המתיקות שאחרי
באמריקן איידול החליטו להרגיע. בתוכנית הפתיחה של העונה השביעית, התגלתה ירידה משמעותית במופעי הביזאר ועליה מדאיגה ברמות הסכריניות מצד המשתתפים, וחמור מכך, מצד השופטים
לפני שנים לא רבות, הנוהג לכלוא פגועי נפש או סובלים מפיגור שכלי במוסדות סגורים ולקצוץ להם חלקים מהמוח הלך והתמוסס, אבל לצחוק עליהם היה עדיין דבר שבשגרה.
אחר כך, הצחוק הזה איבד מהחן והלגיטימציה שלו, אבל אז באה "אמריקן איידול" והחזירה את החבר'ה הפגועים לכוונת הצחוקיה. לא שפתאום שוב אפשר ללעוג בכיף למשוגעים ולמפגרים, אבל נחמד לגחך למולם כשהם באים לאודישנים כדי להתקבל לריאליטי השירה הכי פופולרית בעולם.
אחרי שש עונות של "אמריקן איידול", בהן אנשים רופפי ברגים, עקומי שיער ופרועי בגדים היוו את המנה העיקרית באודישנים, בעוד שמתמודדים מוכשרים היו קינוח זערורי, העם היושב בארה"ב החל להשמיע קולות מחאה. בהדרגה, נתגברו הקולות נגד הצגת היתר של חסרי הכישרון ולקויי התובנה בתוכנית, ועל כן החליטו ב"אמריקן איידול" לדלל את מספרם בתוכנית.
בפרק הפתיחה של העונה השביעית, ששודר אמש בסטאר וורלד, נראה היה לרגע שעוד חוזר הניגון המשוגע, אבל צפייה עד תום הוכיחה כי מנגינה חדשה שורה על האודישנים. מלת המפתח בהם היתה: איזון. במשך כל השעתיים, הפרק זרה בעיני הצופים האדוקים את שפעת האודישנים לתוכנית שנערכו בפילדפלפיה, ואחוז המוטרפים בהם היה כמעט זהה לזה של המוכשרים. האם עידן הפריקים של "אמריקן איידול" מסתיים? מה יעשו כל אלה שרצו לצחוק על משוגעים ומפגרים בעידן הפוליטיקלי קורקט ו"אמריקן איידול" היה המפלט האחרון שלהם?
ככל הנראה, אותם התרים אחר מישהו לצחוק עליו כבר מצאו פיתרון – הם משביעים את רעבונם בשיגעונותיה של בריטני ספירס. לפחות בימים אלה, משטרת המחשבות לא תאסור אותך אם תקרא לה משוגעת, והאמריקאים מסתפקים בכך.
סיימון ופולה. החליטו להרגיע
אולי בגלל זה, הרבה פחות צופים פנו לצפות בקרקסיה הרגילה שמציעה תוכנית האודישנים. "אמריקן איידול" היא התוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה האמריקאית, ובטח שבטלוויזיה האמריקאית השובתת. אבל 33.4 מיליון צופים "בלבד" צפו שלשום בפרק הפתיחה של תוכנית הריאליטי (ששודר בארץ אתמול, ה-16 בינואר). סוכנויות הידיעות ועיתוני אמריקה ששים לדווח שלפי נילסן, המשדר בן השעתיים של פוקס היה כלי קיבול ל13% פחות צופים בממוצע בקרב בני 18-49. זוהי ירידה תלולה מתוכנית הפתיחה של העונה שעברה, אז צפו בה 4 מיליון צופים יותר. ועדיין, יותר אמריקאים בהו בריאליטי הזמרים של רשת פוקס, מאשר אלה שניכסו לעצמן ארבע הרשתות האחרות גם יחד.
בשנה שעברה "איידול" פתחה עם 37.4 מיליון צופים, שיא פתיחה של כל הזמנים. ועם זאת יש לזכור כי תוכנית סיום עונת 2007 לא הצליחה להגיע לשיאי גמר עונת 2006, כשמשכה 31 מיליון צופים לעומת 37 בעונה שעברה.
גם יוצאי חלציה האחרונים לא סיפקו נחת למפיקיה. אלבום הבכורה של זוכת השנה שעברה ג'ורדן ספארקס לא היה כביר, לא בהצלחתו ולא ביצירתיותו. חברות תקליטים ויתרו על שירותיהם של קתרין מקפי וטיילור היקס, מקומות שני וראשון בעונה 5. סיבוב ההופעות של כוכבי העונה הקודמת מימש רק 69% מפוטנציאל המכירות שלו, לעומת 96% של המופע שקדם לו. או שהכישרונות ש"אמריקן איידול" גילתה לאחרונה, לא היו מספיק גדולים, או שאמריקה מעדיפה את בריטני.
עלייה ברמות הסוכר
גם בוגרי התוכנית האחרונים לא סיפקו נחת למפיקיה. אלבום הבכורה של זוכת השנה שעברה, ג'ורדן ספארקס, לא הצליח כמצופה, וחברות התקליטים ויתרו על שירותיהם של קתרין מקפי וטיילור היקס, שזכו במקומות שני וראשון בעונה החמישית. סיבוב ההופעות של כוכבי העונה הקודמת מימש רק 69 אחוזים מפוטנציאל המכירות שלו, לעומת 96 אחוזי המכירות של המופע שקדם לו.
ועל כן, למרות הגרעון החיובי בביזאר, בתוכנית שחצי דקת פרסומת בה עולה כ-900 אלף דולר, כל מטורף חשוב. בין המופעים ההזויים שנבררו בקפידה היו: בחורה בתלבושת של הנסיכה ליה, בחור שנראה כמו פליט מהסרט "300" וגבר מבוגר מדי ששר על התנגדותו לסקס.

אודישנים ל"אמריקן איידול". כל מטורף חשוב
בהתאם לאג'נדת הנימוסים וההליכות שאימצה התוכנית המתמתנת, גם השופטים ריסנו את הפרסונה האיידולית שלהם והתוצאה: אין רנדי בעירו ואין פולה כבימים ימימה. גם סיימון קאוול הוכיח שהשמש לא תמיד זורחת בפילדלפיה מישבנו והפך את לשונו מסכין קצבים לסכין חמאה. כך, בניגוד מפתיע לשש העונות הקודמות, דעתה של פולה לא היתה מדי משובשת, אם כי מישהו צריך ללמד אותה שכשגבר מוזר שר שהוא רוצה לפרוץ לארון הבגדים שלה ולהיות הגיר שיכתוב על הלוח שלה – היא לא אמורה לצחקק ולהרגיש מוחמאת.
בעקבות המדיניות המאזנת - מספר לא קטן של מוכשרים נבזק בהקפדה יתרה על התוכנית המאופקת. אבל הירידה בשיעור הטירוף הובילה לעלייה ברמות הסוכר. כמו בתסמונת טורט הפוכה - סף המתיקות בתוכנית נפרץ לעיתים קרובות ומרגיזות מדי. סוחטי דמעות מקצועיים גוייסו לסיוע, למשל נערה בת 16 שנראית כמו סבתא בת 40,
![]() |
שבאה לתוכנית כדי לשמח את אימה החולה ועצומת המימדים. כשחילצה בריאותיה קול של דלת חורקת, שלושת השופטים מיהרו לחבק אותה. זמרת חתונות הציגה את ביתה הפעוטה, חולת תסמונת רט, בסרטון ממושך שכאילו נשאר על רצפת חדר העריכה של התוכנית של אופרה. אווירת אופרת הסבון הפכה כבדה ודביקה במיוחד כשהופיעה שם קירסטי לי קוק, נערה כל אמריקאית יפה מאורגון, ספורטאית וזמרת, שמכרה את הסוס שלה כדי להגיע לאודישנים.
את התפקיד החוזר של "אני שונא/ת את סיימון" איישו ביהודיה אחת, אלקסיס כהן שמה, ששרה ג'ניס ג'ופלין, שבאופן מעורר חשד לא עברה את האודישנים. בתגובה היא קיללה קשות, איימה בחשיפת ישן וביצעה תנועות מגונות מול כל המצלמות והכי חשוב, אמרה "חוצפה".
אם כך, נראה שלמרות האכזריות החסרה והג'לטיניות הרכרוכית שפקדה את "אמריקן איידול" העונה, הבסיס שלה נותר זהה ויציב – המצלמות יתנפלו רק על מי שהוא ממש טוב או שהוא ממש טוב לטלוויזיה. בהמשך, העונה אמורה להציג חידושים נוספים, נוסף על החידוש שבמתינות, כמו זמרים שילוו את עצמם בנגינה למשל. בשלבים מאוחרים יותר, בהם בעלי הכישרון יקבלו פוקוס, מפיקיה יוכלו לנשום לרווחה. התוכנית שלהם תציג זמרים, שיושוו לזמרים אחרים, ואלה לנצח יהיו מתחרים פחות גדולים ומסוכנים מבריטני.
