שתף קטע נבחר

העמלות הוזלו? על מה הם מדברים בבנק ישראל?

נראה שבנק ישראל הולך מדחי את דחי במאמציו להגן על טעויותיו, אחרת קשה להסביר את הקשר למציאות של הודעתו: "השירותים הבנקאיים לא התייקרו ואף הוזלו". בדיקה פשוטה בחשבון יולי מעלה כי עמלות שונות זינקו אף ב-100%

בנק ישראל הודיע אמש (א') באופן רשמי כי "השירותים הבנקאיים לא התייקרו ואף הוזלו". הודעת דובר הבנק מסתמכת לדבריו על "בדיקה ראשונית של הפיקוח על הבנקים".

 

הבדיקה באה בתגובה לפרסום מדד יולי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסוף השבוע שעבר, שלפיו הקפיצה החדה של המדד (1.1%) הושפעה לא מעט מההתייקרות בשיעור 16.2% של השירותים הבנקאיים הבסיסיים, כתוצאה מהרפורמה בעמלות הבנקים שהחלה בחודש שעבר. להערכת הפיקוח על הבנקים, תרומת מחירי השירותים הבנקאיים על המדד היא "בכל מקרה מזערית - 0.05% בלבד".

 

בלשון המעטה, הפרסום של המפקח על הבנקים איננו תורם לאמינותו וליוקרתו של בנק ישראל בעיני משקי הבית הקטנים והבינוניים, לקוחות אלה הם רוב הציבור שנהפך על כורחו קורבן לרפורמת העמלות.

 

כותב שורות אלה, רק אחד מהם, מחזיק בידו את חשבון העמלות של יולי, שקיבל בשבוע שעבר מבנק דיסקונט על סך 57 שקל. חשבון זה מבטא התייקרות של יותר מ-100% לעומת חשבונות דומים מהחודשים שקדמו לרפורמה. אפשר להניח כי לא מדובר בחשבון יוצא דופן.

 

זו לא בדיחה

החשבון הנ"ל כולל שלוש פעולות על ידי פקיד, לפי 5.90 שקלים לפעולה (סה"כ 17.7 שקל), ו-20 פעולות ב"ערוץ ישיר" לפי 2 שקלים לפעולה (סה"כ 40 שקל). בחודש הקודם התעריף לפעולה בערוץ הזה לבדו היה 1.2 שקלים, והיה אמור להסתכם ב-24 שקל בלבד.

 

עמלת הפקיד גם היא קפצה בעשרות אחוזים, אבל ההתייקרות של עמלות הערוץ הישיר מקוממת יותר, משום שהיא באה על חשבון סלי העמלות המוזלים שבוטלו ברפורמה.

 

העמלות והצרכן - כרוניקה של בלבול

רפורמה בחצי שקל: התעריפון והאזרח הקטן

עמלות הבנקים: הפנסיונרים יקבלו הנחות

מחקר: לקוחות פרטיים ישלמו יותר על העמלות

לאיזה בנק הכי כדאי לעבור?

 

החישוב של בנק ישראל, לפי הפרסום, מתבסס על תעריפוני העמלות של הבנקים ועל הגבייה בפועל מהלקוחות. על פי החשבון הנ"ל מדובר בחישוב שגוי - אם לא הזוי. לדברי המפקח על הבנקים, הוא כולל גם "עמלות שבוטלו או הוזלו, כגון על הקצאת אשראי ועריכת מסמכים שעלותן השנתית עשרות שקלים".

 

סדר הגודל של העלות הנקובה בפרסום רק מחזקת את הביקורת, הואיל ולקוחות רבים לא שילמו קודם עמלות אלה, ובכל מקרה - משקלן מזערי ויכול להתבטא לכל המוקדם בחישוב השנתי.

 

המפקח רוני חזקיהו טען זאת בהצגת הרפורמה, שרק בחישוב שנתי יוכלו הלקוחות להיווכח בהשפעת הרפורמה. הפרסום מאמש מקדים את המאוחר. אפילו אם כך יתברר בעוד שנה, לא ברור על שום מה קובע המפקח שהשירותים הוזלו על סמך "בדיקה ראשונית", שנתקיימה בחופזה אחרי חודש אחד בלבד? קל וחומר - בשולי הפרסום הוא מעיר כי "שיעור ההוזלה אף יגדל, שכן ידוע שהבנקים נתנו הנחות גדולות מעבר לתעריפונים בחודש יולי".

 

כל הקורא דברים אלה יצחק לאחר שנדרש לשלם חשבון כפול כמו של כותב שורות אלה. אלא שזו לא בדיחה. חשבון יולי הוא ההוכחה שכל התקפות הביקורת על הרפורמה בראשיתה מוכיחות עצמן, ובנק ישראל הולך מדחי את דחי במאמציו להגן על טעויותיו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
"בדיקה ראשונית". חזקיהו
צילום: גיל יוחנן
מומלצים