שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מופז החליט: תהיה רכבת תחתית בת"א
    שר התחבורה החליט כי הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל-אביב יעבור מתחת לרחוב אבן-גבירול. ההחלטה מנוגדת לעמדת משרד האוצר, שסבור כי על הקו להיות עילי. ח"כ דב חנין: "רכבות תחתיות הן פתרון טוב, אך לא מיידי"

    הרכבת התחתית בתל-אביב יוצאת לדרך - או עוד הצהרה שתתפוגג? שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, החליט אתמול (ג') לתמוך בעמדת עיריית תל-אביב, לפיה הקו הירוק של הרכבת הקלה יהיה תחתי, בקטע העובר ברחוב אבן-גבירול. בכך יוצא מופז נגד עמדת האוצר, שקבע בעבר כי על הקו הירוק להיות עילי. למעשה, החלטתו של מופז מנוגדת גם לעמדה המקצועית שקידם עד כה משרד התחבורה, לפיה על הקו הירוק של הרכבת להיות עילי ברחוב אבן-גבירול.

     

    הקו הירוק של הרכבת הקלה יתחיל בסמוך לקניון הזהב בראשון-לציון, יעבור דרך חולון, ויגיע עד תל-אביב. תאריך היעד שקבע השר לתחילת העבודות הוא יוני 2008. עבודות לביצוע הקו האדום של הרכבת הקלה - מפתח-תקווה, דרך בני-ברק ורמת-גן, עד תל-אביב, יפו ובת-ים - החלו לאחרונה.


    בדרך לעימות? שר התחבורה, שאול מופז (משמאל), ושר האוצר, רוני בר און (צילום: פלאש 90)

     

    "בשורה לאזרחי ישראל"

    בביקור שערך אתמול בתל-אביב, נפגש מופז עם ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, ועם בכירי העירייה, שהציגו בפניו את השיקולים בעד תכנון תוואי תחתי לרכבת הקלה ברחוב אבן-גבירול. בכירי משרד התחבורה הציגו את עמדתם המקצועית, לפיה על הקו להיות עילי דווקא. אולם, בסופו של דבר הכריע מופז בעד עמדת העירייה, והחליט כי על התוואי להיות תחתי ככל האפשר.

     

    החלטתו של מופז מיישרת קו עם העמדה הרשמית של עיריית תל-אביב, הטוענת מזה זמן רב כי יש להעביר את תוואי הרכבת הקלה באבן-גבירול מתחת לפני הרחוב.
    בעירייה מסבירים את עמדתם בכך שקו עילי מציע קיבולת-נוסעים שעשויה להספיק לעתיד הקרוב בלבד, ואילו בעתיד הרחוק הוא צפוי שלא לעמוד בביקושים. בנוסף, בעירייה מציינים כי פערי המחיר בין ביצוע הקו מתחת לפני הרחוב, לבין ביצועו כקו עילי, קטנים מכפי שמעריכים במשרד האוצר, וזאת לאור הצורך לחפור מנהרות רבות ברחוב אבן-גבירול גם בתוואי עילי. בעירייה גם סבורים כי רק רכבת תחתית תוכל לשכנע בעלי מכוניות פרטיות לבחור בתחבורה ציבורית.

     

    בדבריו אתמול, אמר מופז כי ניסיונות לחסוך בטווח הקצר, ייפגעו ביכולת המדינה לממש חזון תחבורתי נכון, שיוכל להתמודד עם הביקושים גם בעוד 30 ו-50 שנה. מופז הסביר כי מאחר שתל-אביב צפויה לשמור על מעמדה כמרכז כלכלי, עסקי ותרבותי גם בעתיד הרחוק, יש לתכנן את מערך הסעת ההמונים בהתאם. עוד הוחלט אתמול כי מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, יעמוד בראש צוות בין-משרדי שייפעל למציאת מקורות מימון לפרויקט.


    גם לנו תהיה רכבת תחתית? (צילום: איי פי)

     

    בעיריית תל-אביב בירכו היום על החלטתו של מופז. "זה מאבק של ראש העיר והעירייה, שנמשך כבר שנים ארוכות. החלטת שר התחבורה היא בשורה לתושבי תל-אביב, ולאזרחי ישראל כולם".

     

    פתרון טוב, אבל...

    ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית חברתית בכנסת, אומר היום ל-ynet כי החלטת שר התחבורה לוקה בחסר: "תל-אביב חייבת פתרונות של העדפת תחבורה ציבורית היום. מנהרות עתידיות ורכבות תחתיות הן פתרונות טובים, אך לא מידיים".

     

    חנין מסביר כי כבר כיום המצב התחבורתי בתל-אביב קשה, ולכן אין לחכות עד לסיום הביצוע של רכבת תחתית. "העיר סובלת מבעיות של זיהום אוויר קשה ופקקי תנועה, ולכן יש ליצור העדפה עכשיו לפתרונות על-פני הקרקע, ובמקביל לקדם תוכניות עתידיות למנהרות. אסור שהרצון להקים רכבת תחתית ישמש אליבי למניעת פתרונות לתחבורה ציבורית עכשיו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יריב כץ
    ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי
    צילום: יריב כץ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים