שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "אייר ג'ורדן" חוגגת 23: למייקל אין סיבה לפרוש

    נעל הספורט המפורסמת בהיסטוריה הגיעה לשנתה ה-23, כמספר חולצתו של הכדורסלן האגדי. ההימור הנועז של נייקי שינה את עולם הספורט והפרסום - וממשיך לייצר רווחים. טוב, ווינר כמו ג'ורדן יש רק אחד

    "זה פשוט מדהים אותי, שגם חמש שנים אחרי שפרשתי, הנעל תהיה בשיא כוחה ואוהדים ימשיכו לברך אותי כאילו זכיתי עכשיו שוב באליפויות". הדובר: מייקל ג'ורדן. הנושא: הנעל ששינתה את עולם הספורט והעסקים - "אייר ג'ורדן", שמושקת כעת בגירסתה ה-23.

     

    נעלי הכדורסל המפורסמות בהיסטוריה יוצרו לראשונה על ידי חברת נייקי ב-1985, והפכו אותה ואת הכדורסלן שנחשב לגדול בכל הזמנים לאייקון שטרם נראה כמותו בארצות הברית ובעולם. בשנה בה יוצאת המהדורה שמספרה הוא כמספר חולצתו של ג'ורדן, החלו השערות לפיהן מייקל באמת יתלה את הנעליים. אבל למה לעצור כשהן לא מפסיקות לייצר רווחים?


    הנעל הראשונה. שווה אלפי דולרים בשוק האספנות (איי.פי)

     

    "תיאלצו לחכות ולראות", השיב ג'ורדן לשאלה מסוכנות הידיעות איי.פי בנושא, ונדרש גם למבט לאחור: "אף אחד לא צפה את ההיסטריה עם ההשקה הראשונית". שחקן השיקגו בולס, שהיום מחזיק בחצי מהבעלות על קבוצת ה-NBA שארלוט בובקאטס, חתם בשנתו השנייה בליגה על חוזה בסכום 2.5 מיליון דולר ל-5 שנים.

     

    היום הסכום נראה מצחיק, לעומת 90 המיליון של לברון ג'יימס, אבל בזמנו היה גבוה ולמעשה פתח את הדלת לחברות הנעלה והלבשה להחתים ספורטאים - לפעמים עדיין בתיכון - על חוזים של מיליונים, בתקווה לגלות את הכוכב הגדול הבא. במקביל, ההצלחה הובילה במהרה גם לעלייה חדה במחירי הנעליים ולביקורת על שעבוד אוהדי כדורסל צעירים לתרבות הצריכה.

     

    תורים, קטטות ואפילו מקרי רצח בגלל הנעליים

    "אייר ג'ורדן שינו את פני הכדורסל לעד", אמר נשיא מותג נייקי, צ'רלי דנסון. פריצת הדרך התבטאה במיוחד במראה, שחור-אדום זועק שגרר קנסות מצד הנהלת ה-NBA. ג'ורדן נקנס ב-5,000 דולר לכל משחק בו נעל את הנעליים, והחברה כמובן מימנה זאת ללא בעיה.


    ג'ורדן עם קובי בראיינט. פתח את הדלת לחוזי עתק (צילום: רויטרס)

     

    בכל שנה, שוגרה גירסה חדשה, מה שהפך את הנעל לפריט עבור אספנים, לתורים בחנויות ואף לקטטות שבמקרים מסוימים הגיעו עד לכדי רצח. תאירך ההשקה הועבר לרוב לסוף השבוע, כדי למנוע מילדים להבריז מבתי הספר כדי לצבוא על החנויות.

     

    גם המחירים - שעברו בקלות את רף 100 הדולרים לזוג, גרמו לבעיות, ובאותן שנים הובילו אנשים במעמד כלכלי נמוך להשקיע סכומים שמעולם לא השקיעו בנעליים. סטפון מארברי, למשל, ניסה לשנות את התהליך כששיתף פעולה עם קבוצתו ניו יורק ניקס ועם רשת הנעלה, כדי למכור זוגות ב-15 דולר.

     

    ג'ורדן ונייקי הם אולי הדוגמה המושלמת להסכם חסות שהביא את שני הצדדים לשיאי רווחים. "אתלטים פירסמו מוצרים גם שנים לפני כן, אבל הם רק חתמו את שמם", אמר טינקר האטפילד, סגן נשיא נייקי לעיצובים חדשניים, "האישיות של מייקל, הכריזמה וגם השינויים במשחק והשראה מתחומי חיים אחרים, עשו את הכל יותר מעניין".


    הגירסה ה-23. עשויה לראשונה מחומרים ידידותיים לסביבה (איי.פי)

     

    פרסומות של ג'ורדן ממריא לשמיים הפכו במהרה לקלאסיקה, זרועותיו המונפות הפכו לאייקון וקישטו קירות מחוף לחוף בארה"ב. נייקי הפכה במהרה מחברה שמתמחה בריצה לאימפריה בכדורסל, ולפי ההערכות שולטת בכ-85 אחוזים מהשוק.

     

    "לא חלמתי על הצלחה כזו"

    הרעיון של הפיכת מוצר למזוהה באופן מוחלט כל כך עם אישיות היה נועז בזמנו. הצעד שינה לגמרי את פני השיווק הספורטיבי - חברות אחרות ניסו לחקות זאת, אבל זה נראה בערך כמו ניסיון ליצור את הארי פוטר השני, או את ה"אייפון" החדש. וכמו על המגרש, ווינר כג'ורדן יש רק אחד.

     

    את הסכומים אותם הוא מרוויח היום לא חושפים בחברה. ב-1997 הפך ג'ורדן לבעלים של קו מוצרים נפרד משלו, מהלך שעורר ביקורת בתוך נייקי לאחר פרישתו מכדורסל. אבל שחקנים חדשים חתמו על הסכמי חסות,

     ואייר ג'ורדן נשאר מותג הנעליים המוביל, לפחות אצל אספנים. מחיר של הנעל הראשונה עשוי להאמיר לכדי אלפי דולרים.

     

    הנעל החדשה גם עשויה לראשונה מחומרים מתכלים וידידותיים לסביבה, מתגאים בחברה. המחירים - 230 ד' למהדורה המוגבלת, 185 ד' בהמשך. וג'ורדן? הוא גאה באופן כללי: "כילד, חלמתי על סלי ניצחון, והיה לי מזל להגשים זאת. גם בחלומות המטורפים ביותר לא חשבתי על הצלחה כמו של נעלי האייר ג'ורדן".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים