הדרך הקצרה אל העושר
דודי ורניק, ממייסדי Nav-N-Go העשויה לשתף פעולה עם אפל, מספר ל"כלכליסט" על הצמיחה המרשימה של החברה: "קיבלנו כבר הצעות רכש לפי שווי של בין 4.5 ל־10 מיליארד דולר, אבל אנחנו לא מעוניינים למכור כרגע". היעד הבא של החברה: השוק היפני
התחלת הסיפור של Nav-N-Go נשמעת מוכרת: שני חברים טובים, יזמים בנשמה, שהחליטו בחוצפה לא מעטה להידחף לשוק מורכב ורווי מתחרים, בטענה שהם יודעים טוב יותר איך מערכת GPS צריכה להראות.
מכאן מסתיים הסיפור המוכר, ומתחיל אחד חדש - נדיר אפילו במונחים של חברות טכנולוגיה צעירות ומבטיחות. קצת יותר משלוש שנים אחרי שהוקמה, חברת Nav-N-Go של דודי ורניק (52) וקובי הלפרין (56) לא רק אוחזת ביד מוצר חדשני שהפך לאחד המובילים בתחומו בעולם, אלא גם עושה מזה כסף - המון כסף.
בשבועות הקרובים, כך נודע ל"כלכליסט", יצטרף שם נוסף לרשימת הפרטנרים של החברה בעולם - אפל. שתי החברות נמצאות בימים אלה במגעים לשיתוף פעולה, במסגרתו עשויה תוכנה ה־GPS של Nav-N-Go להשתלב בגרסה הבאה של האייפון.
בחברה מסרבים לאשר או להכחיש את העניין. אם יתקיים שיתוף פעולה, הדבר עשוי להזניק את החברה ישירות אל השוק הרווחי להחריד של תעשיית הניווט בסלולר - בו היא טרם פעילה. "עכשיו התחלנו להיכנס למכשירים סלולריים - למכשירים חכמים וגם לטלפונים פשוטים. במקביל, פיתחנו מערכת שעובדת היטב ב־iPhone ועכשיו אנחנו עובדים על אחת שתתאים לפלטפורמה הסלולרית החדשה של גוגל - האנדרואיד", אומר ורניק בראיון בלעדי ל"כלכליסט".
הפיכת מפה לתמונה תלת-מימדית
Nav-N-Go פיתחה תוכנת ניווט ששמה iGo, המסוגלת להפוך תרשימי מפות לתמונה תלת-מימדית שנעה בזמן אמת, עם התקדמות הרכב. כיום החברה מעסיקה 230 מהנדסי תוכנה במשרדיה שבבודפשט, ותגייס עוד כ־250 עובדים נוספים בשנה הנוכחית. בנוסף, החברה מעסיקה כ־50 עובדים בארץ, במשרדיה שבהרצליה, השוקדים בעיקר על פרויקט מיפוי הארץ בתלת-מימד.
לדברי החברה, עד כה נמכרו קרוב ל־15 מיליון עותקים של התוכנה, ל־300 מוצרים שונים. בישראל היא נחשבת להצלחה גדולה, ורוב מכשירי ה־GPS שנמכרו בארץ בשנה האחרונה כוללים את התוכנה של החברה.
אפילו היזמים האופטימים ביותר לא יכלו לצפות שבדיוק בשנת 2004, בה הוקמה החברה, יזכה תחום הניווט לרכב לפריחה עצומה כל כך. מאז יציאת המוצר לשוק ב־2005 זינקו הכנסות החברה מדי שנה באלפי אחוזים. בשנת 2008, מעריך ורניק, רווחי החברה צפויים לעמוד על כמה מיליארדי דולר.
"קיבלנו כבר הצעות רכש לפי שווי של בין 4.5 מיליארד ל־10 מיליארד דולר, אבל אנחנו לא מעוניינים למכור כרגע", אומר ורניק. "ממש עכשיו הגיעה הצעה מעניינת מחברת השקעות אמריקאית שהציעה לנו חצי מיליארד אירו תמורת 10% מהמניות, ובלי להתערב בניהול החברה. זו הצעה שכן נשקלת בשלב זה".
החברה הוקמה מכספם הפרטי של ורניק והלפרין ובבעלותם המלאה, ומעולם לא גייסה הון מקרנות. "מעולם לא חיפשנו השקעות. את ההשקעה שלנו החזרנו חודשיים מתחילת הפעילות", הוא אומר.
גם סוני וסמסונג
לאחרונה סגרה החברה הסכמים אסטרטגיים עם 76 חברות, בהן סוני, HP, סמסונג ופנסוניק, שימכרו את מוצריהן עם תוכנת הניווט כבר בפנים. מלבד מכשירי GPS ייעודיים, מחשבי כף יד וטלפונים סלולריים, התוכנה גם תשולב במערכת של יצרניות רכב, ועובדת גם בקונסולת המשחקים הניידת של סוני, ה־PSP.
בתערוכת האלקטרוניקה הנחשבת CeBit, המתקיימת בימים אלה בהאנובר, גרמניה, Nav-N-Go כבר לא הגיעה כסטארט-אפ. החברה מפעילה את אחד הביתנים הגדולים בתערוכה, על שטח של 600 מ"ר, וזוכה להתעניינות עצומה. "יש פה טירוף מערכות שקשה לתאר", מספר ורניק בשיחת טלפון מגרמניה, "ביומיים הראשונים של התערוכה כבר סגרנו עיסקאות בשווי 50 מיליון יורו".
הגיוס בהונגריה וכיבוש השוק הבא
באתר הבינלאומי של החברה לא ניתן למצוא אפילו רמז לכך שלחברה יש קשר ישראלי. למרות זאת, ורניק מתעקש שהחברה לא מתפשרת על הישראליות שלה. "פיתחנו מערכת ניווט מלאה למצרים, לבקשת הממשלה. המערכת נבדקה ואושרה על ידי הממשלה, עד שהם גילו שבעלי החברה הם ישראלים. הם פנו אלינו בבקשה שנקים חברת קש שתהיה הבעלים הפורמליים כדי להסתיר את העובדה שהם עושים עסקים עם ישראל, אבל אנחנו סירבנו, מה שמוטט את העסקה".
אגב, החברה פעילה במדינות ערביות: "התוכנה עובדת במדינות המפרץ, ויש לנו מגעים עם הירדנים".
בהתייחסו לשאלה מדוע לא להפעיל את החברה בארץ הוא אומר: "מקורה של הטכנולוגיה בבודפשט, והיה טבעי לפתח את החברה שם. עם כל הציונות, לא היה הגיון כלכלי בהעברתה לארץ: מס החברות שאתה משלם בהונגריה הוא נמוך משמעותית מהמס בארץ. אבל אנחנו שוקלים להקים אגף פיתוח נוסף בישראל".
השלב הבא של החברה בפרויקט מיפוי העולם וכיבושו הוא יפן. השוק היפני נחשב לקשה ולמתקדם בעולם במערכות ניווט, אבל Nav-N-Go כבר דחפה לשם רגל. לדברי ורניק, "סגרנו עסקה עם IPC, חברת הבת של פיוניר, וקיבלנו מהם אישור למפות את יפן כולה, ולשווק את המוצר בשוק היפני".