שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

קיה ספורטאז' - האח התאום

רכב הפנאי הקומפקטי של קיה הגיע לישראל לאחר תקופת המתנה ארוכה מדי. האם עשוי האח התאום של יונדאי טוסון, לשחזר את הצלחת בן משפחתו הקרוב?

למעלה משלוש שנים. זה משך הזמן שלקח לקיה ספורטאז', רכב הפנאי הקומפקטי של היצרנית הקוריאנית, להגיע לישראל מאז שהוצג. ולא תתפלאו כנראה לשמוע שהוא לא האשם בכך.

 

האח התאום של יונדאי טוסון, מרכבי הפנאי המצליחים בישראל, אומץ על-ידי המשפחה האומנת הלא נכונה. תחת השם "קאיה" ובייבוא של חברת סמל"ת, הוא פשוט לא שווק אצלנו - "יקר מדי", הבהירו אנשי יבואנית פיאט-אלפא-לנצ'יה. אלא שמיד עם מעבר הזיכיון לידי חברת טלקאר, ותחת השם המקורי "קיה", נוחת כאן הספורטאז' במחיר שנראה על פניו כתחרותי.


קיה ספורטאז'. מוטב מאוחר? (צילומים: רועי צוקרמן)

 

אז האם יש כאן סיבה לדאגה לתאום המצליח של יונדאי, או שמא הספורטאז' איחר את המועד? יצאנו לבדוק, והתשובה לא פשוטה.

 

מאיפה אתה מוכר לי?

לא משנה מה יאמרו לכם אנשי המכירות. הספורטאז' הוא גרסת קיה לטוסון. בניגוד לדגם הקודם והמוצלח למדי, שהיה פיתוח עצמאי של קיה, הפעם מדובר בתאום לכל דבר ועניין. הדימיון החיצוני רב - למעט חרטום ואחוריים שונים - וגם תא הנוסעים יכול לשמש בסיס למשחק "מצא את ההבדלים".

 

וזה אומר בעיקר כי אם אתם מחפשים משהו שילהיב את הסובבים אתכם, אתם נמצאים במקום הלא נכון. עיצוב הספורטאז' נראה ותיק ומוכר, ולא צפוי לסובב אחריו מבטים. לטעמנו, זה דווקא יכול לשמש יתרון. הרי מי באמת נהנה משאלות בנוסח "כמה שילמת" בכל רמזור מזדמן?


 

למרבע הצער, התחושה של "הייתי פה כבר" ממשיכה גם לתא הנוסעים, שם פוגשים באיכות חומרים והרכבה סבירים בלבד - עדות לגילו המתקדם של דגם זה, ולמרות שכבר עבר מתיחת פנים קלילה אחת. עדות נוספת ניתן למצוא בהנדסת האנוש, שלעיתים מעוררת שאלות. למשל, מדוע יש צורך במתג נפרד ומרוחק לפנסי הערפל הקדמיים והאחוריים?

 

הכוח של יונדאי

גם מתחת למכסה המנוע לא מצפה לכם הפתעה: יחידת V6 בנזין בנפח 2.7 ליטר ו-175 כ"ס, שמוצעת גם בין היתר ביונדאי קופה וטוסון. תיבת ההילוכים היא אוטומטית עם ארבעה יחסי העברה - חסרון בתקופה בה יצרניות רבות מציעות חמישה ואף שישה הילוכים בתיבה אוטומטית.

 

תיבת ההילוכים המיושנת מורגשת היטב במהלך תנועה, ומגבילה מעט את הביצועים. אלה בהחלט מספקים בנסיעה יומיומית, ועל הנייר נראים טוב למדי (10.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ו-180 מרביים), אך נראה כי המנוע הזה מסוגל לייצר קצת יותר שמחת חיים בגלגלים. גם תצרוכת הדלק המוצהרת - 10 ק"מ לליטר בממוצע - מעידה על חסרונו של יחס העברה חמישי.

 

איך נוסע?

יונדאי טוסון, מכירים? אם נקלף את סמל קיה מגלגל ההגה, ספק אם רבים מהנוהגים בספורטאז' יבדילו בינו לבין הטוסון. הניהוג בטוח עם נטייה ברורה לתת-היגוי (החלקת הגלגלים הקדמיים בכניסה מהירה מדי לפניות). האחיזה נאותה, ובקרת יציבות תקנית שומרת עליכם אם עשיתם טעות מיותרת.


 

נוחות הנסיעה יכולה להיחשב לסבירה בלבד - כרכב פנאי אין תלונות של ממש, למעט מושבים שיכלו להיות נוחים יותר ונטייה כללית לקופצנות על שיבושים. מנגד, ייתכן ורובנו נהנה יותר מנסיעה ברכב משפחתי גדול, שמחירו דומה ומציע נימוסי כביש טובים בהרבה, לצד מרווח טוב יותר בתא הנוסעים. את יכולת השטח של הספורטאז', ממש כמו זו של הטוסון, ניתן לסכם בשתי מילים: שבילי קק"ל.

 

מאוחר מדי, או בדיוק בזמן?

אופנת רכבי הפנאי - ובמיוחד אלה המבוססים על משפחתיות קומפקטיות (במקרה זה על יונדאי אלנטרה המנוחה) - הולכת וצוברת תאוצה. מבחינה זו, הספורטאז' נוחת בישראל בזמן הנכון. לשימוש של מרבית הקונים - נסיעה עירונית ובינעירונית לעבודה, וסופ"ש רגוע עם המשפחה באתר נופש עם שביל גישה לא סלול, נדמה שקשה להתווכח עם הספורטאז'. אחרי הכל, ההצלחה של הטוסון לא הגיעה סתם כך.

 

אלא שזו בדיוק הבעיה של קיה, שמגיעה שוב מחברת האם יונדאי. הטוסון הפופולרי מציע בדיוק את אותה היכולת, עם פחות ייחוד בגלל שפע המכירות. לכאורה, נקודה טובה לזכות הספורטאז'. אלא שאז מגיע תג המחיר של יונדאי, ומציב רף כניסה נמוך בהרבה (ברמת הגימור הנמוכה).

 

מה שמבהיר כי הספורטאז' מתחרה - לפחות בינתיים - רק בטוסון V6 היקר יותר. לכן נותר להמר שעד הורדת מחיר מצד קיה, הוא יישאר מחזה נדיר יחסית על הכביש הישראלי. חבל.


קיה ספורטאז

קיה ספורטאז'
מנוע V6 עם 24 שסתומים
נפח / סוג דלק 2,656 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 175 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 24.6 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, ארבעה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 435 ס"מ
רוחב 184 ס"מ
גובה 173 ס"מ
בסיס גלגלים 263 ס"מ
מידת צמיגים 235/60 וחישוקי "16
זווית גישה 29 מעלות
זווית נטישה 29 מעלות
מרווח גחון 19.5 ס"מ
משקל 1,670 ק"ג
נפח תא מטען 330 ליטר
100-0 קמ"ש 10.5 שניות
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 10 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 237 גרם לק"מ
מחיר לגרסה שנבחנה 160,000 שקל
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קיה ספורטאז'
צילום: רועי צוקרמן
תא הנוסעים
צילום: רועי צוקרמן
מרווח, יחסית לממדים
צילום: רועי צוקרמן
תא המטען. שימושי
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים