שתף קטע נבחר

500 עובדי תעשייה אווירית ילכו הביתה

לאחר שאסף את המדפסות והורה לכבות את המחשבים, מגביר מנכ"ל תע"א את הלחץ על מנהלי המפעלים והחטיבות ודורש התייעלות נוספת ב-100 מיליון דולר. על הפרק הפעם: פרישה מוקדמת, מיקור חוץ וצמצום הקניות

מנהלי התעשייה האווירית (תע"א) אינם מסתפקים בצעדי הייעול שנעשו בחברה בחודשים האחרונים, ובימים אלה הם מחפשים אחר מקורות נוספים לחיסכון.

 

בפורום המנהלים שכינס מנכ"ל החברה, יצחק ניסן, בשבוע שעבר הציגו מנהלי המפעלים והחטיבות השונות את תוכניות ההתייעלות שכבר יצאו לדרך - תוכניות האמורות להניב לחברה חיסכון בהיקף של עשרות מיליוני דולרים החל בסוף 2007. ואולם בפגישה דרש ניסן מהמנהלים התייעלות נוספת, בהיקף של כ-100 מיליון דולר, שתיכנס לתוקף כבר בחודשים הקרובים.

 

תוכנית פרישה נרחבת

אחד הצעדים שבאמצעותם תושג ההתייעלות היא להמשיך להוציא את עובדי החברה הוותיקים לפרישה מוקדמת. צעד זה ננקט לאור ההיענות הגבוהה של עובדי התעשייה האווירית למכסת הפרישה שנקבעה ל-2008 - כ-120 איש, שיצטרפו ל-900 העובדים שפרשו מהחברה בשנים האחרונות במסגרת תוכניות דומות. אנשי כוח האדם של החברה התבקשו בשבועות האחרונים להכין רשימות של מועמדים פוטנציאליים לפרישה.

 

עד כה מונות הרשימות כ-500 עובדים, שאיתם מתכננים בחברה לנהל משא ומתן לפרישה מוקדמת בתקופה הקרובה. נוסף על עובדים אלה אמורים מאות עובדים לפרוש בכל אחת מהשנים הקרובות עם הגיעם לגיל פנסיה. כך, למשל, ב-2009 צפויה פרישה של 143 עובדים, ב-2010 יצמח מספרם ל-182 ויגיע ל-400 ב-2012.

 

עם זאת, חיים כץ, יו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, אמר כי עדיין לא פנו אליו בנושא.


מטוס ביון של תע"א (תצלום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל)

 

צעדים נוספים שעליהם דובר בפורום ההנהלה של החברה כוללים תוכניות התייעלות בחטיבות האזרחיות והצבאיות, בעיקר בכל הנוגע לעבודה עם ספקים. במקרה זה דרש ניסן לצמצם את היקף הרכישות מספקים חיצוניים בהיקף של 2% מתוך תקציב העומד כיום על 2 מיליארד דולר בשנה. בין הספקים שהחברה מתכוונת לפתוח מולם את החוזים - אגד, SAP וחברות מתחום המחשוב.

 

המנכ"ל והמנהלים אף דיברו על המשך הבקרה על השעות הנוספות של העובדים והגדלת הפיקוח על הנסיעות לחו"ל. צעד נוסף הנשקל בחברה הוא הגדלת העבודה במיקור חוץ, ובין היתר העברת ייצורן של חלק מהמערכות המכניות והאלקטרוניות המשמשות את החברה לקבלני משנה בחו"ל.

 

לפני כחודשיים כבר הוכיח ניסן את רצינות כוונותיו בתחום החיסכון, כאשר הורה לאסוף את המדפסות הצבעוניות מהמשרדים ולהשאיר מדפסות רק במקומות מרכזיים במפעלים השונים. כמו כן הורה לא לרכוש נייר משרדי ולחסוך באנרגיה, וביקש מהעובדים לתדלק את כלי הרכב אך ורק בתחנות השייכות לתעשייה האווירית, שבהן המחיר נמוך יותר.

 

נערכים להפרטה

צעדי ההתייעלות הנוכחיים ננקטים, בין השאר, כהכנה למהלך כולל של הפרטת התעשייה האווירית, ובהמשך להנפקת האג"ח שביצעה בשנה שעברה, ושהוכתרה כהצלחה גדולה בקרב גורמים ממשלתיים וגורמים בחברה עצמה.

 

אחת הסיבות היא הדו"חות של הרבעון השני של 2008 העתידים להתפרסם בקרוב, שבהם צפויה להירשם ירידה ברווחיות. בין הסיבות לתוצאות הלא מחמיאות ניתן למצוא את הפיחות בדולר ואת הקיטון בביקושים, ולצדם גם את הנפקת האג"ח בהיקף של מיליארד שקל שביצעה החברה בשנה שעברה, מחצית מהן צמודות מדד, שבתקופה האחרונה עלתה על הציפיות המוקדמות. גורמים המקורבים לחברה העריכו אתמול שהיא תמשיך להציג רווחיות בשורה התחתונה, אם כי היא קטנה באופן ניכר.

 

"חברה שמנה"

מגמת ההתייעלות בתעשייה האווירית מאפיינת את כל תקופת כהונתו של ניסן, שהחלה בראשית 2006. ניסן, עד אז סמנכ"ל ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל ואיש התעשייה האווירית ב-30 השנים האחרונות, נכנס לתפקידו כשהחברה הייתה במצב לא קל.

 הוא מצא חברה "שמנה", גדולה ומסורבלת עם עודפים של כוח אדם, חברה שהתקשתה להציג רווחים בשורה התחתונה וסבלה מכפילויות רבות בין החטיבות השונות.

 

בראיון שהעניק באחרונה ל"כלכליסט" התייחס ניסן בהרחבה למצב של החברה כפי שמצא ערב מינויו: "התעשייה האווירית של 2006 הייתה חברה מפסידה, עם עודפי כוח אדם, כפילויות, גידול מתמיד בעלויות השכר ובעיות במוטיבציה של העובדים. החברה היתה כבולה בחוזים עם לקוחות בעייתיים, ומעל לכל - זו הייתה חברה עם ניהול עסקי לקוי, שמבחינת רווחיות התנהלה סביב קו האפס".

 

בהכנת הידיעה השתתפו נעמה סיקולר ומיקי פלד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים