שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רגע עם ציפי

    בזכות "רגע עם דודלי" הפכה ציפי מור לכוכבת הגדולה ביותר בקרב ילדי התקופה. ירון ביטר שמע ממנה מדוע הוחלט להפוך את דמותה לילד ולא לילדה וכיצד גרמה לדחיית הצילומים בשנה

    אין ספק כי "רגע עם דודלי" היתה אחת מסדרת הילדים האהודות ביותר בתולדות הטלוויזיה החינוכית, אולי בתולדות הטלוויזיה הישראלית בכלל. קהל היעד שלה

    אמור היה להיות ילדים בגילאי 3-6, אבל היא הצליחה לכבוש גם את ליבם של ילדים גדולים הרבה יותר.

     

    סיפור העלילה דמה לסיפורו של פינוקיו, אבל במקרה של "רגע עם דודלי", התווסף לעלילה טוויסט ישראלי: במקום ג'פטו קיבלנו גבר עם שפם קומוניסטי ורעמת תלתלים מפוארת, במקום הפיה המלנכולית קיבלנו חבית מדברת העונה לשם "חביתוש", ובמקום פינוקיו קיבלנו אישה בוגרת שהתנהגה והתלבשה כמו ילדון מבולבל. אותה אישה היתה ציפי מור הצעירה, שהפכה בזכות אותה תוכנית, ו"הבית של פיסטוק" שהגיעה בעקבותיה, לאחת הנשים הפופולריות ביותר בקרב ילדי ישראל של שנות ה-70 וה-80.


    מור כ"רגע". הכל בזכות הפנטומימה (באדיבות הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 23)

     

    הכל התחיל זמן קצר לאחר שחרורה מהצבא, כשמור השתתפה בהצגה "הצועני השורק – טוב לאהוב". הדרך מהתיאטרון לטלוויזיה נסללה עבורה עם ביקורה של דניה אביאל, מפיקה בטלוויזיה הלימודית, שהגיע עם כמה מעמיתיה במהלך חיפושיהם אחר מישהו שיוכל לגלם דמות מרכזית, מעט בובתית, בתוכנית עתידית. אותה דמות נודעה לימים בשם "רגע", וציפי מור היתה זו שזכתה בתפקיד.

     

    "היה לי בהצגה קטע פנטומימה של איש שלג שנמס מאהבה, ובמאי מהלימודית שראה את ההצגה התרשם מאוד מאיזה ניואנס שעשיתי עם הזרת", נזכרת מור. "הוא סיפר לי שהוא ראה את זה מהשורה האחרונה באולם והבין שאני בדיוק מה שהוא מחפש. הוא אמר שאצטרך לעבור מבחן בד, ואני כמובן לא יכולתי לסרב".

     

    כה אמר הרב

    את מבחן הבד, כאמור, מור עברה בהצלחה, וכך מצאה עצמה בנעליו של גיבור טלוויזיוני גברי דווקא, תופעה חריגה למדי באותם ימים. "מנהל הטלוויזיה הלימודית דאז היה אדם דתי ושאף לכך שנשמש דוגמה ומופת לכל עם ישראל, ואם בת גרה עם הדוד שלה, ישנו חשש לגילוי עריות", מספרת מור. "מה שמצחיק הוא שכעבור כמה שנים, רב ידוע פסק שאישה לא יכולה לשחק תפקיד של גבר, אבל מה יכולנו לעשות אחרי שצילמנו תוכניות במשך שש שנים?".

     

    אולם לפני שהספיקו לצלם את כל אותם הפרקים, נתקלה התוכנית במכשול מפתיע: מור נכנסה להריון, זמן קצר לאחר שצולם פרק הפיילוט. "בלימודית לא ידעו מה לעשות", מספרת מור. "בסופו של דבר, הם החליטו שאני מספיק חשובה להם ודחו
    את התוכנית בשנה". במהלך ההפסקה הזו, הוחלף גם השחקן הראשי שגילם את דמותו של דודלי.

     

    "כשחזרתי לעבוד, הוחלט לפתוח את התפקיד למועמדים חדשים. במבחן הבד של שלמה ניצן, הוא התקרב אלי ובאופן ספונטני הסיט את הכובע שלי הצידה, במין חן כזה. בלימודית אמרו שנוצרה דינמיקה טובה ביני לבין שלמה, בדיוק מה שהיה חסר עד אז", מספרת מור.

     

    כסדרה לימודית לילדים, העבודה על "רגע עם דודלי" היתה מורכבת מהרגיל ונעשתה עם ליווי מקצועי של היועצת המדעית של הטלוויזיה החינוכית. כל דבר שהוכנס לתוכנית נעשה בקפדנות רבה. "באחד הפרקים הייתי צריכה למזוג דבש לצנצנות וזה נדבק לי לידיים", נזכרת מור. "אז צעקתי 'איכס!', מה שגרר את הפסקת הצילומים בהוראת הבמאי, שהורה לי לא להגיד איכס על אוכל. בסוף יצא שאמרתי 'איכס! אבל זה טעים...'".

     

    איך היה לעבוד עם ספי ריבלין ב"בית של פיסטוק"?

     

    "אם תצפה בתוכנית בתשומת לב, תוכל לראות שהיו קטעים שממש התפוצצנו מצחוק וזה נכנס לפרקים. בתקופת 'הבית של פיסטוק' קיבלנו יותר חופש וגם אילתרנו יותר מב'רגע עם דודלי'. אין מה לעשות, צילמנו שלוש תוכניות ביום ולא תמיד הצלחנו לזכור את כל הטקסטים".


    עם ספי ריבלין. התקשו עם הטקסטים

     

    יצא לך לראות את הפרודיה של ארץ נהדרת?

     

    "בעיני הם חיקו אותנו בצורה מדהימה, עלמה זק עשתה אותי ממש מושלם. לקח לי כמה שניות להבין שזאת לא באמת אני".

     

    רגע נצחי

    אז ציפי אולי מתקשה להבדיל בינה לבין המחוות המאוחרות לדמותו הנצחית של רגע, אבל המעריצים שהלכו והתבגרו ממש לא מתקשים לזהות אותה גם היום. באמצע השיחה, מלצר ניגש אליה ושואל "תקני אותי אם אני טועה, את לא מהבית של פיסטוק?". ציפי מאשרת את החשיפה במבוכה. כנראה שגם אחרי כל כך הרבה שנים, יש דברים שלא משתנים.

     

    "אם היה לי שקל על כל פעם שמישהו שאל אותי משהו בסגנון, הייתי כבר יכולה להלוות כסף לגאידמק" היא מתלוצצת. "זה מזכיר לי שפעם צילמנו תוכנית מערכונים עם חנן גולדבלט ונתן נתנזון. לבשתי קומבינזון ופאה בלונדינית, ואיש מבוגר מצוות העובדים של החנות בה צילמנו הסתכל עלי לכל אורך הצילומים. בהפסקה הוא ניגש אלי בשקט, התיישב קרוב ואמר לי 'רגע, לא מתאים לך!'".


    מור (משמאל) עם נירה רבינוביץ (צילום: גלעד קוולרציק)

     

    מאז ימיה ב"דודלי" ו"פיסטוק", מור הספיקה להשתתף גם ב"חתול שמיל", "שמיניות באוויר", "קישקשתא", "לילה גוב" ו"זהו זה!", לצד הצגות ילדים רבות ומופעים רבים לצד גליה ישי, איתה היא מופיעה ב-15 השנים האחרונות. אבל גם

    היום, שנים אחרי, היא יודעת לפרט בדיוק מה היה סוד הקסם של "רגע עם דודלי" בעיניה.

     

    "כל אחד הביא את עצמו ואת משפחתו אל תוך התפקיד. אני חיקיתי את הבן שלי, שהיה אז ילד קטן. הייתי אימא צעירה כשצילמנו והרבה מהמימיקה ומצורת ההתנהגות של רגע נעשתה בהשראתו. היתה גם הרגשה של חשיבות אדירה מצד היוצרים - ממש הקפידו על כל פסיק ועל כל מילה. והיה גם המון כבוד לילדים שצפו בתוכנית. עד כדי כך שמפיקת התוכנית לא הסכימה בשום אופן לאשר ליצרן בובות למכור בובות של רגע. היא פשוט לא יכלה לשאת בדמיונה בובות שכאלה, זרוקות ללא שום כבוד באיזו ערימה גדולה בסופרמרקט".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים