שתף קטע נבחר

הרב אלישיב: אין לקצור איברים בעת מוות מוחי

החרדים הליטאים יוצאים למאבק נחוש בהשתלות האיברים: בבטאון "יתד נאמן" הוצפה היום מחדש מודעה משותפת של הרב אלישיב והרב אויערבאך לפיה קצירת איברים בעת מוות מוחי היא רצח. במודעה נוספת - חדשה - הדגיש הרב אלישיב כי "אין שום היתר להוציא איברים מהחולה"

חוק "מוות מוחי נשימתי" שעבר שלשום במליאת הכנסת ממשיך לעורר סערה בקרב הציבור החרדי. היום (ד') מפרסם בטאונה של דגל-התורה, "יתד נאמן", שתי מודעות חריפות של גילוי דעת תורה המביאות את התייחסותם של שניים מגדולי הרבנים בציבור הליטאי לסוגיה.

 

המודעה הראשונה היא למעשה פרסום מחודש של מודעה ישנה יותר, משנת 1991, אז קבעו הרב יוסף שלום אלישיב והרב שלמה זלמן אויערבאך כי קביעת רגע המוות על פי "מיתת המוח" הינה כשפיכות דמים, כלומר - רצח. "בעניין השתלת הלב, או שאר איברים לצורך חולה מסוכן, בזמן שלב התורם פועם ומוחו כולל גזע המוח אינו מתפקד כלל הנקרא 'מיתת המוח' - דעתנו שאין שום היתר להוציא אף אחד מאבריו ויש בזה משום שפיכות דמים", נכתב.

 

המודעה השנייה נותנת תוקף, מחודש לגילוי הדעת האמור ומופיעה בשמו של הרב אלישיב לבדו, שכן הרב אויערבאך נפטר ב-1995. "כפי שכבר כתבתי - כל עוד שפועם הלב - גם אם החולה במצב של "מוות מוחי" אין שום היתר להוציא שום איבר מהחולה", מדגיש הרב אלישיב.

 

במקביל, בכתבה שפורסמה בביטאון נמסר כי "בעולם התורה וההלכה הביעו שאט נפש ודאגה חמורה מהפרצה המעוררת חרדה, בהתערבות הבוטה בנושא החמור הנוגע לשאלות של רציחה ופיקוח נפש".

 

בין שני הרבנים קיים קשר משפחתי הדוק, שכן בתו של הרב אלישיב ובנו של הרב אוירבאך, הרב עזריאל אויערבאך, נשואים.

 

שתיקת הרבנים 

כבר בשנת 1986 פסקה מועצת הרבנות הראשית כי מוות מוחי נחשב כמוות על פי ההלכה, אולם אז נמנע הרב אויערבך מלהתבטא או לחוות דעתו בנושא. שתיקתו נשברה רק חמש שנים מאוחר יותר במודעה שפורסמה ב-91' כדי להכחיש אמירה פומבית של רב מפורסם בארה"ב שטען כי אויערבך תומך בפסיקת הרבנות.

 

הרב אויערבאך, יחד עם הרב אלישיב, קבעו אז באופן ברור שיש לקבוע את רגע המוות לפי מוות לבבי. בעקבות הדברים פנתה שורה רחבה של רבנים לשני הפוסקים בטענה שישנם רבנים חשובים אחרים שקובעים כי לא מדובר בשפיכות דמים וכי יש למתן את הפסיקה. ואכן, שבעה שבועות לאחר מכן התפרסמה מודעה חדשה שאומרת שמדובר ב"חשש לשפיכות דמים".

 

על פי החוק שאושר תינתן לכל משפחה הזכות להכריע לפי איזו פסיקה הלכתית הם בוחרים לנהוג - אם לפי מוות לבבי או מוות מוחי. לבדיקת המוות המוחי יוקצו מכונות מיוחדות הבודקות אם אכן המוח חי או שמא מת הוא. הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, ובגיבויו של הרב עובדיה יוסף, סמכו את ידם על החוק שמטרתו להביא לשינוי מהותי בתחום השתלות האיברים בישראל. את פסיקתם זו גיבו קשת רחבה של רבנים. הרב אלישיב לעומתם, פוסק כי מוות לבבי הינו המוות הוודאי של האדם וכי אין לקבוע את רגע המוות עד שלמעשה, הגוף מפסיק לחיות.

 

ומי התחיל במהלך? פרויקט תורמים לחיים של ynet: 

המטרה של ynet: חצי מיליון בעלי כרטיס אדי

מתלבטים? היכנסו לפורום אדי ב-ynet

ובחרת בחיים/ הרב יובל שרלו 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב אלישיב
צילום: אביעד בטר
מומלצים