שתף קטע נבחר

המבחן הגדול של המשטרה

מספר ההרוגים המדאיג מראשית השנה - יותר מ-70 בני אדם - גרם למשטרה לצאת במבצע האכיפה הגדול בתולדותיה. אלא שלא כולם מאמינים שזה יפתור את הבעיה: "במקום להפחיד את הציבור, צריך להסביר לו איך לנהוג ולהתנהג בכביש"

המבצע המשטרתי הרחב בתולדות המדינה יוצא לדרך - האם יעצור את גל תאונות הדרכים ואת העלייה במספר ההרוגים? ביום ראשון הקרוב (2 במרץ) תחל משטרת התנועה במבצע האכיפה הגדול והממושך ביותר שערכה אי-פעם. המבצע המיוחד יימשך עד ה-31 במרץ, ומטרתו לעצור את העלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים שנרשמה בחודשיים הראשונים של 2008. המבצע ייערך בכל הארץ, בהשתתפות מאות שוטרים ומתנדבים, ובשיתוף פעולה עם היחידה המרכזית (ימ"ר) של אגף התנועה ועם יחידת המסוקים.

 

 

במסגרת המבצע תוגבר האכיפה בכל הכבישים, ובכלל זה גם במרחב העירוני. דגש מיוחד יינתן לאכיפה נגד הולכי רגל: מאז תחילת השנה נהרגו 27 הולכי רגל, מהם 17 בכבישים עירוניים ו-10 בכבישים בינעירוניים. יש לציין כי חודש מרץ נחשב לקטלני ביותר בכבישים מזה שנים: בשנה שעברה נהרגו במרץ 54 בני אדם בתאונות דרכים, וזאת לעומת ממוצע חודשי של 36 הרוגים. במשטרת התנועה מציינים כי היעד של המבצע שיחל בשבוע הבא, הוא להוריד את מספר ההרוגים בחודש מרץ בעשרות אחוזים.


המשטרה יוצאת למבצע אכיפה רחב היקף (צילום: ישראל סמיונסקי)

 

ד"ר משה בקר, ממומחי התחבורה והבטיחות הוותיקים בישראל, מסביר היום ל-ynet כי הבחירה במבצע אכיפה היא פתרון בעל תועלת מפוקפקת לטווח ארוך. "אני לא מזלזל בכוחה של אכיפה, אבל אנחנו ממצים את הפתרון הזה כבר שנים רבות - ועובדה היא שאנחנו לא מצליחים לעשות את מה שצריך. הבחירה היא בפתרון המהיר והזמין והקל-יחסית, ולא בפתרון יסודי ומעמיק, שיכול לתת תשובה לטווח ארוך. זה שוב מקרה שבו הדחוף דוחה את החשוב".

 

נוכחות במקום דו"חות 

"הצלחת המבצע לא תימדד במספר הדו"חות שיינתנו לאזרחים", אומר ל-ynet דובר אגף התנועה, רפ"ק דורון בנאמו. "כפי שהחליט ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה, "ההצלחה תימדד על-פי מספר המפגשים שייערכו בין שוטרים לאזרחים. מטרת המפגשים האלה היא ליצור בולטות, נוכחות והרתעה, וכן לתת בטחון לכל משתמשי הדרך. כמובן שהנוכחות המוגברת תביא גם לריסון אותם נהגים שרוצים לעבור על החוק".

 

המבצע הוא פרי יוזמה משותפת למשטרת התנועה, משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הצהיר פעמים רבות מאז נכנס לתפקיד, כי יש להחמיר באכיפה נגד נהגים עבריינים, וכי יש ליצור הרתעה משמעותית שתרסן את התנהגות הנהגים.

 

מלבד הגברת הנוכחות והאכיפה בכבישים, משטרת התנועה - בשיתוף עם בוחנים של משרד התחבורה - יערכו גם ביקורות תקינות לכלי רכב. במשטרת התנועה גם מציינים כי המבצע ילווה בקמפיין הסברה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.


המשטרה יוצאת לפעולה (צילום ארכיון: חגי אהרון)

 

מבצע חריג, כרגיל

למרות המבצע החריג בהיקפו, אין זאת הפעם הראשונה שבה בוחרים במשטרת התנועה ובמשרד התחבורה להגביר את האכיפה כפתרון לבעיית התאונות. ד"ר בקר מסביר: "ברגע שהחודשים הראשונים של 2008 הראו עלייה משמעותית במספר ההרוגים, המערכת נזעקה והדבר הראשון שעושים הוא להגביר את האכיפה. אבל מי שחושב שבמבצעי אכיפה מסיביים מאוד, אפשר להביא להפחתת מספר ההרוגים - טועה. בתאונות יש מידה רבה של אקראיות". 

 

בקר מציין כי הבחירה בהגברת האכיפה יכולה לשאת פרי רק בטווח הזמן הקרוב, ואולם כדי להגיע לתוצאות משמעותיות וארוכות-טווח, יש לפתור בעיות יסודיות ועמוקות יותר. "אי אפשר לחיות מן היד אל הפה - בגלל שיש גידול במספר ההרוגים, אז רצים לעשות מבצע. יש לנו בעיות יסוד בתשתית האנושית, ואנחנו לא מנצלים מספיק את הכלים שעומדים לרשותנו". לדברי בקר, יש לעשות שימוש רב יותר בכלי התקשורת בכדי להסביר ולהדריך את הנהגים ואת הולכי הרגל. "במקום להפחיד את הציבור, צריך להסביר לו איך לנהוג ולהתנהג בכביש". בנוסף, בקר סבור כי יש לערוך שינויים משמעותיים במערך הכשרת הנהגים, וכן לרתום את מערכת החינוך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם מבצע רחב היקף ישפר את המצב בכבישים?
צילום: מד"א ירקון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים