שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    עלות מעבר בסיס ח"א מלוד - 1.6 מיליארד ש'

    הבסיס יעבור בעוד שלושה שבועות לנבטים שבדרום מלוד. כדי לתמרץ את המעבר הוצעו למשפחות משרתי הקבע הטבות בשווי מאות אלפי שקלים, אך ערד ודימונה נותרו ללא ביקוש

    בסיס חיל האוויר בלוד (בח"א 27) יועתק לבסיס נבטים שבנגב (בח"א 28) בעוד שלושה שבועות בדיוק, בתאריך הסמלי 27 באוגוסט. הבסיס, על עשרות מטוסי התובלה שבו וכאלף חייליו, יהיה הראשון מבין בסיסי צה"ל לעבור לנגב. ל"כלכליסט" נודע כי עלות מעבר הבסיס, ללא ההטבות שיוצעו למשפחות, עומדת על 1.62 מיליארד שקל.

     

    גורמים בכירים בחיל האוויר העניקו ל"כלכליסט" הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים ואל המספרים של המבצע הענק להעברת הבסיס, שנבנה בארבע השנים האחרונות בסמוך לבסיס נבטים הקודם. המימון להעברת הבסיס ניתן במשותף ממשרד האוצר, משרד הביטחון ומינהל מקרקעי ישראל (בתמורה לפינוי קרקע בסיס לוד שבסמוך לנתב"ג, עתודת קרקע בעלת ערך נדל"ני רב).

     

    הרציונל מאחורי הקמת הבסיס החדש, ששטחו 50 אלף דונם, היה לקרב את בסיס חיל האוויר ממרכז הארץ לשטחי האימונים של הצבא בדרום הארץ, לצאת ממגבלות שעות התעופה החלות במרכז הארץ בשל הקרבה ליישובים, לספק לבסיס ולאנשיו צרכים מתקדמים יותר של תשתיות ושטחי אימון, ובסופו של יום גם לעזור לחיזוק הנגב.

     

    אלא שכדי לשכנע כאלף משפחות של אנשי קבע להעתיק את מגוריהם לדרום הארץ, נדרשו בצה"ל לגבש עבורם חבילת הטבות שתהפוך את המעבר לאטרקטיבי. בחודשים האחרונים הציעו בצה"ל למשרתי בסיס לוד להעתיק את מגוריהם לאחד מחמשת היישובים הסמוכים לנבטים: ערד, דימונה, באר שבע, מיתר או עומר.  

     

    הכוונה היתה להעניק הטבות דיפרנציאליות על פי מקום המגורים שייבחר - לערד ולדימונה הוקצה סל ההטבות הגבוה ביותר, אלא שבירידי המגורים שנערכו
    בחצי השנה האחרונה לא נרשם ביקוש למגורים ביישובים אלה. לבסוף סיכמו 150 משפחות על העתקת מגוריהן לשכונות שייבנו על ידי מינהלת המגורים של צה"ל במיתר ובעומר. 30-20 משפחות, בעיקר של צוותי אוויר, יעברו להתגורר בשכונת מגורים ייחודית שנבנתה עבורם בתוך הבסיס, כדי לאפשר זמינות גבוהה לפעילות מבצעית.

      

    לאלף חיילי הבסיס החדש יצטרפו בסוף החודש גם 200 עובדים חדשים שהתעשייה האווירית מגייסת בימים אלה. מדובר בכוח טכני, המעניק תמיכה שוטפת למטוסים, בדומה לנעשה כיום בבסיס בלוד. התעשייה האווירית החליטה להעביר כוח מצומצם של עובדים לבסיס הדרומי, ולהתמקד בגיוס עובדים חדשים מהיישובים הסמוכים שבנגב.

      

    הנחה, הלוואה ומענק

    גורם בכיר בחיל האוויר סיפר ל"כלכליסט" כי חבילת ההטבות לעוברים, הנמצאת בימים אלה בדיונים סופיים לקראת גיבוש, תכלול הנחה של עשרות אלפי שקלים ברכישת קרקע ממינהל מקרקעי ישראל; הלוואה עומדת לבניית בית בגובה עשרות אלפי שקלים, שתהפוך בתום חמש שנים למענק; ומענק חד־פעמי של עשרות אלפי שקלים עבור המעבר לדרום הארץ. במקביל מתכננים בצה"ל להעניק למשרתי הקבע הטבות של מאות שקלים דרך המשכורת, כדי לסייע להם במימון מעונות יום וחוגים.

     

    מכיוון שהקמת הבתים טרם החלה, והיא צפויה להימשך שנה וחצי לפחות, בינתיים אושרה למעתיקי המגורים השתתפות של אלף שקל בחודש בשכר הדירה. הבעיה היא שעל פי החלטת הממשלה ההשתתפות תינתן בינתיים רק למי שישכור דירה בדימונה, ערד או באר שבע, יעדים שלא נחשבים לאטרקטיביים למגורים מבחינת אנשי הקבע, שכבר סיכמו על בניית בית בעומר או במיתר. זהו אחד מהסעיפים שעדיין נמצאים בדיונים עם משרד הביטחון ומשרד האוצר; כוונת נציגי צה"ל היא לנסות ולהגמישו.

      

    במקביל, מקדישים בצה"ל מאמץ ניכר לדאוג לתעסוקה לבני הזוג של משרתי הקבע; לשם כך התקשרו עם מכון ההשמה והייעוץ קינן־שפי, שיקים מרכז השמה בדרום ויעזור למשפחות הקבע בתהליך חיפוש העבודה.

     

    תוכנית נוספת שנבדקת בימים אלה, הפעם עם משרד הבינוי והשיכון, היא להקים במימון משותף של משרדי השיכון והביטחון שכונות למגורים בשכירות ביישובי הסביבה, ובעיקר בערד, שישרתו את אנשי הקבע. לפי שעה, טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

     

    גז או אנרגיה ירוקה?

    התוכנית המקורית באשר לנבטים היתה להקים בבסיס תחנת כוח פרטית, בעיקר מונעת גז (אך גם סולר), שתספק 17 מגה־ואט חשמל. בשבוע שעבר פורסם השלב הראשוני במכרז, שהיקפו נאמד במיליוני שקלים, ויזמים שמעוניינים להשתתף בו התבקשו להגיש את הצעותיהם עד לסוף החודש. אולם בימים האחרונים החליטו במשרד הביטחון לבחון סטייה מהתוכנית המקורית, ובשיתוף משרד התשתיות בוחנים אפשרות לשנות את תנאי המכרז ולהקים בבסיס תחנת כוח תרמו־סולרית בעלת הספק של 15 מגה־ואט. מדובר בטכנולוגיה להפקת אנרגיה באמצעות מראות המרכזות את אור השמש לצינור מלא בנוזל, והחום שמשתחרר ממנו מפעיל טורבינה.

      

    ההכרעה בין שני סוגי התחנות צפויה בימים הקרובים. כך או כך, הכוונה היא לאפשר לזכיין שיקים את התחנה ויתפעל אותה ב־25 השנים הקרובות למכור את עודפי החשמל שייצר (מעבר לצורכי הבסיס), וכך להפוך את ההשתתפות במכרז לאטרקטיבית.

     

    התחנה תהיה חלק קטן יחסית מתוכנית החשמל הכוללת לבסיסים החדשים בנגב, מאחר שהיקף תצרוכת החשמל הדרושה לבסיס נבטים, קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) והבסיסים של אמ"ן ותקשוב מוערכת ב־150 מגה־ואט. לקריית ההדרכה כבר אישרה רשות החשמל הקמת חמישה מתקנים פוטו־וולטאיים של 3-1 מגה־ואט כל אחד, על הגגות בקריה.

     

    מרחיבים כבישים

    בתחום התחבורה מדברים במשרד הביטחון על הקמת תחנת רכבת בכניסה הדרומית לבסיס נבטים, בסמוך ליישוב הבדואי ערוער. הכוונה היתה שמסילת הרכבת הזו תורחב בעתיד ותגיע עד לעיר ערד.

     

    במקביל, הסכים משרד התחבורה לסלול מחדש ולהרחיב לכביש דו־מסלולי את כביש 31, המחבר את צומת שוקת וערד מצפון לנבטים, כדי לאפשר גישה נוחה יותר לבסיס. בהמשך יורחב באותו אופן גם כביש 40, המחבר את צומת הנגב ובאר שבע.

     

    במשרדי חיל האוויר בקריה מתכוננים בשבועות האחרונים להעתקת הבסיסים כאילו היה מדובר ביציאה לקרב היסטורי. במסדרונות מדברים על המעבר במונחים של "מבצע בעל חשיבות לאומית", ומדגישים פעמים רבות את התרומה האדירה של המהלך לפיתוח הנגב והדרום. עכשיו נותר רק לראות אם השכונות הדרומיות של משרתי הקבע יצליחו לשחזר את ההצלחה

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רויטרס
    תרגיל אמריקני - ישראלי משותף בבסיס נבטים. רכבים אמריקאים וישראלים יוצאים מהבסיס
    צילום: רויטרס
    מומלצים