שתף קטע נבחר

השיבושים בנמלים: האוניות עוזבות את חיפה

התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר פנו לבית הדין ארצי לעבודה כדי שיורה לעובדים לשוב לעבודה סדירה. נשיא בית הדין הורה למדינה, להסתדרות ולחברות הנמל להגיש עד מחר את תגובתן; לטענת התעשיינים, הנזק עד עתה מסתכם ב-1.2 מיליארד שקל

לאחר כשבוע של שיבושים בעבודת נמל חיפה, מתחילות אוניות המטענים הגדולות לעזוב את הנמל ולפנות למקומות עגינה אחרים. בתוך כך, פנו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר לבית הדין ארצי לעבודה, כדי שיורה לעובדים בנמלי חיפה ואשדוד לשוב לעבודה סדירה. לטענת העותרים, הנזק שנגרם עד כה למגזר העסקי עומד על כ-1.2 מיליארד שקל.

 

נשיא בית הדין, סטיב אדלר, הורה למדינה, להסתדרות ולחברות הנמל להגיש עד מחר (ג') בשעה 11 את תגובתן. עם זאת, לא נקבע מועד לדיון נוסף. בכל מקרה, לא נראה שאדלר יוציא צו שיורה לעובדים לחזור לעבודה, לאור פסיקות עבר לטובתם של עובדים מאורגנים. נשיא בית הדין גם הורה לעותרים להגיש לו נתונים על השינוי בתפוקה בנמלים בשבוע האחרון.

  

מדובר באחת הפעמים הבודדות שבהן התעשיינים פונים לבית הדין, מאז נכרתה ה"ברית" בין יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לבין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ב-2005.

 

שש אוניות של צים, שהיו אמורות לפרוק את מטענן בנמל חיפה, המשמש נמל הבית שלהן, אולצו לאחר המתנה ארוכה לפנות לנמלים אחרים, בהם אשדוד. משם, בעלי המטענים ייאלצו לממן בעצמם את ההובלה.

 

חברת הספנות MSC העבירה אוניה אחת שלה אל נמל אשדוד, בעוד שנייה נשארה בחיפה. מספר משתמשים בשירותי הנמל מדווחים כי פריקת כלי רכב שהיתה אמורה להימשך שעתיים, נמשכה במקום זאת עד 20 שעות. השיבושים בנמל חיפה קשים הרבה יותר מאשר אלה בנמל אשדוד. בכירים בנמל חיפה אומרים כי התפוקה ירדה לכ-20% מהתפוקה הרגילה.

 

בשבוע שעבר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים, ואולם כבר קודם הורגשה אטיות בעבודה השוטפת, אחרי שהעובדים החלו לעבוד "לפי הספר", כלומר עם מיעוט של שעות נוספות וללא קשר ליעדי תפוקה. זאת, לאחר שהממשלה אישרה סעיף בחוק ההסדרים המאפשר לחברת נמלי ישראל למכור זיכיון לחברות פרטיות לניהול כמה מהרציפים בנמלים.

 

העובדים חוששים כי מהלך זה יפגע בעבודתם, וטוענים כי האוצר נוקט צעדים חד-צדדיים. באוצר טוענים כי התוכנית אינה חדשה, ואף מופיעה כחלק מהמלצות ועדת טוניק שבחנה את העבודה בנמלים לאחר מלחמת לבנון השנייה.

 

בתוך כך טוענים באיגוד המשתמשים בהובלה ימית, כי כל יום של שיבושים גורם לבעלי המטענים נזק של כמיליון דולר. יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן מלמד, קרא לעובדי הנמלים להפסיק לאלתר את העיצומים ולמצוא דרכים אחרות לנהל את מאבקם שלא על חשבון התעשיינים. כמו כן, הוא קרא לשרי התחבורה והאוצר להיכנס מייד לשיחות עם עובדי הנמלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האוניות עוזבות. נמל חיפה
צילום: מתי אלמליח
מומלצים