שתף קטע נבחר

רק שלא תהפכי לאקס

הגרסה האמריקאית של "האקס המיתולוגי" הישראלית עלתה לשידור בארה"ב. הביקורות שקצת שכחו את היוצרת סיגל אבין (שגם תרמה את חלקה לגרסה המקומית שם) מחמיאות בהסתייגות, אך בסך הכל צופות לה עתיד גדול

"האקס המיתולוגי", הסדרה הישראלית השנייה אחרי "בטיפול" שזוכה בדרכון אמריקאי, והסדרה הראשונה שמאומצת על ידי רשת ברודקאסט גדולה, תעלה הערב לשידור ברשת CBS בארה"ב תחת השם "The Ex List", והביקורות על פרק הפיילוט שלה כבר כאן.

 

מסלט הדעות המגוון על הייצוא הישראלי של יוצרת הסדרה סיגל אבין, ניכרת אחידות בנושא אחד: אף אחד לא סובל את שמה של הדמות הראשית בגרסה האמריקאית, בלה בלום. השם לא היה נורא כל כך לולא היתה בלה בעלת חנות פרחים, ופירוש שמה הוא "פרח יפה". בדיחה שמשתכנת במחוזות התת-תחכום, לדעת מבקרי ארה"ב.


"האקס ליסט". סיום הסדרה בידי הגורל

 

המבקרים האמריקנים חולקים קונצנזוס נוסף: נראה שרובם ככולם מזועזעים-נבוכים מתת עלילה מתמשכת בפרק הפיילוט, העוסקת בגילוח מפשעה בנוסח ברזילאי ("ענייני המפשעה חייבים להיפסק"! אמר על כך המבקר של הלוס אנג'לס טיימס, בכתיבה שהסמיקה מרוב מבוכה). ברם, למעט מהמורות אלה ועוד כמה שעוד נדבר בהן, נראה שרוב העיתונים החשובים חושבים טובות על הסדרה.

 

מקארי בראדשו ועד בלה בלום

"'האקס ליסט' נופלת במדויק תחת הרובריקה של סדרה שאף גבר שחי איתך בביתך לא יצפה בה איתך", אומרת המבקרת של "הניו יורק טיימס", אבל למרות זאת, היא אינה חושבת שיש בזה משהו רע. "הסדרה עוסקת באישה שרוצה להתחתן, אבל לא מגלמת בדמותה את כל השאיפות המתנגשות של נשים אמריקאיות מהמעמד הבינוני-גבוה, בשחר המאה ה-21. 'האקס ליסט' לא מציעה שום אנליזה לנשיות עכשווית, ואין לה שום אמביציה להעלות נושאים לדיון. ולמרות זאת, או אולי דווקא בזכות זה, הראייה המצומצמת הזאת שלה היא שעת טלוויזיה מקסימה, בדיוק הסדרה שכל אישה תרצה להישאר בבית עבורה. ה'אקס ליסט' רוצה שתשימי תחת רגלייך שרפרף, כדי שהיא תוכל לעסות אותן, לעטוף אותן במגבת ולשים בידך מרגריטה".


קאסט "האקס ליסט" וריסר במרכז. מה הקטע עם בלה בלום?

 

את מי שלא צפה בסדרה כשזו שודרה בעברית בערוץ 2, ניידע שהיא עוסקת ברווקה בת 33 שמקבלת תחזית קודרת ממגדת עתידות: אם לא תמצאי את אהבת חייך תוך שנה, תישארי בודדה לעולם. המגדת מקלה עליה ומנבאה שהאישה כבר פגשה בבחור הנבחר, הוא אחד ממאהביה לשעבר. האישה, אות גילמה אז טלי שרון, מוצאת עצמה נעה בין דחוייה, סטוציה והחמצותיה בחיפושיה אחר האחד, כשכל פרק מוקדש ל"אחד" פוטנציאלי אחר.

 

על הנייר היה זה רעיון טוב, אולם הביצוע שלו היה פחות מוצלח, והגרסה האמריקאית אמורה להוות מעין תיקון לפי סיגל אבין. אבל צופי ארה"ב השבעים, לא ינעצו מבט בסדרה לא בשלה, לכן המתח לקראת השידור רב. הביקורות, אם כך, הן פסק הדין שעשוי לנבא את גזר הדין: נתוני הרייטינג.

 

בגרסה האמריקאית, האישה, מוכרת פרחים וגולשת גלים, מתגוררת עם שני שותפים בבית חוף בסאן דייגו שבדרום קליפורניה, עם ידיד טוב שהיה פעם אקס שלה, וטרינר שלא רוצה להתחתן לעולם - טימותי באספילד (קאל המעצבן ב"סטודיו 60"). בביקורות עליה, העלילה מושווית תדירות ל"שמי הוא ארל", בגלל אלמנט הרשימה שבה וה"גורל" שבה. למרבה האירוניה, היא גם מונחת על המדף של סדרות הרווקה האמריקאית, שהיא יצור שונה לא מעט מהמקבילה הישראלית שלה.

 

משב הרוח של עונת הסתיו

זוכרים את אלי מקביל? זה שנים שהטלוויזיה האמריקאית מלאה בנשים מבולבלות שמחפשות אהבה. אבל בדרך האבולוציונית ממרי טיילר מור לקארי בראדשו, משהו התעוות. "הלכנו ממצבים רומנטיים מבלבלים-מצחיקים, ומחילופי דיאלוגים שנונים, לחשיבת יתר נרקסיסטית", מבכה "הניו נורק טיימס" את גילגולה העכשווי של הרווקה הטלוויזיונית. לדעת "הניו יורק טיימס", "האקס ליסט" הישראלית במנטליותה, משיבה מעט עטרה ליושנה.


"האקס ליסט". לבנות בעיקר, לא בלבד

 

בלה חובבת גלישה ובגדי נערות? החברים שלה בני 30 ועדיין מעדיפים לשבת ליד הבריכה כל היום מאשר ללכת למשרד? ל"ניו יורק טיימס" אין עם זה בעיה. ככל הנראה מפני ש"האקס ליסט" היא סדרה כנה שלא מתביישת במה שהיא. "הטלוויזיה מאוהבת במתבגרים נצחיים בשני העשורים האחרונים", נאמר שם. "אבל כאן, אין שום העמדת פנים בנוגע לכך, ולא שמים על המשיכה הזאת שום מסיכות. 'האקס ליסט' כבר גורמת לי לרצות לחלוף בגלישת רוח על פני כל פרקי הבכורה העגמומיים והמאכזבים של עונת הסתיו הזאת".

 

ב"הוליווד ריפורטר" חרצו ש"ה'אקס ליסט' היא אחת מאותן הפתעות נדירות של העונה החדשה, שמקסימות אותך ישר מהקופסה, ומתגאות בעלילה חכמה השאולה מהטלוויזיה הישראלית", אולם ב"ריפורטר" תוקעים טריז באופטימיותם. "ייתכן שההערכה הזאת תתברר כמרירה-מתוקה למדי, כי דיאן רגיירו, יוצרת הסדרה, (כלומר מי שהתאימה את פרקיה לקהל האמריקאי ואף הפיקה אותה בפועל, מ.ק), עזבה אותה בחודש שעבר, כעבור חצי תריסר פרקים, בגלל 'חילוקי דעות יצירתיים' עם CBS, ועם חברת ההפקה, "פוקס".

 

רגיירו, שניהלה לזמן מה את ההצגה גם ב"ורוניקה מארס", אמרה בעזיבתה שב-CBS רצו העתק מדויק של המקור הישראלי, בניגוד לדעתה שיש לערוך בו שינויים. "לא שכרו אותי כדי להיות משתכתבת", היא הצהירה. נראה כי נקודת האין חזור במערכת היחסים שהלכה והתקלקלה בין CBS לרגיירו, היתה כשסיגל אבין נשכרה על ידי הרשת כיועצת.

 

כוכבת עולה

ב"הוליווד ריפורטר" חוששים שהעזיבה תשנה את רוח הסדרה, תפגום בעקביות שלה ותשבש את המקצב שלה. "אם כך יהיה", נאמר שם, "חבל ששעת הבכורה של התוכנית היתה כה מהנה לצפייה. היא חצופה, עסיסית, ואין לה אלוהים ובו זמנית היא גם מתוקה נורא. לשחקנית הראשית, אליזבת' ריסר, יש כאן כל מה שהיא צריכה לפריצה אמיתית".

 

ריסר זוכה לתשואות גם ב"לוס אנג'לס טיימס". נאמר שם שזרח ממנה "פוטנציאל לכוכבות" עוד בימיה כדמות אורחת ב"אנטומיה של גריי" וכן שהיא ניחנה ב"יופי ארצי" ו"עיתוי קומי מדויק". לפי הביקורת, ריסר מצליחה לגלם את בלה באופן "נוירוטי מספיק כך שתבינו לחלוטין מדוע, בגיל 33, היא עדיין לא נשואה, למרות שהיא ממש רוצה בזה, ועם זאת, היא מגלמת אותה באופן נאהב מספיק כדי שתרצו באושרה".


ריסר בתפקיד מוכרת הפרחים בלום. "פוטנציאל לכוכבות"

 

התסריט של רגיירו מהולל שם כ"חכם ומחודד, מתוק בלי להיות דביק", בלי להזכיר במאומה את תרומתה של אבין ליצירה, אבל במילא לדעת ה"לוס אנג'לס טיימס", מה שעושה את הסדרה למבטיחה הוא הקאסט. "דמויות המשנה יכלו בקלות להיות סטריאוטיפים ריקים, אבל השחקנים ממלאים אותן בהומור. מגדת העתידות אפילו ראויה לסדרת בת... היא אמנם מעוררת יותר חיוכים קטנים ומבינים מאשר צחוקים גדולים ממעמקי הבטן, ועדיין, היא נווה מדבר בנוף קומי מיובש".

 

גם ב"וושינגטון פוסט" הופעתה של ריסר שובחה במידה דומה. אבל בהתפעלותו מהופעתה, מבקר ה"פוסט" התכוון בעיקר להופעתה החיצונית, למרבה הסקסיזם. "ריסר היא הסיבה הטובה ביותר לצפות בסדרה", הוא הכריז ופירט: "היא יפה, אפילו כשהיא לבושה, שלא בחוכמה, באופן מאוד זנותי. אבל למרות שנראה שלא נוח לה לפעמים עם כמה מהמלבושים, תמיד נוח לה בתפקיד. לגבי סיכויי השרידות של הסדרה, "הפוסט" סקפטי יותר.

"היא עשויה להיות אקס-סדרה, מכיוון שהכותבת הראשית שלה עזבה וכעת 'האקס ליסט' היא כמו מניה שמעט מאוד אנשים רוצים להשקיע בה".

 

חברים, זו מהפכה

גם טים גודמן מ"הסאן פרנסיסקו כרוניקל" לא אופטימי, מסיבותיו שלו. "שיבוץ קומדיה רומנטית לנשים בערבי שישי, הוא בעייתי ביותר", הוא טוען. "זוהי אחת ממשבצות השידור הכי מוזנחות על ידי הרשתות". עם זאת הוא חושב טובות על הסדרה ומשבח את הכתיבה של דיאן רגיירו, וכקודמיו מתעלם מהיסודות שהניחה לה סיגל אבין. "החותם של רגיירו בלתי ניתן לפספוס. היא מצחיקה, מגניבה וסרקסטית. זה מריח כמו להיט". הגילוי הפוסט פמיניסטי של הגיבורה, לפיו העולם אינו סובב סביבה ושהיא צריכה להתאפק מלהתעלל בגברים גרם לו להשתפך: "זו לא סתם עוד דרמה קומית מלוהקת היטב ב-CBS. חברים, זו מהפכה".

 

אם כך, אהבת המבקרים החשובים לסדרה היתה גורפת, אולם לא הוענקה לה ללא סייגים. שנאתם של מבקרים אחרים, לעומת זאת, ניתנת לה בהרבה פחות הססנות. "זה נחמד ונעים ואפילו מצחיק לפעמים. אבל לא אכפת לי בכלל מבלה בלום, חבריה ומסע החיפושים שלה. למעשה הוא נראה קצת עצוב", נאמר בטור הביקורת של בלוג ה"טי.וי סקוואד".

 

גם ב"יו.אס.איי טודיי" לא גילו אמפתיה. "ה'אקס ליסט' היא קומדיית סקס שהוקצפה לכדי פנטזיה במשקל סופלה. אין ספק שהיא מחזיקה במשיכה מסוימת, אבל אתה יודע שברגע שדלת התנור תיסגר, הסופלה הזה עומד ליפול. כמו יותר מדי סדרות בימים אלה, ה'אקס ליסט' מונעת גימיק, והגימיק כאן נשלט על ידי הגורל. עד כדי כך נפלנו כשזה מגיע לפנטזיה רומנטית? התקווה היחידה עבור רווקים באופן כללי ועבור נשים באופן ספציפי, היא לעבור על איזו רשימה של לוזרים ששללת בליהוק ולקחת אותם בחשבון מחודש? אפילו אם זה רעיון טוב לחיים, קשה לראות כיצד זה רעיון נהדר לטלוויזיה. איך אתה מחזיק את הקהל שלך מרותק לזה, כשאנו יודעים שהמרדף לא יכול להסתיים לפני סיום הסדרה? ולא עוזר במיוחד שדיאן רגיירו, יוצרת הסדרה, נטשה אותה באמצע".

 

מגזין שקורא לעצמו "יו.אס.איי טודיי" אינו יכול שלא לחתום את ביקורתו בביישנות פוריטנית מעלילת המשנה על גילוחי הערווה. "מה שנראה בתחילה כמו בדיחה שמותחת את הגבולות, מתפתח לעלילת משנה שלמה. התגובות של בלה הומוריסטיות, אבל זה מקרה מעורר דחייה ומוגזם, שמגיע יותר מדי מוקדם. וכשזה מגיע ליחסים טלוויזיוניים, סדרות שהולכות במסלול הזה, גומרות בדרך כלל, ברשימת האקסיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים