שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חילוני, עשה לך רב
    כיצד היתה מתקבלת הידיעה שקבוצת רבנים, בוגרי ישיבת פוניבז', פשטה על רחובות תל אביב והקימה מרכז להרצאות בנושאי קרדיולוגיה ופסיכולוגיה קוגניטיבית'? ואיך זה שאנשים מתחום הבידור ירצו בחג פני אולמות מלאים על שאול המלך? אליעזר היון נגד טרנד השבועות החילוני

    ליל שבועות מתקרב, ואתם –הבלתי דתיים - הולכים לממש את ה"טרנד" שפשט בשנים האחרונות: "תיקון ליל שבועות" -  שיעורים ומסעות בתנ"ך ובמורשת ישראל לאורך הלילה. ומכאן אני מתחנן לפניכם: אם עשיתם את הצעד ופניתם מיוזמה אישית לשמוע וללמוד על מקורותינו הרחבים, אם כבר, אל תנמיכו את הרף, אל תוותרו לעצמכם.

     

    השעה 2:00 בלילה, ליל שבועות, ורחובות ירושלים מעולם לא נראו מלבבים יותר: מאות צעירים וצעירות, סרוגים וסרוגות, חילונים וחילוניות צועדים ברחובות שבמרכז העיר ירושלים בבגדי חג, ושמים פעמיהם אל שיעורים, הרצאות, דיונים, וכן הלאה. השיעורים נמסרים במדרשיות, במתנסי"'ם, במרכזים כמו מוזיאונים ואולמות תיאטרון. ללא ספק מחזה מרנין.

     

    אלא שאת השיעורים הרבים, את הדיונים המרתקים, מנהלים אנשים שהם בורים ועמי הארצות בתחום שלשמו התכנסנו הערב – לימוד תורה. למרביתם אין דבר עם מקורותיה הרחבים והעמוקים של הספרות התורנית הרחבה, ותחום ההתמחות שלהם אינו גובל בכל צד עם היהדות ומקורותיה. תאמרו: מה אכפת לך? מה זה ענינך? יש לשמוח בכלל שהם – אחינו הרחוקים - באים. גם זה משהו.

     

    רק ש'המשהו' הזה הוא ארעי לגמרי. שכן יש כאן גישה מוטעית ותפיסה שגויה של כל הקונספציה. כיצד למשל, היתה מתקבלת הידיעה כי קבוצת רבנים, בוגרי ישיבת פוניבז' פשטו על רחובות תל אביב והקימו מרכז להרצאות על 'קרדיולוגיה התערבותית', או עיונים ב'פסיכולוגיה הקוגניטיבית של בנדורה' וכו'? דומה כי הרעיון ברור, הפרסומים היו נתקלים בתגובות אדישות עד לעגניות: מה לרבנים העסוקים בהוויית התלמוד וההלכה - לרפואה, מה לחובשי בית המדרש ולקוגניציה?

     

    הקונספט הכל כך הגיוני הזה לא מתקבל על דעתם של צעירי וצעירות ישראל. אחרת כיצד מוסברת העובדה שאדם כמו יאיר לפיד או אפילו אהוד בנאי, וג'קי לוי, יהודים חביבים ומוכשרים בתחומם אבל רבנים קצת פחות, מצליחים למלא אולמות כשהם מדברים בליל שבועות על שאול המלך, למשל? 

     

    השיעורים על שאול המלך, כמו דיונים עמוקים במהות הפילוספיה של הרמב"ם, או בגדר זכות הקנין על פי התפיסה היהודית, יכולים לפרנס לילות של שנה תמימה בתנאי שהם נמסרים מאישיות שתחום התמחותה הוא אכן תנ"ך, שולחן ערוך, תלמוד. הוא לא חייב להיות עם זקן ארוך ולדבר ביידיש, הוא כן חייב להיות מבין, בקי, ובעיקר – מומחה, ו'מומחה' הוא מקור מהימן בתחום ולא כל אדם שלשמו מוצמד התואר 'ד"ר' לדיסציפלינה כלשהי.

     

    ואת המומחיות הזו – חילונים בליל שבועות - מותר לכם לדרוש. אל תוותרו, אל תסכימו לקבל אינפורמציה שטחית מסוכני השפעה שהרפרטואר היהודי שלהם דליל ומנוון. תוכניות בידור יש כל השנה, ובאיכות טובה יותר. על המים שהביאו הגיבורים לדוד המלך אפשר לשמוע מהגשש, ולבדיחות או רומנים עכשויים על גיבורי התנ"ך יש לנו ספרים כמו 'מלכים ג'. 

     

    "תיקון ליל שבועות", יש לנו בינתיים, רק אחד.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ישראל ברדוגו
    לימוד בחברותא
    צילום: ישראל ברדוגו
    מחזה מרנין? תיקון תל-אביבי
    מומלצים