שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    העיריות יטפלו בזיהום האוויר - בלי אגרת גודש

    הכנסת אישרה היום (ב') תיקון לפקודת התעבורה, והסמיכה רשויות מקומיות להתמודד עצמאית עם זיהום האוויר שבתחומן. המשמעות: בעתיד הלא רחוק יסגרו אזורים מסוימים בפני כלי רכב, יוגבל חופש הנסיעה ופקחים עירוניים יקבלו סמכויות נרחבות. אגרות הגודש? בינתיים הן אינן מאושרות, "עד שתהיה תחבורה ציבורית הולמת"

    נסללה הדרך לטיפול אמיתי בבעיית הזיהום - הרשויות המקומיות קיבלו סמכות מלאה להילחם בזיהום אוויר שמייצרים כלי רכב. מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית תיקון מהפכני לפקודת התעבורה, לפיו רשויות מקומיות יוסמכו לטפל באופן עצמאי בבעיית זיהום האוויר מכלי רכב בשטחן. התיקון שאושר מרחיב את סמכויות הרשויות המקומיות באופן ניכר, ומתיר להן למעשה להסדיר את התנועה בתחומן במטרה לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה. הסדרת התנועה תיעשה במסגרת תוכנית רב-שנתית לצמצום זיהום האוויר.

     

    לפי החוק, רשויות אשר בשטחן מתגוררים יותר מ-100 אלף תושבים, יחויבו לגבש תוכנית לצמצום זיהום האוויר, ואילו רשויות שבשטחן מתגוררים יותר מ-30 אלף תושבים, יקבלו את הסמכויות אך לא יחויבו להפעיל אותן. כל רשות שתגבש תוכנית תחויב להציג אותה בפני הציבור לפני יישומה, ולכל אזרח תינתן האפשרות להגיש הערות בכתב לרשות המקומית.


    האם הענקת סמכויות מורחבות לרשויות המקומיות תצמצם את זיהום האוויר? (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    במסגרת הסמכויות המורחבות, רשויות יוכלו לסגור אזורים בתחומן בפני תנועת כל כלי הרכב או כלי רכב מזהמים. בנוסף, רשויות יוכלו להגביל את מספר כלי הרכב הנכנסים לתחומן או לאזורים מזוהמים במיוחד. הרשויות יוכלו גם לקבוע באילו שעות ובאילו ימים תוגבל תנועת כלי הרכב. לצורך אכיפת זיהום האוויר, יוכשרו במיוחד פקחים מטעם הרשויות המקומיות, ולצורך כך יינתנו להם סמכויות נרחבות, ובכללן הסמכות לעכב כלי רכב ולמנוע את כניסתם לאזורים קבועים מראש. כמו-כן יוכלו פקחים לאכוף את החוק בנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים), ולקנוס נהגי כלי רכב פרטיים שישתמשו בהם.

     

    סעיף מיוחד בתיקון לפקודת התעבורה קובע כי כל ההכנסות מקנסות שייגבו במסגרת אכיפת זיהום האוויר, יועברו לקרן מיוחדת שתוקם על-ידי הרשויות המקומיות. על-פי חוק, 50% מהכנסות הקרן ישמשו לעידוד תחבורה ציבורית, גם באמצעות שיפור תשתיות וגם באמצעות סבסוד מחירי הכרטיסים.

     

    ראוי לציין כי מנוסח התיקון לחוק כפי שאושר הערב, הושמטה כל התייחסות לאגרות כניסה או גודש. זאת, בעקבות החלטתם של יוזמי הצעת החוק להימנע מהסמכת הרשויות להטיל אגרות כאלה, עד שתוצע לאזרחים חלופת תחבורה ציבורית ראויה. היוזמים סבורים כי כל עוד התחבורה הציבורית אינה מפותחת דייה, אגרות נסיעה למיניהן לא ישרתו מטרות סביבתיות ותחבורתיות, וייפגעו בשכבות הפחות מבוססות בחברה.

     

    "מהלך אסטרטגי ומהפכני" 

    "זו מהפכה גדולה ודרמטית", אומר ל-ynet ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, וממובילי המהלך לתיקון פקודת התעבורה. "למעשה, החל מיום פרסום החוק ברשומות, עובר הכדור לשלטון המקומי ולאזרחים. זה מהלך שיכול לשפר באופן משמעותי את איכות האוויר שכל תושבי המדינה נושמים".

     

    חנין מציין כי במצב כיום, פקידי הממשלה בירושלים הם אלה שמנהלים בפועל את התחבורה בכל עיר ועיר בישראל. לדבריו, העברת הסמכויות לידי הרשויות המקומיות היא צעד נכון ומתבקש, וזאת מאחר שהן אלו שצריכות להתמודד התושבים ועם בעיות שהן מקומיות מטבען. "זה מהלך נכון לא רק מבחינה תחבורתית וסביבתית, אלא גם מבחינה דמוקרטית". חנין מצביע על היבט דמוקרטי נוסף בחוק: הרשויות המקומיות יחויבו לפרסם את התוכנית לצמצום זיהום האוויר, וכל תושב יוכל להגיש הערות בתוך 45 יום ממועד הפרסום. "השקיפות המלאה, והאפשרות של האזרחים להגיב ולהתנגד, מבטאים את הרוח הדמוקרטית הנכונה לחוק שכזה".

     

    יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פינס, אשר הציג את החוק בפני המליאה, אמר כי הוא מהווה מהלך אסטרטגי ומהפכני. "אנחנו מעניקים לעיריות את הסמכות, ואיתה את האחריות, להילחם בזיהום אוויר בתוך הערים. מעכשיו, לפקחים עירוניים תהיינה סמכויות שיטור, כמו הסמכות לעכב כלי רכב, למנוע את כניסתם לאזור מסוים, להורות על פינוי הרכב, וכן לדרוש הזדהות מצד הנוהג ברכב".

     

    ראוי לציין כי החוק משאיר בידי משרדי הממשלה את סמכויות אכיפת זיהום האוויר במספר מקרים חריגים: כאשר המפקח על התחבורה יחליט כי דרך או נתיב חיוניים לתנועה בינעירונית או לתנועת תחבורה ציבורית, לא יחולו לגביה חוקי העזר או הסדרי התנועה שנקבעו על-ידי הרשות המקומית. עם זאת, החוק יחייב את משרד התחבורה להכין תוכנית שתטפל בבעיית זיהום אוויר באותו נתיב או דרך שנקבעה כחריגה.

     

    "הטיפול צריך להיות רחב יותר" 

    "החוק טוב, אך הוא אינו שלם", אומר ל-ynet אביעד אורן, מעמותת אדם, טבע ודין. "כוח שניתן ברשות ולא בחובה - כמו המצב בעיריות בעלות פחות מ-100 אלף תושבים, נותן פתח מילוט מהאחריות לטפל בבעיית זיהום האוויר. אפליה כזו היא בעייתית, מאחר שגם בערים קטנות יש בעיית זיהום. בנוסף, החוק מקדם טיפול נקודתי בבעיית זיהום אוויר, וזאת במקום טיפול מערכתי וכולל".

     

    אורן מציין כי החוק, שפוצל מהצעת חוק "אוויר נקי" - שנועדה לצמצם את בעיית זיהום האוויר הכוללת - יכול לתרום, אך אינו מספק מענה שלם. "זהו עוד צעד קדימה, אבל הטיפול צריך להיות רחב יותר. זהו סימן למחוקקים שיש לקדם ולזרז את הטיפול בחוק אוויר נקי, שנותן את הפתרון המלא".

     

    "אם החוק החדש ייצור התנגשות בין הממשלה לבין השלטון המקומי, זו בהחלט עלולה להיות בעיה", אומרת תמר קינן, מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, המקדם תחבורה בת-קיימא. "אולם, זה בהחלט צעד חיובי. החוק מקנה סמכויות לרשויות המקומיות לפעול למען תחבורה בת-קיימא, במקום שעד כה אפשר היה רק לדבר על כך". קינן מציינת לחיוב את נושא אכיפת התנועה בנת"צים: "זה מהלך מצוין. עד היום אף אחד לא עשה את זה, והקניית הסמכות לרשויות המקומיות היא צעד מבורך".

     

    גם קינן וגם אורן מברכים על השמטת נושא אגרות הגודש מהחוק. "אני בהחלט שמחה שהאגרות יצאו מהחוק", אומרת קינן. "יישומן אינו אפשרי במצב הנוכחי של התחבורה בישראל".

    פורסם לראשונה 18/02/2008 22:14

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין
    יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פינס
    צילום: ניב קלדרון
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים