שתף קטע נבחר

לוּלֵי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי...

אין דבר מיותר בתורה. לא חידות הטריוויה של משה, לא המלצתו על ביקור במוזיאון רבת עמון ואפילו לא אזכור שם סבתא של אשתו של הדר מלך אדום. תלמוד תורה הוא עיקר העיקרים ביהדות - שקול כנגד הכל, יורד לפרטים הקטנים וכמובן דוחה שירות צבאי. רוחמה וייס גזרה על עצמה שבוע שתיקה. 'דודי, פ"ת', חבר בית המדרש לטוקבקיסטים, מנסה להיכנס לנעליה, וקובע: משה רבנו מאוכזב מדרך התפתחות ההלכה

בהקדמה לנאומו של משה בראש חומש דברים נאמר: "בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה הזאת לאמר". כולנו ציפינו לקרוא בפרשה הראשונה את באור התורה, אך במקום זאת הייתה שם חזרה על מאורעות הידועים לנו: מינוי השופטים (בלי כל קרדיט ליתרו), סיפור המרגלים והסתעפויותיו, המלחמה בסיחון ועוג והתנחלות שנים וחצי השבטים. גם דברים חדשים קראנו - תולדות התנחלותם של עמון ומואב והאיסור החמור להתגרות בהם.

 

מה פשר הערת הביניים לפיה ברצועת החוף שבין חצרים (היא רפיח, ע"פ אונקלוס) לעזה ישבו לפנים העווים עד שיוצאי כפתור השמידום והתיישבו שם תחתם? מה לנו וליושבי הרצועה הזו? לעיתים נראה שמשה מדבר אלינו במעין חידון טריוויה: איך קוראים להר חרמון בשלוש שפות? עד שקלטנו זאת הוא הוסיף לנו שם רביעי בפרשת ואתחנן. בנאומו משה אף השחיל המלצה לביקור במוזיאון של רבת עמון ולראות שם את האטרקציה הגדולה (תרתי משמע).

 

לא, איננו חושבים שזה מיותר, חלילה. עתיד הוא לומר לנו "כי לא דבר ריק הוא מכם". אין שום דבר מיותר בתורה, אפילו הגילוי בפרשת וישלח כי לסבתא של אשתו של הדר מלך אדום קראו מי-זהב. אנו בטוחים שיש בידיעה זו סודות עמוקים החשובים לכל באי עולם מדור דור. אך מי אנו, קרוצי חומר עכור, קצרי בינה, שנבוא עד נבכיהם. אם הדברים ריקים - ממנו הם ריקים, בריקנות שכלנו.

 

מדהים איך שעודף מסויים של בהמות, שהיה במקרה לשני שבטים בשעה ההיא, הצדיק לערוך שינוי מפליג בתוכנית המקורית. ה' נשא ידו לתת את ארץ כנען לאברהם ליצחק וליעקב והבטיח לתת אותה מורשה לבני ישראל. יתכן שעל רקע שידוד המערכות הזה סבר משה שה' יתיר לו לעבור ולראות את הארץ, ובכך פותחת פרשת ואתחנן. אך התגובה היתה קשה - ה' התעבר בו, נזף בו קשות וציווה עליו במפגיע "אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה".

 

תלמוד תורה כנגד כולם

ועתה באנו אל הביאור: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל שְׁמַע אֶל הַחֻקִּים וְאֶל הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת לְמַעַן תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם" (דברים ד' א').

 

השורש ל.מ.ד מופיע כאן לראשונה בתורה. הוא מופיע בספר דברים 17 פעמים, ומתוכם שמונה בפרשת ואתחנן.

זה המקור לתלמוד תורה - תורה שבכתב ותורה שבעל פה. תלמוד תורה הוא עיקר העיקרים ביהדות ושקול כנגד הכל.

הוא אחד מהעמודים שהעולם עומד עליהם. בריאת שמים וארץ הותנתה בתלמוד התורה - "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". אם לא ילמדו תורה יחזור הכל לתוהו ובוהו.

 

אחד הדברים הראשונים שציווה ה' את יהושע הוא "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה". ואכן, כבר בהיות יהושע ביריחו הוא פוגש שם את מלאך ה' וחרבו שלופה בידו. המלאך מאשים אותו בביטול קרבן תמיד של בין ערביים ובביטול תורה. אמר לו יהושע: "על איזה מהן באת?". ענה לו: "עתה באתי" - על ביטול תורה שעתה ביטלתם. ומייד "וילך יהושע בלילה ההוא בתוך העמק" - שהלך ולן בעומקה של הלכה. מכאן שתלמוד תורה חשוב מעבודת הקורבנות.

 

חכימנו האדירו את גודל מעלת לימוד התורה לרמה שאין למעלה הימנה. ידוע הסיפור המפורסם על הלל שנאלץ לשמוע תורה של שמעיה ואבטליון דרך הארובה, כששכב על הגג והשלג נערם עליו. הוא ניצל בנס רק לאחר שהאפיל ללומדים וכך הם הבחינו בו. לא היה לו באותו יום שישי לשלם מחצית משכרו העלוב דמי כניסה. לא התלמוד ולא "כה עשו חכמינו" תמהים למה לקחו מהלל חצי משכורת עבור הכניסה. השאלה הזו אינה רלוונטית מול התשוקה ללמוד תורה.

 

לימוד תורה דוחה צבא 

תלמוד תורה קדם לדרך ארץ. אין לך דבר העומד בפני תלמוד תורה. וידוע המקרה על רבי עקיבא שנכנס אחרי רבי יהושע לבית הכסא כדי ללמוד כיצד נוהגים שם (הגמרא מפרטת מה בדיוק הוא למד שם), וכשהוא התגלה ונשאל על עזות הפנים, הוא ענה: "תורה היא וללמוד אני צריך". וכשהוא כבר למד את התורה הזו נכנס אף בן עזאי אחרי רבי עקיבא לבית הכסא. ואף הוא התגלה וענה כך. והכביד והפליא לעשות גם רב כהנא בסיפורו הידוע, כשהסתתר מתחת למיטת רבו בזמן שהיה שם עם אשתו. "תורה היא וללמוד אני צריך" - זהו תירוץ שאין עליו פירכא. נכון שלא מדובר כאן על לימוד תורה עיוני אלא על פרקטיקה, אבל גם פרקטיקה היא תורה הצריכה לימוד.

 

ואף בדידי הווה עובדה בתיקון ליל שבועות לפני שנים, כאשר אחד מרבני עירנו נשא דרשה בהלכות צואה. וכך מצאתי עצמי באשמורת שלישית יושב טרוט עיניים ומאזין לחילוקים שיש בין צואה בתוך עששית לצואה גלויה. גם זו תורה וללמוד אנו צריכים.

 

אין צריך לומר שתלמוד תורה דוחה גיוס צבאי. שהרי אברהם אבינו גייס את 318 חניכיו למלחמה להצלת לוט וכך ביטל אותם מתלמוד תורה. על כך נענש ונשתעבדו בניו במצרים מאתים ועשר שנים. ואף אסא מלך יהודה הדתי (שליט בכיפה) גייס את העם בגיוס כללי ("אין נקי"), כולל תלמידי חכמים, לצורך בניית ביצורים בגבע בנימין ובמצפה. על כך הוא נענש בחולי הרגלים (פודגרא) ומת ביסורים קשים. ולמה דוקא פודגרא? ה"ציץ אליעזר" אומר שהמחלה הזו היא חשוכת מרפא, ואמרו חז"ל כל המבזה תלמידי חכמים אין רפואה למכתו. מידה כנגד מידה - חלילה לאיזה מנהיג בעתיד לבזות תלמידי חכמים ולגייס אותם לצבא או לכל משימה אחרת.

 

עד היכן השפעת לימוד התורה? "כשאדם בדרכים ישתדל לברך את כל ברכותיו בדקדוק רב, כי אפשר שבאותו מקום שישב ואכל יש איזה נשמה שמחכה לו כבר שנים ארוכות שיאמר איזה דבר תורה". כך כתב רב ידוע בישראל ביום ג' השבוע, והעביר זאת מסוף העולם ועד סופו בכלי האינטרנט. ללמדך עד היכן מגעת ומשפיעה התורה.

 

"שמע ישראל" ומדרש סמוכים  

בהמשך הפרשה אנו קוראים על מעמד הר סיני, עשרת הדברות, סערת הרוחות וההתרגשות שלאחר מכן, ותקוותו של ה': "מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי". אכן ה' מתפלל "מי יתן". משה מצפה מישראל שיתפסו אותו בדיבור ויאמרו לו "תן אתה". מאוחר יותר הוא מכנה אותם כפויי טובה על שלא ניצלו את ההזדמנות. איך מאבדים חיי עולם ברגע בגלל חוסר עירנות...

 

וכך אנו מגיעים לפרשת "שמע ישראל". כותרת הפרשה וחמשת הפסוקים שאחריה הם הצהרת אמונה מוחלטת ומסירות נפש בלתי מותנית לקבלת עול מלכות שמים. בכל נפשך - אפילו הוא נוטל את נפשך. וידוע הסיפור על רבי עקיבא שהיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל כשהוצא להורג, והוא קרא בחדווה את הפסוקים הללו והודיע שכל ימיו אמר "מתי יגיע לידי ואקיימנה". ואחר כך יצאה נשמתו ב"אחד".

 

מתח גבוה ומחשמל יש בקריאת פסוקים אלו של "שמע" כשמעליהם הפסוק "שמע ישראל" כמו חוט להט. ואנו בטוחים שהלהט הזה מקרין גם לפסוקים שאחרי כן:

 

וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֶת לָךְ

 

עָרִים גְּדֹלֹת וְטֹבֹת אֲשֶׁר לֹא בָנִיתָ:

 

וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ

 

וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ

 

כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ:

 

(דברים ו' י'-י"א)

 

בתים מלאים כל טוב - מהו הטוב ההוא אשר ייטיב ה' לבאי ארץ כנען? כך אומרת הגמרא: "ובתים מלאים כל טוב - ואמר ר' ירמיה בר אבא אמר רב: קותלי דחזירי" (חולין י"ז.). קותלי דחזירי הוא שיבוש של 'קדלי דחזירי', דהיינו עורפי חזירים בארמית. זו רק מנה ראשונה, והרמב"ם הוסיף עוד כמה מנות טובות...

 

מה רב טובך אשר צפנת ליראיך? היתכן? קוראים קריאת שמע ואוכלים עורפי חזירים?

 

כך הזהיר משה מהפיכת ההלכה לאווילית

מכיוון שהראהו הקב"ה למשה דור דור ודורשיו, בידוע שהוא מכיר את כל דרשות חז"ל. מה דעתו על הדרך שבה התפתחה התורה שבעל פה? מה הוא חושב על ההלכות שלנו, על ההיתרים והפרוזבולים למיניהם ושאר הפיקציות ההלכתיות?

 

על כך הוא מזהיר:

 

רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי ה' אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת כֵּן בְּקֶרֶב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:

 

וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה:

 

(דברים ד' ה'-ו')

 

כלומר, השמרו לכם! החוקים שנתתי לכם הם חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים, והם מאשרים אתכם שאתם עם חכם ונבון עם חוקים חכמים. חלילה לכם להפוך אותם ואתכם לאוויליים! האם כך נוהגים חכמינו בהלכה? כל שנה כשאני רואה את הרב הראשי מצולם באמצעי התקשורת מוכר את חמץ המדינה לערבי, כשהוא מחוייך ומדושן עונג, אני נזכר

באזהרה זו של משה רבנו.

 

כך אנחנו נראים.

 

נ.ב.

 

"לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולים וחולות בכרמים". מה נשאר מאותו מאורע רומנטי היונק מהוד קדומים של תקופת השופטים וחג ה' בשילה מימים ימימה? נשאר לנו הד קלוש - אין אומרים בו תחנון.

 

שבת שלום וט"ו באב שמח. וזכרו שאין אומרים בו "צדקתך צדק".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
תורתו אמנותו? לא להתגייס
צילום: צביקה טישלר
מכירת חמץ. הפכנו לאוויליים?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים