שתף קטע נבחר

היקף הקנסות על עבירות צרכניות ב-2007: 1.9 מ' שקל

1,339 תיקים בגין עבירות צרכנות נפתחו בשנת 2007 במשרד התמ"ת בעקבות ביקורות שבוצעו, וקנסות בהיקף של 1.9 מיליון שקל הוטלו בסך הכל בעקבות 127 תיקים שהגיעו לסיומם בערכאות משפטיות. מספר הביקורות בעסקים הוכפל ב-2007 ועמד על 68,740

1,339 תיקים בעבירות צרכנות נפתחו בשנת 2007 במשרד התמ"ת בעקבות ביקורות שבוצעו, וקנסות בהיקף של 1.9 מיליון שקל הוטלו בסך הכל בעקבות 127 תיקים שהגיעו לסיומם בערכאות משפטיות. מדובר בירידה של 12% במספר העבירות ובקנסות בשיעור זהה לאלה שהוטלו בשנת 2006.

 

לעומת זאת, מספר הביקורות בעסקים הוכפל השנה ועמד על 68,740. למעלה מ-30 אלף ביקורות (עלייה של כ-18%) היו בנושא הצגת מחירים. כמו כן נערכו 2,558 ביקורות (עלייה של 80%) בהן מושווה המחיר על המוצר לעומת המחיר בקופה – מה שמהווה עבירה פלילית במסגרת חוק הגנת הצרכן. לדברי צביה דורי, מנהלת המינהל לסחר פנים בתמ"ת, מדיניות המינהל היתה לתת עדיפות לביקורות בנושאים שהעבירות בהן יותר מורכבות וחקירתן דורשת מיומנות רבה יותר.

 

כמו כן הוגשו 156 כתבי אישום ו-201 תיקים הועברו לטיפול במסגרת קנסות מינהליים. 26 תיקים הועברו לוועדת כופר, ב-679 תיקים ניתנו התראות ו-241 תיקים נסגרו אם מחוסר אשמה ואם מחוסר ראיות.

 

לדברי התובעת הראשית של משרד התמ"ת, עורכת הדין תמר פינקוס, התביעה שמה דגש השנה על עבירות הטעיה חמורות כגון הקטנת מוצר באריזה, הטעיות במבצעים וכדומה שפגעו באוכלוסיית צרכנים גדולה ונגד עוסקים אלול הוגשו כתבי אישום.

 

קנסות מינהליים הוטלו על אי הצגת מוצרים, או אי סימון טובין. במקרים בהם בוצעה עבירה של אי הצגת מחירים בפעם הראשונה והוכח לפי דעתו של התובע כי העבירה בוצעה בתום לב ניתנה התראה ובמהלך חצי שנה תיארך בבתי העסק האלה ביקורת חוזרת.

 

הציבור מתלונן יותר  

עלייה של 47% נרשמה השנה במספר התלונות שהגיעו מהציבור (1,900 במספר) לעומת ירידה של 9.5% במספר הביקורות בעקבות תלונות יזומות של מבקרים.

 

במחוזות טיפלו בשנת 2007 ב-2,993 תלונות - עלייה של 21.8% לעומת שנה קודמת. מתוכן 1,990 תלונות התקבלו מהציבור. בתלונות מהציבור יש עלייה של 47.4% בעוד שבתלונות יזומות על-ידי המבקרים יש ירידה של 9.5%.

 

יחידת ערוץ הקניות שבמחוז תל-אביב המטפלת בתלונות על ערוץ הקניות וקניות במכר מרחוק הכוללות אינטרנט וקטלוגים טיפלה השנה ב-355 תלונות גידול של 3% לעומת התלונות שטופלו בשנת 2006. גידול זה מוסבר לדברי משרד התמ"ת במגמה הגוברת בקרב הציבור לערוך קניות באמצעות מכר מרחוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
מספר הביקורות הוכפל
צילום: אלי אלגרט
מומלצים