שתף קטע נבחר

מסלול ההמראה הארוך במזה"ת נבנה בנבטים

בסיס נבטים בנגב יהפוך בקרוב לבסיס התובלה של חיל האוויר. לקראת המעבר הוקם מסלול המראה באורך 3.9 ק"מ. המסלול הארוך, בו השתמשו בכמות אספלט השווה לזו שבכביש חיפה-תל אביב, יאפשר לחיל גמישות פעולה בכל הקשור להמראות ונחיתות של כלי טייס. צפו בתמונות

בימים אלו מושלמת בנייתו של מסלול ההמראה הארוך ביותר במזרח התיכון בבסיס נבטים בנגב. המסלול, באורך 3.9 קילומטרים, נבנה כחלק מהרחבת המקום במסגרת מעבר בסיס התובלה של חיל האוויר מאזור לוד לנבטים. מדובר בחלק מפרויקט מעבר בסיסי צה"ל לנגב. "זו תחילת המראת צה"ל לנגב", אמרו במערכת הביטחון וציינו כי בתום הפרויקט ישתנה אזור הנגב.

 

בצילומים, שהגיעו לידי ynet, ניתן לראות את האזור ביוני 2005, לפני תחילת העבודות, ובצילום עדכני מהשבועות האחרונים - שבו ניתן להבחין במסלול הולך ונשלם, כך באמצעות התמונות שצולמו מהאוויר ומשמשות את מערכת הביטחון למעקב אחר הפרויקט.


המסלול החדש בבסיס נבטים

 

בניית המסלול נחשבת לאתגר הנדסי לא פשוט, בעיקר בשל סוג הקרקע בנגב. במסגרת העבודות הובאו לישראל מחו"ל דחפורים מיוחדים כדי להשלים את מכסת הכלים הכבדים הנחוצים לצורך העבודות, כמות האספלט שהושקעה במסלול שוות ערך לכמות בכביש בינעירוני דו-נתיבי באורך 90 ק"מ, כמו למשל כביש תל אביב-חיפה.

 

במסגרת הפרויקט שעלותו כ-1.6 מיליארד שקל, בונה מערכת הביטחון בנבטים גם מבנים ייעודים שונים, ממגורים ועד דירים תת-קרקעיים עבור המטוסים השונים, מגדל פיקוח חדש ומבצעת עבודות סלילה וניקוז. שטח פרויקט נבטים החדש ישתרע על גודל השטח שעליו משתרעת תל-אביב-יפו - כ-50 אלף דונם. שטח המבנים משתרע על פני 70 אלף מ"ר, כפול מהשטח שעליו ניצבים מגדלי עזריאלי. בכמות האבן המשתלבת בבסיס, כ-19 אלף מ"ר, ניתן לרצף כ-2.5 מגרשי כדורגל.


אזור הבסיס לפני בניית המסלול ביוני 2005

 

המסלול הארוך, יאפשר לחיל האוויר גמישות פעולה בכל הקשור להמראות ונחיתות של כלי טייס. מאפייניו, שלחלקם גם היבטים מבצעיים, נקבעו בחיל האוויר ובמינהלת משרד הביטחון וצה"ל שעוסקת במעבר המחנות לנגב. לבסיס נבטים, שבו מספר טייסות קרב, יתווספו טייסות התובלה בהם מטוסי ההרקולס והבואינג 707, (שחלקם משמשים לתדלוק אווירי ולקחו בעבר גם חלק גם בפעילויות מבצעית -ח.ג), מכל מקום יאפשר המסלול החדש שימוש לכל כלי הטייס של חיל האוויר בשגרה ובחירום.

 

מסלול זה מאפשר נחיתה והמראה למגוון רחב של מטוסים. בנייתו תושלם כבר בקיץ הקרוב ואילו בדצמבר 2009 יגזר הסרט כאשר יוכרז רשמית כי בסיס התובלה עבר לנגב.

 

פרויקט העברת בסיס התובלה של חיל האוויר לנבטים מהווה סנונית ראשונה במסגרת פרויקט מעבר צה"ל לנגב בעלות כוללת של 25 מיליארד שקל, כולל גם את קריית ההדרכה (עיר הבה"דים), בסיסי אגף המודיעין וחיל התקשוב, ובסך הכל אזור בו ישרתו למעלה מ-20 אלף חיילים. כבר כיום עוסקים בבניית בסיס חיל האוויר כ-900 עובדים, יותר ממחציתם תושבי הנגב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוסי ההרקולס יעברו לנגב. ארכיון
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
מומלצים