שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    נציבת התלונות לשופטים: אני יכולה להכניס לכלא

    בחוות דעת שחיברה נציבת תלונות הציבור על שופטים, השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן, היא מזהירה כי מי שלא ימסור לידיה מידע או מסמכים לצורך בירור תלונה מסתכן במאסר. דבריה כוונו לשופטים ועורכי דין

    נציבת תלונות הציבור על שופטים, השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן, מזהירה בחוות דעת שחיברה מפני סנקציות שתנקוט נגד שופטים ועורכי דין שלא ישיבו לפניותיה או יימנעו ממסירת מידע ומסמכים לצורך בירור תלונות, "הסנקציה החמורה היא עונש מאסר של שנתיים. סנקציות אלה נועדו לאפשר הגעה לחקר האמת בהליך בירור התלונה".

     

    "הקלה בין הסנקציות היא קנס כספי שבסמכות הנציב להטיל ואשר גבייתו נעשית כקנס בהליך פלילי",

    כתבה השופטת בדימוס. לדברי כהן, מדיניות הנציבות היא להימנע מסנקציות אלו ולפעול בדרכי נועם להשגת המידע והמסמכים הנחוצים וכי עד עכשיו לא היה צורך בהפעלת הסנקציות המדוברות, "יש לקוות שלא יהיה צורך גם בעתיד בהפעלת הסנקציות האמורות", כתבה.

     

    חוות הדעת מתייחסת לסמכויות הנציבות במקרים של הימנעות גורמים שונים, דוגמת שופטים שנגדם התלוננו, עורכי דין ואחרים למסור מידע הנוגע לתלונה שהוגשה או להגיב על הטענות המועלות בה.

     

    כהן כתבה כי במהלך תקופת פעילותה, נתקלה במספר מקרים בהם גורמים לא שיתפו פעולה ללא הסבר. בכמה מקרים נימקו אותם גורמים את חוסר ההיענות בחיסיון החל על יחסי עורך דין-לקוח, או משום שעורכי דין רצו לשמור על יחסים תקינים עם השופט שעליו התלוננו.

     

    בירור תלונה "בכל דרך שאמצא לנכון"

    לדברי הנציבה, המחוקק קבע כי בירור התלונה ייעשה "בכל דרך שימצא הנציב לנכון" וכי הסמכויות הרחבות והגמישות היחסית שהוענקו לנציב בבירור תלונה נגזרות מהצורך לשפר את השירות הייחודי הניתן על-ידי שופטים, תוך שמירה מירבית על העצמאות השיפוטית. היא מציינת ששופטים הטמיעו והפנימו את העובדה שמטרת הנציבות ומטרתם משותפת והיא לשפר את השירות הניתן על-ידי השופטים לציבור.

     

    "מערכת החשופה לביקורת ואינה מסתירה את ליקוייה ומחפה עליהם, אלא שוקדת על תיקונם היא מערכת בוגרת, עצמאית, הוגנת ורצינית", כותבת שטרסברג כהן.

     

    בנוסף לחוות דעת זו פרסמה הנציבה חוות דעת נוספת המתייחסת לסמכות הנציבות

    לטפל בתלונות על התנהגות שופטים ערב מינויים. הנציבה כותבת כי הוגשו לה מספר תלונות שעניינן התנהגותו של שופט ערב מינויו לכהונה השיפוטית, כאשר לרוב התלונה נוגעת לאופן העברת תיקי לקוחותיו לשעבר של השופט לעורך דין אחר.

     

    לדברי הנציבה עמדתה היא כי סמכות הביקורת שהוענקה לנציבות משתרעת גם על תלונות אלו וכי "שופט מכהן שנתגלו ליקויים בתפקודו כעורך דין טרם מינויו, צריך להיות נתון לביקורתה של הנציבות במסגרת בירור תלונה או בקשת בירור". היא ממליצה להסדיר את הנושא בחוק הנציבות בצורה מפורשת, על מנת למנוע מצב בו סוג מסויים של תלונות על השופטים נופל בין הכסאות ואינו זוכה לטיפול הולם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים