלו לקבל פטור מתשלום.
    • מרחק הנסיעה: שימוש בגובה אגרה משתנה בהתאם למרחק הנסיעה, נועד לעודד נהגים לצמצם את השימוש ברכב הפרטי.
    • ימי נסיעה: בימים בהם יש עומסי תנועה חריגים, כמו למשל ראשון או חמישי, יוכלו הרשויות לגבות אגרה גבוהה מאשר בימים בהם התנועה דלילה יותר.
    • שעת הנסיעה: כמו במקרה של ימי נסיעה, גם כאן יוכלו רשויות לקבוע שהאגרה בשעות השיא - למשל 09:30-07:00 ו-19:00-16:30 - יהיו גבוהות משעות השפל, כמו בצהריים ובשעות הלילה.
    • גודש תנועה: אגרה היא כלי לניהול תנועה, שנועד לאפשר הסטת תנועה מצירים עמוסים לצירים פנויים, באמצעות שינוי גובה האגרה בהתאם לעמוסי התנועה.
    • מספר הנוסעים: כדי להקטין את מספר כלי הרכב בתחומן, רשויות יוכלו לעודד נסיעה משותפת ("קאר-פול"), על-ידי הוזלת האגרה - או ביטולה - עבור כלי רכב שמסיעים יותר משני נוסעים.

     

    כחלק מהרחבת הסמכויות, יוכלו הרשויות המקומיות אף להציב תמרורים - תפקיד השמור כיום בלעדית למשרד התחבורה. בנוסף, כל רשות תוכל להסמיך פקחים
    שיאכפו את האיסורים וההגבלות שיוטלו על כלי רכב בתחום השיפוט שלהן.

     

    התערבות מלמעלה 

    במקרים מסוימים, יוכל השר להגנת הסביבה להתערב בעבודת הרשויות המקומיות. למשל, כאשר תירשם באזור מסוים חריגה מתמשכת מערכי הזיהום שנקבעו, או אם יתעורר חשש לפגיעה חמורה בבריאות הציבור, יוכל השר להכריז על אזור זה כ"אזור נפגע זיהום אוויר". הכרזה זו תחייב את הרשות המקומית הרלוונטית להכין וליישם תוכנית לצמצום הזיהום מכלי רכב בתחומה. אם הרשות לא תגיש תוכנית - או אם לא תעמוד ביעדי צמצום הזיהום - יוכל השר להורות על ביצוע תוכנית מטעמו.

     

    ומה יקרה כאשר הזיהום החריג יירשם באזור תפר בין כמה רשויות מקומיות, למשל בגוש דן? השר יוכל לחייב מספר רשויות לשתף פעולה, ולהכין תוכנית פעולה משותפת.

     

    החוק גם מסמיך את המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, לבטל החלטות של רשויות מקומיות. זאת, במקרים בהם נפגעת זרימת התנועה בין ישובים, ובמקרים בהם מופרעת תנועת התחבורה הציבורית. עם זאת, בעת ביטול החלטת הרשות, יחויב המפקח על התעבורה לבחון אמצעים אחרים לצמצום הזיהום.

     

    העברת הסמכות ממשרדי הגנת הסביבה והתחבורה לידי הרשויות המקומיות, הוצעה במסגרת הצעת חוק "אוויר נקי" שהתקבלה בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה, ועוברת כיום הכנות לקריאה שנייה ושלישית. אולם במטרה לזרז את הטיפול בבעיית זיהום האוויר מכלי רכב, הוחלט אתמול (ב') בוועדת הפנים והגנת הסביבה על פיצול החוק, והעברתם בנפרד של הסעיפים הנוגעים לסמכויות האכיפה של הרשויות המקומיות. את המהלך הוביל ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת.

     

    ראוי לציין כי במשרדי הממשלה השונים יש הסכמה רחבה באשר לצורך להעביר את סמכויות האכיפה לידי הרשויות המקומיות. נקודות המחלוקת העיקריות נוגעות לסוגיית האחריות באזורי תפר בין רשויות, וכן בנושא האחריות על התחבורה הציבורית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פקק בתל-אביב. כמה זה עולה לנו?
    צילום: ניב קלדרון
    ח"כ דב חנין. ממובילי המהלך בכנסת
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים