שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מאסטרו פיש פוטר מהאופרה הישראלית

    מנכ"לית האופרה, חנה מוניץ, הודיעה ול על פיטוריו דקות לפני תחילת הגנרלית של "לה ג'וקונדה". לטענתה ניסה פיש "בכל מאודו להכשיל את מסע האופרה לאיטליה והמריד את הנגנים". פיש גורס: "נסענו לא מוכנים ועמדנו שם עם המכנסיים למטה. הדרך של מוניץ היא דרך רעה"

    פרסום ראשון: דקות ספורות לפני תחילתה של החזרה הגנרלית לאופרה "לה ג'וקונדה" מאת פונקיילי, שתציג בבכורה ביום רביעי הקרוב במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, הודיעה מנכ"לית האופרה, חנה מוניץ, למאסטרו אשר פיש על פיטוריו לאלתר. הדרמה התרחשה מאחורי הקלעים של האופרה ועוררה סערה רבה בקרב נגני התזמורת וזמרי המקהלה שנכחו במקום.

     

    מאסטרו פיש, המנצח על ההפקה, הודיע על התפטרות מתפקידו כמנהל המוזיקלי של בית האופרה הישראלית כבר בחודש דצמבר האחרון, ועבודתו אמורה היתה להסתיים בתום העונה הנוכחית. "לה ג'וקונדה" היתה ההפקה האופראית האחרונה עליה תוכנן פיש לנצח בעונה זו. הסיבה שהובילה לפיטוריו, כך נודע ל-ynet, היתה אסיפת הנגנים והזמרים המשתתפים בהפקה שיזם במהלך היום, ובה קרא להתפטרותה של מוניץ.  


    פיש. קרא למוניץ להתפטר 

     

    בראיון בלעדי ל-ynet מאשר פיש את הדברים ואומר: "בדצמבר האחרון הודעתי להנהלה הציבורית של האופרה ולחנה מוניץ שאני מבקש לסיים את תפקידי ומאז סגרתי את הפה וסירבתי להתראיין, כי כך החלטנו לנהוג. אבל הצטברו הרבה כעסים בעקבות אירועים שונים, שהאחרון שבהם היה הסיור של האופרה ברומא אליו יצאנו לחלוטין לא מוכנים בגלל ניהול כושל. היום החלטתי לעשות שיחת פרידה מהתזמורת והנגנים ובמהלכה קראתי לחנה מוניץ להתפטר מתפקידה. בחמש אחר הצהריים, דקות ספורות לפני תחילת החזרה הגנרלית, חנה קראה לי ופיטרה אותי".

     

    בסיור ברומא היתה האופרה הישראלית אורחת הכבוד של בית האופרה העירוני של הבירה האיטלקית, לרגל חגיגות יום העצמאות ה-60 של מדינת ישראל. פיש ניצח ברומא על האופרה "מסע אל תום האלף", מאת יוסף ברדנשווילי, המבוססת על ספרו של אברהם ב. יהושע. ההפקה הישראלית נחתה ברומא שלושה ימים לפני המופע החגיגי שנערך בערב יום העצמאות.

     

    החזרות למופע החלו למחרת הגעתם של הנגנים הישראליים לרומא. מלווים של ההפקה אמרו ל-ynet כי מאחורי הקלעים שררה תחושת היסטריה. "חודשים שלא נערכו חזרות על הבמה לאופרה הזו וגם חלק מחברי המקהלה התחלפו עם הזמן כך שהלחץ היה גדול בכדי לעמוד בזה בכבוד", הם אומרים ל-ynet, "היתה תחושה של חוסר ארגון, הכל היה דחוס מדי לא היה מרווח של זמן להתארגן לקראת המופע. הלך הרוח היה של חוסר ידיעה מוחלט מה הולך לקרות על הבמה".  

     

    אשר פיש מצדו מחזק את הדברים ואומר: "מה שקרה בסופו של דבר זה שנסענו לא מוכנים עם אופרה מאד מסובכת, ועמדנו שם עם המכנסיים למטה. הנהלת האופרה מציגה את המסע כהצלחה גדולה אבל אני זה שעמדתי שם הבמה. אלה שעושים במלאכה יודעים היטב מה בדיוק היה שם. הבמאי, המלחין, הסופר, התזמורת, המקהלה והצוות הטכני, כולם יודעים. זו היתה החלטה אדמיניסטרטיבית לקויה לצאת למסע בצורה שכזו".  


    מסע אל תום האלף. "נסענו לא מוכנים" (צילום: גדי דגון)

     

    ריאלי לבטל התחייבות בשלב הזה?

     

    "כן או לא, זה לא חשוב. היו צריכים להבין שאנחנו לא מוכנים. בית אופרה שמכבד את עצמו לא יכול לצאת להופעות בחו"ל לפני שהוא מבצע את היצירה בארץ על הבמה ועושה לה הרצה. היו אמורות להתקיים הופעות של ההפקה בארץ בפברואר שבוטלו בגלל ענייני תקציב, והוחלט לדחות את קיומן לדצמבר. כלומר החזרות לקראת רומא הן לאחר מעשה".

     

    דיברת על ניהול כושל, למה הכוונה?

     

    "אחרי שהתפטרתי היתה הסכמה שלא נוציא דברים החוצה, ושננצור את לשונותינו על מנת שלא לפגוע באופרה. זו היתה החלטה שחנה מוניץ לא עמדה בה. העובדה היא שהופץ שאני עוזב כיוון שאינני מבין לכאורה את הצרכים הכלכליים של האופרה, ויש לי דרישות לא אפשריות. אלו שטויות גמורות, מעולם לא באתי בדרישות לא הגיוניות. אני באופרה הישראלית משנת 1985 ובשנים האחרונות מבחינה ציבורית אולי נרשמה עליה בקרנה של האופרה, אבל מבחינה תכנית אני מרגיש ירידה חריפה.

     

    "האופרה הישראלית הפסיקה להיות בית יוצר אלא משרד אמרגנות שמביא הפקות מוכנות מחו"ל ומצוות להם זמרים ונגנים מפה. כולם שותקים. אני החלטתי להביע את דעתי ולא אכפת לי לקחת על עצמי את האחריות. אין לי בעיה ללכת ושחנה מוניץ תמשיך בדרכה. אני חושב שהדרך שלה היא רעה. אני מבין שאין כסף, אבל אפשר לקיים הפקות מקומיות גם אם הן צנועות יותר".

     

    בתקופה שבה מאיימים מימין ומשמאל על המשך תקצוב האופרה, אתה מודע להשלכות של דבריך על עתידה?

     

    "נצרתי את לשוני מתוך אחריות ועמדתי בהתחייבויות שלא לומר מילה. הסכמתי לומר שאני הולך כי יש לי תכניות אחרות אבל אני אוהב את האופרה בארץ אהבה עזה ואני עוזב בצער רב. זו האמת. חנה מוניץ זוכה לתמיכה מלאה בדירקטוריון ובעיריית תל אביב, ואני משער שהאופרה תמשיך גם בלעדיי. אני לא רוצה לקלקל לאופרה. אני מקווה שלא עשיתי נזק. הייתי צריך לומר את דברי, התפטרתי ואני הולך. אני לא מאמין שיפגעו באופרה, יש לנו קהל נהדר ובשנה הבאה יש עונת מנויים טובה והעסק ימשיך. אני מצטער שזה יהיה בלעדי".  


    "לה ג'וקונדה". מחליפה מנצח יומיים לפני פרמיימרה (צילום: יוסי צבקר)

      

    יומיים לפני פרמיירה, מי יחליף אותך על הפודיום?

     

    "עומר ולבר קיבל הזדמנות וינצח על האופרה. חנה הכריחה אותו לנצח במסגרת החוזה שלו. זה קצת מוזר, אחרי הכל הוא האסיסטנט שלי, מה שיוצר מצב לא סימפטי. הוא הרגיש מאד לא נוח עם זה, אני אמרתי לו: לך על זה. תעשה מה שצריך"

     

    אחרי 23 שנים באופרה הישראלית לסיים באקורד צורם משאיר טעם רע

     

    "אני מודה שיש בזה טעם לא טוב. אני אעזוב בקרוב, אסע הביתה לארה"ב מוקדם ממה שחשבתי ואמשיך לעבוד. אני מצטער מאד שלא אעבוד בארץ. אני מאד אוהב להיות ולעבוד פה, אבל אם זה לא אפשרי העולם גדול ועבודה לא חסר לי. זה תחום יצרי ואני מודע לכך שאני אדם רגשי, אבל זה מה שאני. חייבת להיות חלוקה ברורה של סמכויות בין מנהל אמנותי למנהל אדמיניסטרטיבי. לא ייתכן שהחלטות אמנותיות יתקבלו באופן בלעדי אצל מנכ"ל שלא בא מתחום המוזיקה, ועל זה כל הויכוח".

     

    יכול להיות שזה עניין של אגו?

     

    "שטויות. כשדניאל אורן בא לארץ לנצח על אופרה או כשגרגייב מגיע, השמות שלהם מתנוססים על הפוסטרים בגדול. במשך שנים שאני פה, ראית את שמי הפוסטרים? זה לא עניין של אגו, אני מסתכל לאנשים בגובה העיניים. לפעמים אני צועק ומשתולל, זה חלק מהעבודה. אבל האגו הוא מחוץ לעניין. לא חיפשתי כוח, להיפך, לאורך תקופה ארוכה פיניתי יותר ויותר מקום לחנה מוניץ והיתה ביננו הבנה. בזמן האחרון כשהיא החליטה להשתלט ולדרוש מילה אחרונה בהחלטות מוזיקליות, זה פשוט היה יותר מדי".  


    לה ג'וקונדה. תמונות מהחזרה הגנרלית (צילום: יוסי צבקר)

     

    חנה מוניץ, מנכ"לית בית האופרה הישראלית החדשה, אומרת בתגובה לאירועים ולדבריו של פיש: "אני ממש מצרה שכך הסתיימו יחסינו עם אשר פיש. אני רוצה לזכור לו את 10 השנים האחרונות שבהן עבדנו צד בצד בניהול האופרה. אני מקווה לשכוח את ההתנהגות שלו בימים האחרונים ולא לשפוט אותו בשעת המשבר שלו. התנהגותו של אשר פיש בביקור היסטורי של האופרה ברומא לרגל יום העצמאות ה-60 של מדינת ישראל, היתה מחפירה.

     

    "פיש ניסה בכל מאודו להכשיל את הסיור שלמרות הכל הוכתר כהצלחה וזכה לביקורות נפלאות בתקשורת האיטלקית ובקרב הקהל. עם זאת עדיין החלטנו לאפשר לו להמשיך ולנצח גם על "לה ג'וקונדה" על פי התכנית המקורית. לצערנו הוא ניסה גם שעה לפני החזרה הגנרלית להסית ולהמריד את משתתפי ההפקה. בעקבות כך ומתוך אחריותי כמנהלת האופרה לקחתי החלטה כואבת אך אמיצה והודעתי לו על סיום עבודתו לאלתר.

     

    על 'לה ג'וקונדה' ינצח מנצח הבית של האופרה, עומר ולבר, שממילא עשה את מרבית החזרות על ההפקה ומתוכנן לנצח על חלק מן ההצגות בלאו הכי. ולבר נבחר לאחרונה על ידי מאסטרו דניאל ברנבוים לעבוד בשטאטסאופרה בברלין".

     

    פיש ביקש להוסיף: "זו איוולת לומר שניסיתי לחבל במופע ברומא. היו שם אמרגנים ומנהלי אופרה מרחבי איטליה והדבר האחרון שארצה לעשות זה להכשיל את עצמי בפניהם, אחרי הכל אני עובד די הרבה באיטליה. הייתי בהיסטריה כי שום דבר לא עבד, רק בעזרתם הנפלאה של נגני התזמורת הצלחנו ביחד להציל את הערב מכישלון".

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום דלית שחם
    מוניץ. אמרה לו ללכת
    צילום דלית שחם
    לאתר ההטבות
    מומלצים