שתף קטע נבחר

טויוטה לנד קרוזר V8 - מבחן הישרדות

רכב השטח הגדול ביותר שטויוטה הביאה לישראל מעולם, נחת אצלנו למבחן בכורה מקומי. החדשות הצפויות: הוא ענק. החדשות הטובות: הוא מעולה

במשך כמעט 150 מיליון שנה, חיו על כדור הארץ דינוזאורים. לא ברור מה בדיוק הם עשו לפרנסתם, אבל ממצאים שונים מלמדים שזו הייתה תקופה לא טובה להיות חיה קטנה, שלא יודעת לרוץ ממש מהר. ופתאום, בלי הודעה של שבועיים מראש, הם פשוט נכחדו. יש כמה השערות באשר לסיבה: מטאוריט שפגע בכדור הארץ השמיד את כל בעלי החיים, היו להם בעיות בקרישת דם, או שהם סתם חטפו הרעלת מזון המונית. אבל זו הסיבה האמיתית: הדינוזאורים פשוט מתו משעמום. כמה שנים אפשר לרדוף אחרי יצורים קטנים ומפוחדים, בלי לראות אף פרק של "הישרדות"?


 

באותו עניין, אבל קצת אחרת. גם בתעשיית הרכב מסתובבים דינוזאורים. קוראים להם רכבי כביש-שטח גדולים, וכבר כמה שנים כולם צופים שממש או-טו-טו הם ייכחדו. מומחים מונים כמה סיבות: זיהום אוויר, גודש בכבישים שמחמיר, מקורות נפט שמידלדלים, ותדמית מאוד לא פוליטיקלי-קורקטית. ובכל זאת, למרות הפסימיות, רכבי שטח גדולים ממשיכים לחיות, והם אפילו מתרבים.

 

הנה, ממש לאחרונה החלה יבואנית טויוטה לשווק בישראל את הלנד קרוזר V8, שהוא בערך הטירנוזאורוס-רקס של רכבי השטח. ואחרי סוף שבוע ארוך ומלא בוץ, יש לנו בשורות חשובות מאוד לכל מי שחושב שרכבי השטח האלה עומדים להיכחד.

 

קשר רופף מאוד

למרות שהם חולקים שם, הקשר הוויזואלי בין הלנד-קרוזר הרגיל - שנמכר כאן באופן סדיר - לגרסת ה-V8, רופף מאוד. ה-V8 הוא רכב שטח שעיצובו מסתכם במילה אחת: גדול. הוא לא יפה, הוא לא מכוער, וגם קשה להחליט אם יש לו צללית מחמיאה. מה שברור הוא שקשה להתעלם ממנו. זה לא ממש מפתיע, לאור הממדים הנדל"ניים שלו: אורכו כמעט חמישה מטר, רוחבו שני מטר ולגובהו חסרים רק כמה אפונים כדי לסגור שני מטר. כמעט כל רכב שטח אחר, נניח מרצדס M קלאס או ב.מ.וו X5, נראה לידו כמו טרקטורון צעצוע.


 

ולכן זה לא מפתיע לגלות שתא הנוסעים של ה-V8 מצליח לארח שבעה מבוגרים, ואפילו משאיר מקום לקצת מטען מאחור. נכון, המושב השלישי יהיה לא נוח בנסיעות ארוכות, אבל בניגוד לרבים מרכבי השטח המתהדרים כיום בשבעה מקומות ישיבה, ה-V8 באמת מתכוון לזה.

 

וכיאה לרכב השטח המפואר ביותר של טויוטה - למעשה, הוא כלי הרכב המפואר ביותר שטויוטה משווקת מחוץ ליפן - רשימת האבזור שלו גדולה כמעט כמו ממדיו. כל מה שיכול להתחשמל - חושמל, וכל מה שיכול להיות מצופה עור - צופה. גם התפריט הבטיחותי מרשים: 12 כריות אוויר ובקרת יציבות סטנדרטית.


 

ובכל זאת, אפשר למצוא כמה סדקים בשריון העבה. למרות אינספור גאדג'טים ועור וכמה דיפוני עץ, ה-V8 אינו מרגיש יוקרתי כמו מרצדס או ב.מ.וו. כמובן שאפשר תמיד לטעון שאת התפקיד הזה משאירה טויוטה לחטיבת היוקרה שלה, לקסוס, אבל זה הסבר שיווקי שלא מעניין לקוחות שמשלמים ממיטב כספם. גם איכות ההרכבה אינה מושלמת, וברכב ההדגמה אפשר היה לשמוע כמה חריקות וצקצוקים מיותרים.

 

מה עומד מאחורי השם 

ועכשיו הגיעה העת לגלות מה עומד מאחורי השם של גרסת ה-V8: תאמינו או לא, אבל השם מתייחס למנוע ה-V8 שבחרטום. מופתעים? גם אנחנו לא. מה שהשם אינו חושף הוא את נתוני הכוח המרשימים: ה-V8 בנפח 4.7 ליטר מפיק 288 כ"ס ו-44.5 קג"מ. זה לא המון, במיוחד אם זוכרים שה-V8 שוקל 2.5 טון, אבל על הכביש מתברר שזה מספיק כדי לדחוף את הרכב הכבד בנחישות מרשימה. כל-כך מרשימה, שרק בקרת השיוט מצליחה לשמור את ה-V8 במהירות חוקית.


 

התנהגות הכביש, כצפוי מרכב שטח בעל ממדים כאלה - המבוסס על שלדת סולם מיושנת - אינה ספורטיבית או מהנה. לזכות טויוטה, יש לציין כי היא אינה מנסה לקשור לראשו של ה-V8 כתרים שכאלה. מאידך, הוא יציב, בטוח ומאוד צפוי. מי שבכל זאת ינסה לראות כמה מהר אפשר לדחוף 2.5 טון לתוך רצף פניות, יגלה שאפשר, אבל זה לא כל כך נעים. לעומת זאת, המרכב הכבד ומערך המתלים מייצרים נסיעה נוחה במהירות שיוט, גם אם לא באופן יוצא דופן.

 

מה שכן יוצא דופן הוא הרגע שבו ה-V8 עוזב את הכביש ומתחיל לנסוע בשטח. אתם מוזמנים להצמיד לרכב השטח המגודל הזה כל קלישאה שאתם מכירים: "מגהץ" שבילים, "מטפס" מעלות, "גורס" מה-שזה-לא-יהיה-שגורסים, ונותן לנהג הרגשה שאין דבר שיכול לעמוד בפניו. בוץ? קטן עליו. דיונות? נו, באמת. קצת כוח בעזרת הדוושה הימנית, מעט שכל כדי לא לשבור שום דבר שחשוב לא לשבור, והדבר הזה עובר בכל מקום. ואנחנו מתכוונים לזה - כל מקום.


 

על היכולת הזו אחראיות כמה מערכות, בראשן מערכת הנעה כפולה עם יחס העברה נמוך ונעילת דיפרנציאל מרכזי. בנוסף, ה-V8 מצויד במערכת מתלים מתוחכמת, בעלת השם המרשים "מערכת מתלים קינטית דינמית", שמצליחה להפוך את הנסיעה על שבילים מכל סוג לחוויה מרשימה במיוחד. וזה עוד לא הכל: ה-V8 מצויד גם בבקרת ירידה במדרון בעלת שלוש מהירויות, שאמנם מפיקה המון רעש (המערכת מבוססת על ה-ABS), אבל עושה עבודה מצוינת.

 

הדבר האמיתי 

אז הנה הבשורה לכל מי שחושב שרכבי שטח עומדים להיעלם: הם לא. ה-V8 של טויוטה הוא הוכחה לכך שיש סיבה מצוינת לפופולריות לה זוכים רכבי שטח: הוא יודע להיות מכונית נוסעים מפוארת, חזקה ונוחה, ובשטח הוא מציע יכולת ראויה ומרשימה, שתהיה גבוהה בכמה דרגות ממה שידרשו לקוחות. וזה לגמרי לא משנה שמדובר ברכב בעל תכנון בסיסי מיושן, שתופס המון מקום בכביש וגם פולט כמות נכבדה של מזהמים. כשיגיע היום, פשוט יחליפו לו את המנוע באיזה תא-דלק שפועל על חסה, ורכב השטח הזה ימשיך לנוע.

 

כמובן שיש מחיר ליכולת הזו: הלנד-קרוזר V8 עולה 500,000 שקל. מופתעים? גם אנחנו לא. ויש גם גרסת דיזל, שעולה 515,000 שקל ומציעה כוח דומה (286 כ"ס) אבל הרבה יותר מומנט (65 קג"מ) ותאוצות משופרות משמעותית. אגב, בשתי הגרסאות תידרשו להוסיף 4,500 שקל עבור צבע מטאלי - סוג של הפתעה.

 

בכל מקרה, אם תשאלו אותנו, קיומו של ה-V8 הזה מוצדק מזה של הרבה רכבי כביש-שטח אחרים, שמתרכזים בפוזה וביכולת נסיעה בכביש, אך מסתפקים ביכולת שטח סמלית. את רכבי השטח האלה, שמגיעים מכמה מהמותגים היוקרתיים ביותר בתעשיית הרכב, אפשר לפטור כאופנה ופוזה. ה-V8 הוא הדבר האמיתי.


טויוטה לנד קרוזר V8

טויוטה לנד קרוזר V8
מנוע V8 עם 32 שסתומים
נפח / סוג דלק 4,663 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 288 כ"ס ב-5,400 סל"ד
מומנט מרבי 44.5 קג"מ ב-3,400 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, חמישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 495 ס"מ
רוחב 197 ס"מ
גובה 191 ס"מ
בסיס גלגלים 285 ס"מ
זווית גישה 32 מעלות
זווית נטישה 24 מעלות
מרווח גחון 22.5 ס"מ
משקל 2,550 ק"ג
נפח תא מטען חסר נתון
100-0 קמ"ש 9.2 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 6.9 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 340 גרם לק"מ
מחיר לגרסה שנבחנה 500,000 שקל
כריות אוויר 12 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים