שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הלחימה ב"מסתננים"
    בדרך החוצה, לאחר טקס הגט, שאל הדיין את א' האם היא שומרת שבת ואם היא הולכת למקווה. היא ענתה בתום לב וקיבלה פסק-דין הקובע כי יהדותה שלה ושל שלושת ילדיה מוטלת בספק. רבקה לוביץ' על הרשת שפורסים הרבנים החרדים בפני מתגיירים לבל "יסתננו" לעם היהודי
    לפני כשנה הגיעה א', שהתגיירה 15 שנה מוקדם יותר, עם בעלה לבית הדין על מנת להתגרש (בהסכמה). בדרך החוצה, לאחר טקס הגט, שאל אותה הדיין באקראי אם היא שומרת שבת ואם היא הולכת למקווה. האישה ענתה בתום לב. לאחר מספר שבועות קיבלה האישה פסק-דין הקובע כי יהדותם שלה ושל שלושת ילדיה מוטלת בספק, וכי היא וילדיה יועברו לרשימת מעוכבי נישואין. האישה פנתה למשרדינו לייצג אותה בערעור בבית הדין הגדול.

     

    בערב חג הפסח פירסם בית-הדין הגדול פסק-דין ובו קובע שלושה דברים עיקריים; בעניין יהדותם של האישה והילדים, בעניין כשירותם של הרבנים דרוקמן ואביאור ובעניין היכולת העקרונית לבטל גיורים. בעניין יהדותם של האישה וילדיה קבע בית הדין כי "יש להטיל ספק ביהדותם וכשירותם להנשא של המערערת ושלושת ילדיה, ולכן יש לרשום את ... ברשימת מעוכבי הנישואין, וזאת עד לבדיקת יהדותם וכשירותם לנישואין ע"י בית-הדין האזורי" (מתוך פסה"ד בע"מ 48-49).

     

    בעניין מעמדם של הרב דרוקמן והרב אביאור קבע בית הדין הגדול "שבית דין זה פסול בעצמותו כבית דין, כך שהגיורים שנעשו על ידו, חסרים בית דין, ולכן אינם תקפים ופסולים" (מתוך פסק-הדין בעמ' 27). זאת תחת הכותרת המופיעה בעמ' 25 ובה נאמר: "מעשה זיוף מעשה בית דין לגיור כעילה לפסלותם של הרב דרוקמן והרב אביאור מלהיות דיינים בבית דין מגייר".

     

    בעניין היכולת העקרונית לבטל גיורים קבע בית הדין כי על רושמי הנישואין לוודא שהייתה אצל האדם בעל תעודת הגיור - "קבלת מצות אמתית כדין, דבר שניתן להבחין בו, אם מחזותו של המבקש שרחוקה מלהיות חזות של אדם שומר מצות, אם מתוך דברים שהוא מסיח לפי תומו בפני רושם הנישואין, אם המסגרת החברתית והמשפחתית שהוא בא ממנה וחי בתוכה מנותקים ורחוקים משמירת מצות ה', ואם אותו בית דין שהנפיק את תעודת הגיור נתערערה חזקתו שעושה את הליך הגיור כהלכה וכדין".

     

    התחקיר

    א' היא לא היחידה שתוחקרה בשעה שבאה להתגרש. תחקורם של מתגיירים לגבי שמירת המצוות שלהם ולגבי בית הדין המגייר הפך לנורמה בבית הדין הרבני, הן בשעה שבאים להתגרש והן בשעה שבאים להירשם לנישואין (נשאלות אפילו שאלות כגון: האם קיימתם יחסי מין לפני החתונה? ממתי אתם חיים יחד? האם את משתמשת באמצעי מניעה, ואיזה?). זוהי הרשת שפורסים הרבנים החרדים בפני מתגיירים לבל "יסתננו" לעם היהודי. מי שיצליח 'להסתנן' לעם היהודי בניגוד לרצוננו, הם סבורים, נתפוס אותו ברגע שירצה להינשא. מי שיצליח להינשא – נתפוס אותו ברגע שירצה להתגרש. ואני מניחה שהשלב הבא יהיה לדרוש הצגת תעודת גיור לחברה קדישא כדי שחלילה לא יסתננו המתגיירים לבית קברות של יהודים.

     

    אין מילה אחרת להגדרת התנהגות זו כלפי הגרים מאשר "התעללות". לא יעלה על הדעת לפסול גיורה של אישה וילדיה 15 שנה לאחר שזה ניתן על-ידי בית דין רבני מוכר בישראל. לא יעלה על הדעת שהצבור יעמוד מנגד כאשר עוברים על מצוה מפורשת של "וגר לא תונה". לא יעלה על הדעת שהציבור הדתי ציוני ייתן שככה יזלזלו ברבניו.

      

    הסיפור הזה אינו הסיפור הראשון של ביטול גיור העובר תחת ידי. מזה שנים אני מתריעה על התופעה ורבנים עונים לי את אותה תשובה (ובדרך כלל תוך כדי צעקה): "לא יכול להיות! אי אפשר לבטל גיור!".

     

    בידוע שרוב ציבור המתגיירים הן נשים ולכן רוב הגרים שגיורם מוטל בספק הן נשים. זאת, מאחר וזהותן של הנשים היא אשר קובעת את זהותם של הדורות הבאים. באשר כן "מרכז צדק לנשים" מרגיש מחויב לנושא. נשים שגיורן מוטל בספק לא תמיד מסוגלות להיאבק עד הסוף. לפעמים אין להן משאבים, ידע או כוח להמשיך את המאבק והן מתייאשות ונשארות בזהותן ה"גויית" החדשה. זיכני הקב"ה לפגוש בא' אשר רוצה להמשיך במאבק למענה ולמען ילדיה עד הסוף. מרכז צדק לנשים יגיש בג"ץ בעניינם ומזמין אחרים להצטרף אליו.

     

    רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רבקה לוביץ'
    צילום: אילן מרסיאנו
    הרב דרוקמן
    צילום: אילן מרסיאנו
    מומלצים