שתף קטע נבחר

  • דעות ומאמרים
זירת הקניות

מקלחת פעמיים ביום... מה, התייבש לכם המוח?

משק המים הוא בגדר חולה אנוש, והממשלה מקדמת פתרונות שונים - קיצוץ לחקלאים, ניצול קולחין והתפלה. אבל את הציבור - שצורך לאחרונה יותר ויותר מים - השאירו מחוץ למשחק. נכון, גם אם נסגור כולנו את הברז הכנרת לא תתמלא, אבל מנגד פרסומות לסבון שמעודדות מקלחת פעמיים ביום - הן לא רק חסרות רגישות; הן חסרות אחריות

בכימיה ישנו מושג שנקרא "האנומליה של המים". מדובר באוסף תכונות לא צפויות במאפיינים פיזיקליים של מים: הם מתפשטים בקור - בניגוד לרוב החומרים; הם צפופים יותר מחומרים הדומים להם וכן הלאה. דומה שבאחרונה ניתן להוסיף למים תכונה נוספת – הם יכולים להעלם מבלי להשמיע קול.

 

משק המים של ישראל הוא בגדר חולה אנוש, ומומחי מים מדברים על כך שעד אוגוסט 2008 תגיע הכנרת לקו התחתון (באמת, באמת תחתון), שממנו לא ניתן להמשיך בשאיבה. מצב האקוויפרים בשפל, ואנו נמצאים בעיצומה של הבצורת הגרועה והממושכת ביותר שמדינת ישראל עמדה בפניה. לאחרונה אף אמר שר התשתיות כי במצב הנוכחי, "אפשר שלא ניתן יהיה לספק את כל כמויות המים לשנת 2009".

 

פתרונות רבים ומגוונים עולים על הפרק: החקלאים צפויים לקיצוץ נוסף במכסות המים השפירים, הממשלה מדברת על ייעול ניצול מי הקולחין ומקדמת הקמת מתקני התפלה. אך דומה שמגזר אחד נותר מיותם, כאילו שהאחראים על משק המים נואשו ממנו בטרם עת: הציבור; אנחנו.

 

נתוני נציבות המים מגלים כי בשנים האחרונות נרשמת עלייה מתמדת בצריכת המים במגזר הפרטי - עלייה הגדולה מקצב גידול האוכלוסייה. אנחנו פשוט צורכים עוד ועוד מים. ולמרות זאת, מאמצי החייאת משק המים דילגו עלינו.

 

 

בעבר היה מאמץ אמיתי להסביר, לעודד ולשכנע את הציבור לצרוך פחות מים ולחשוב קצת יותר על הכנרת. השנה - המצוקה קשה מבשנים קודמות והקולות רפים וחלשים. ברור שחיסכון של הציבור אינו תרופת פלא שתמלא את המאגרים. גם הנתונים מלמדים שצימצום הצריכה במגזר הפרטי לא תציל אותנו ממשבר. אבל כשם שמייעצים לאדם בחובות כספיים לגוון את מקורות ההכנסה, כך צריך לוודא שלצד פתרונות התשתית, צריך לעודד חיסכון כדי לצאת מהגירעון - וגם במחיר של אי נוחות או ירידה ברמת החיים.

 

איפה ארגוני הסביבה?

נכון, לא כל הקמפיינים לחיסכון במים עלו יפה. זוכרים את הילד המנדנד שצעק עלינו לסגור את הברז. הוא זכה בצדק לביקורות נרגזות. גם הצעתו של שר החקלאות בשעתו רפול ז"ל להתקלח בזוגות נתקלה בבוז. אבל היו דוגמאות מוצלחות יותר: למשל שירים מתוכניות ילדים על חיסכון במים (תשמרו על המים שלנו"). על מכל ההדחה בשירותים שלי יש מדבקה המזכירה את החיסכון של השימוש בידית הקצרה - המשחררת רק חצי מכמות המים.

 

לא רק הממסד אשם; גופים ציבוריים - ארגונים ועמותות - צריכים למלא במקרה זה תפקיד משמעותי יותר. להם יש סיכוי הצלחה גדול יותר במקרים כאלה. אבל ארגוני הסביבה עסוקים בבעיות אחרות - חלקן במגרש העולמי - ובינתיים אנחנו מתייבשים. ההתחממות הגלובלית היא עניין רציני, אבל מדוע לא קם עדיין ארגון סביבתי רציני שיצא כנגד הבזבזנות הנוזלית שלנו? 

 

ומה באשר למגזר הפרטי עצמו - ובעיקר המגזר המסחרי והתקשורת. איך הם מפגינים אחריות ציבורית ומעודדים חיסכון במים? הם לא! נסו להיזכר כמה תוכניות אקטואליה עסקו לאחרונה בחקירות ראש הממשלה? עכשיו נסו להיזכר כמה תוכניות אקטואליה עסקו לאחרונה במשבר במשק המים?

 

לעומת זאת, בתקשורת אנו נתקלים דווקא בעידוד הצריכה הבזבזנית. הקש ששבר את גב הגמל מבחינתי היה פרסומת לתכשיר קוסמטי מסויים, שנשמע בערך כך: "כאשר את מתרחצת בבוקר את עושה זאת כדי להתעורר, וכאשר את רוחצת שוב בערב, את עושה זאת כדי להירגע... ". כולנו רוצים וצריכים להיות נקיים, אך דומני שקמפיין פרסומי שמעודד בזבוז מים משווע בדמות רחצה כפולה ביום אחד - על בסיס קבוע - רק לצורך שיווק מוצר כזה או אחר - זה לא רק חוסר רגישות. זה גובל בחוצפה - כמו לעשות פיפי מהמקפצה, רק שהבריכה עוד רגע ריקה...

 

הכותב הוא דוקטורנט ללמודי סביבה בביה"ס פורטר ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב, עוסק בתחום המים ופעיל סביבתי בארגון "מגמה ירוקה"
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
תחשבו טיפה. אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים