שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה עלה בגורלו של הרב-קו?
    זוכרים את כרטיס התחבורה הציבורית החכם, זה שאמור היה לאפשר לנו לעבור בין חברות אוטובוס לרכבת וחזור חלילה? לפני חודש אמור היה משרד התחבורה להכניס אותו לשירות - בפועל אל תצפו לו לפני 2009

    משרד התחבורה מעודד תחבורה ציבורית - אבל זה קורה ממש לאט. לפני קצת יותר משנה, בישר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על תחילת עידן ה"רב-קו" - כרטיס אלקטרוני "חכם", שאמור להחליף את מרבית הכרטיסים הנמצאים בשימוש בתחבורה הציבורית. השימוש בכרטיס אמור היה להתחיל באוטובוסים של

    חברת "קווים", ובחודשים שלאחר מכן להגיע לחברות נוספות.

     

    כך תעודד המדינה שימוש ברכבת ואוטובוס

     

    על-פי התכנון, באוגוסט האחרון אמור היה הכרטיס החכם להגיע לחברות האוטובוסים דן, אגד-תעבורה, עילית, וסופר-בוס. גם רכבת ישראל אמורה הייתה להתחיל להשתמש ברב-קו - אף לפני כמה מחברות אוטובוסים. אלא שבדיקת ynet מעלה כי השימוש בכרטיס עדיין מצומצם: אף לא אחת מארבע החברות שאמורות היו להתחיל להשתמש בו באוגוסט, אכן עשתה זאת. כך גם לגבי הרכבת, שעדיין אינה מציעה את הכרטיס לנוסעיה.

     

    למעשה, מהבדיקה עולה כי השימוש בכרטיס החכם בכל קווי חברת דן, אגד-תעבורה, סופר-בוס ועילית צפוי להתחיל רק ב-2009. גם הפעלת הרב-קו בחברות נוספות יתעכב: בניגוד להצהרות בכירי משרד התחבורה, לפיהן הכרטיס יופעל בפריסה ארצית עד סוף 2009, כעת מתברר כי רק בסוף 2010 יגיע הרב-קו לכל קווי האוטובוס.


    לקוח מרוצה. שר התחבורה, שאול מופז, עם הרב-קו (צילום: ששון תירם)

     

    למה זה בכלל חשוב? 

    כרטיס אלקטרוני "חכם" נחשב לאחת הדרכים היעילות והזמינות לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית: עם הרב-קו, נוסעים יוכלו בעתיד להשתמש בכל אמצעי התחבורה - אוטובוסים, רכבות, ורכבות קלות - בעזרת כרטיס אחד בלבד. בכך ייחסך מהם הצורך לרכוש כרטיס חדש לפני מעבר מאמצעי תחבורה אחד לאחר.

     

    עם השקתו בישראל, הסביר שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, כי הרב-קו "יביא לשיפור משמעותי בשירות לנוסע, ויאפשר לאסוף מידע על מספר הנוסעים בכל קו וקו - ובכך לתכנן טוב יותר את קווי התחבורה הציבורית". למעשה, שבועיים בלבד לאחר תחילת הפצתו של הכרטיס החכם, יצאה הודעה רשמית בשם שר התחבורה שסיפרה כי "ביקוש רב לכרטיס החכם", וכי נמכרו אלפי כרטיסים לנוסעים בחברת קווים.

     

    אלא שמתברר כי ההמשך מוצלח פחות: מספר חברות אמנם החלו להשתמש ברב-קו, אבל ללא הרחבת השימוש לחברות נוספות - ובעיקר לאגד ודן - יעילות הכרטיס תמשיך להיות מוגבלת. כדאי לציין שאגד ודן מחזיקות ביחד כ-80% משוק האוטובוסים בישראל.

     

    מסורת של עיכובים 

    בתקופה האחרונה מרבה משרד התחבורה להחמיץ תאריכי יעד ליישום רפורמות ותוכניות. כך למשל החלה הנפקת רישיונות הנהיגה החדשים - התואמים את התקינה האירופית - באיחור של יותר מחצי ושנה, והיא צפויה להסתיים לפחות חצי שנה אחרי התאריך שתוכנן בתחילה.

     

    בנוסף, בינואר 2007 אמורה הייתה להסתיים הפרטת מערך מבחני התיאוריה, באמצעות מכרז שיעניק זיכיונות הפעלה לשלושה מפעילים פרטיים. בפועל, המערך החל לפעול רק בחודשים האחרונים, וגם זאת באופן חלקי בתחילה ותוך הערמת קשיים רבים בפני הנבחנים.

     

    עיכוב, איזה עיכוב?

    ומה אומרים במשרד התחבורה על האיחור בהפעלת הרב-קו? שם דווקא סבורים כי התוכנית מיושמת על-פי לוח הזמנים המקורי: "אין כל עיכוב בתוכנית ליישום הרב-קו. הכרטים החכם כבר נמצא בשימוש מספר חברות - קווים, שרותי אוטובוסים מאוחדים, ו-נסיעות ותיירות. בחברת דן יופעל הכרטיס במהלך חודש אוקטובר - בשלב הראשון בקרב סטודנטים, ובתחילת ינואר 2009 בכל הארץ".

     

    המשרד מאשר כי השימוש בחברות נוספות יחל רק בתחילת השנה הבאה: "בתחילת 2009 ייכנס הכרטיס לשימוש במספר חברות נוספות, בין השאר גם באגד תעבורה, סופר-בוס ועילית. עד סוף 2010, יופעל הכרטים גם בכל קווי אגד בארץ. רכבת ישראל אמורה להתחיל להפעיל את הכרטיס לאחר סיום המכרז הנמצא כיום בעיצומו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים