שתף קטע נבחר

הייבוא האישי מתחזק - לצערן של היבואניות

במחצית הראשונה של השנה עלו על כבישי ישראל לא פחות מ-89 מכוניות פורשה חדשות. רק 17 מהן הגיעו באמצעות היבואנית הרשמית. גם לפולקסווגן, ושאר הנציגות הרשמיות, יש סיבה לרטון. ynet מציג לכם את הנתונים המפתיעים

למרות ניסיונות משרד התחבורה לצמצם את הייבוא האישי, לא פחות מ-1,000 מכוניות הגיעו לישראל בדרך זו במחצית הראשונה של 2008 - לעומת 1,300 מכוניות בכל 2007. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי ynet. כמו בשנתיים האחרונות, מרבית כלי הרכב הגיעו מארה"ב - מתווכי הייבוא האישי ניצלו את חולשת הדולר והתחרות בשוק האמריקני, כדי לרכוש עבור לקוחותיהם מכוניות במחירים כדאיים במיוחד. ברוב המוחלט של המקרים, מדובר במכוניות יוקרה משומשות-חדשות - כלומר, מכוניות שגילן עד שנתיים.

 

  • המדינה מחסלת את יבוא הרכב האישי

 

ומי המותג הנמכר ביותר בשוק הייבוא האישי? פולקסווגן: 210 יחידות נמכרו במחצית הראשונה של השנה שלא דרך היבואנית הרשמית, וזאת בעיקר מדגם הטוארג, רכב הכביש-שטח היוקרתי של המותג. וכדי להבין מדוע עשוי הנתון הזה להטריד את חברת צ'מפיון, יבואנית פולקסווגן, יש לבחון את טבלת המסירות של איגוד יבואניות הרכב: בתקופה זו מסר היבואנית הרשמית כ-350 רכבי שטח. המשמעות היא כי מסך מכוניות הטוארג שעלו על הכביש המקומי, כמעט 40% הגיעו בייבוא אישי, מבלי שהיבואנית תרוויח עליהם דבר בשלב הרכישה.

 

אכיפה תחת לחץ?

העלייה המרשימה במספר כלי הרכב שהגיעו בייבוא אישי, נובעת מכך שבאפריל האחרון החל משרד התחבורה לאכוף תקנה האוסרת יבוא כלי רכב מארה"ב, וזאת אלא אם הם עומדים בתקינת הרכב האירופית. החריגים המותרים היחידים הם כלי רכב שיוצרו על-ידי חברה שמקורה באחת ממדינות נפט"א (ארה"ב, מקסיקו, קנדה). במטרה להקדים את אכיפת התקנה, הגבירו מתווכים רבים את פעילותם בחודשים הראשונים של השנה - וכך עלה משמעותית מספר כלי הרכב שהגיעו לישראל בייבוא אישי. במשרד האוצר מציינים כי חסימת הייבוא באפריל אמנם אחראית להגברת הקצב, אך עדיין מדובר בכמות גדולה במיוחד של כלי רכב.


פורשה. בייבוא אישי בכמות גדולה פי ארבע מביבוא רשמי

 

הפגיעה הברורה בעסקי היבואניות הרשמיות, בסדרי גודל משמעותיים, הייתה הבסיס להערכות כי הופעל לחץ כבד על משרד התחבורה לאכוף את התקנה. מתווכים הפועלים בשוק היבוא האישי האשימו את היבואנים הרשמיים בהתנהגות כוחנית ומונופוליסטית - וטענו כי משרד התחבורה נותן לכך יד. יש לציין כי בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה בכנסת, אמר מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, כי ההחלטה התקבלה ללא שהופעל לחץ מצד גורם כלשהו בענף הרכב.

 

המקרה המפתיע של פורשה

בטבלת רבי המכר בשוק היבוא האישי, אפשר למצוא דוגמאות רבות לפגיעה שספגו היבואניות הרשמיות: לדוגמה, 170 כלי רכב מדגמי קבוצת קרייזלר - הכוללת את מותגי ג'יפ, דודג' וקרייזלר - הגיעו לישראל ביבוא אישי בששת החודשים הראשונים של השנה. היבואנית הרשמית, חברת מכשירי תנועה, ייבאה בתקופה זו מעט פחות מ-900 כלי רכב.

 

גם עסקיה של יבואנית מרצדס, חברת כלמוביל, נפגעו מפעילותם של מתווכי היבוא האישי: 160 כלי רכב הגיעו לישראל ביבוא אישי במחצית הראשונה של 2008 - לעומת 415 כלי רכב שמסרה היבואנית הרשמית. אולם, הנתון המפתיע ביותר מגיע מפורשה: לא פחות מ-72 כלי רכב של יצרנית מכוניות הספורט הגיעו לישראל ביבוא אישי. בתקופה המקבילה מסרה היבואנית הרשמית של פורשה רק 17 כלי רכב - 10 מהם מדגם רכב השטח, הקאיין.

 

גם בהמשך הרשימה מככבים מותגי יוקרה אירופיים: במחצית הראשונה של השנה הגיעו לישראל 65 מכוניות מתוצרת אודי ו-45 מכוניות של ב.מ.וו. בתקופה המקבילה נמכרו על-ידי היבואניות הרשמיות 446 כלי רכב מדגמי אודי, ו-399 כלי רכב מדגמי ב.מ.וו.
יבוא אישי מול רשמי

יבוא אישי מול רשמי
המותג יבוא אישי יבוא רשמי
אודי 65 446
ב.מ.וו 45 391
מרצדס 160 415
פולקסווגן 210 350*
פורשה 72 17
קרייזלר 170 887

*רק רכבי שטח

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרייזלר. 170 מכוניות ביבוא אישי
צילום: אלי שאולי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים