שתף קטע נבחר

המדריך למיואש

חפש את האושר בפנים ולא בחוץ, מצא חברותא, אל תקנא, למד להתחזק מהמצבים הקשים בחיים ונהג בישרות פנימית. שלמה המלך, החכם מכל אדם, כתב את ספר קהלת. הרב רפי פוירשטין ליקט ממנו חמש הדרכות לחיים נכונים

 

וְסַבּוֹתִי אֲנִי לְיַאֵשׁ אֶת־לִבִּי; עַל כָּל־הֶעָמָל, שֶׁעָמַלְתִּי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃ (קהלת ב' כ')

  

העולם מייאש, העמל רב, המאמץ כביר ואין תוצאות יציבות וקבועות הממלאות את הלב והנפש. מגילת קהלת אותה נקרא השבת ושמיוחסת לשלמה המלך, עוסקת בלבו השבור של האדם. הוא ניסה הכל והיה לו הכל, ובזקנותו הוא משקיף על כל שעבר והמציאות נראית מייאשת ומדכאת. קשה להקיף את כל חשיבתו של קהלת. נעסוק בכמה מהדרכותיו.

  

א. מקור האושר הוא 'בפנים' ולא 'בחוץ', וכך הוא כותב:

"כִּי לְאָדָם שֶׁטּוֹב לְפָנָיו, נָתַן חָכְמָה וְדַעַת וְשִׂמְחָה;

 וְלַחוֹטֶא נָתַן עִנְיָן לֶאֱסוֹף וְלִכְנוֹס, לָתֵת לְטוֹב לִפְנֵי הָאֱלֹהִים,

 גַּם־זֶה הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ׃ (ב' כ"ו)

  

החוטא מחפש את האושר בחוץ. הוא קונה נכסים, מחזיק בתים ומכוניות, יש לו השקעות ועסקים, אבל הכול בחוץ. הנפש לא מלאה, היא מרוקנת. לעומתו, האדם ש"טוב לפניו" חי חיים פנימיים של חכמה, דעת ושמחה.

  

הנכסים הפנימיים הולכים איתך, מזוהים איתך, הם אתה, ואילו הנכסים החיצוניים אינם מגדירים אותך או מקדמים אותך באופן אמיתי.

  

ב. אל תתן למצב חולף, קשה ככל שיהיה, להגדיר את מהותך. קבל בשלום את העובדה שהעולם מלא במצבים כאלה, וכשהם באים עליך לחיות אותם ולפעול בתוכם ומתוכם, כי עת לכל דבר. גם המצב הקשה אמור ללמד אותך ולחזק אותך. יש לו 'עת', ואת 'העת' שלו יחליף מצב אחר.

  

לַכֹּל זְמָן; וְעֵת לְכָל־חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם׃

עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת; עֵת לָטַעַת, וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ׃

עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא, עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת׃

עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק, עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד׃

עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים, וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים; עֵת לַחֲבוֹק, וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק׃

עֵת לְבַקֵּשׁ וְעֵת לְאַבֵּד, עֵת לִשְׁמוֹר וְעֵת לְהַשְׁלִיךְ׃

עֵת לִקְרוֹעַ וְעֵת לִתְפּוֹר, עֵת לַחֲשׁוֹת וְעֵת לְדַבֵּר׃

עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא, עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם׃ (פרק ג')

  

ג. חברותא. הרעוּת האמיתית מגדילה את ה'אני' שלך. היא הופכת אותך למוגן יותר כלפי חוץ וכלפי פנים, כיוון שהיא מאפשרת לך לממש את כוחותיך מתוך רצון להיטיב ולהעניק ומתוך אותה מגמה גם לקבל.

  

הרעוּת היא הנכס החיצוני היחיד שהופך לפנימי ולחלק ממך, מגדיל ומעשיר אותך. גם כשאתה חלש ומפורר מבפנים יהיה מי שיתמוך בך ויאפשר לקרני השמש לחדור פנימה, ומחר אולי יהיה תורך לגמול לו.

  

טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן־הָאֶחָד; אֲשֶׁר יֵשׁ־לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם׃

כִּי אִם־יִפֹּלוּ, הָאֶחָד יָקִים אֶת־חֲבֵרוֹ; וְאִילוֹ, הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל, וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ׃

גַּם אִם־יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם; וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם׃

וְאִם־יִתְקְפוֹ הָאֶחָד, הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ; וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ, לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק (פרק ד')

  

ד. אל תקנא. המצב הכלכלי איננו מבטיח אושר, ודווקא ממון שבא מכוחו של עמל משמח את הלב בגלל הקשר הישיר בין המאמץ לתוצר, הידיים שעמלו היום לא יבחלו בכל מלאכה ומאמץ. לעומתו, דווקא הכסף הקל, שאין לו מקור סיבתי מוגדר היטב, עשוי להדאיג, משום שהוא יכול ללכת באותה קלות בה הגיע. ראה את המדורים הכלכליים של העיתונים היום.

  

מְתוּקָה שְׁנַת הָעֹבֵד, אִם־מְעַט וְאִם־הַרְבֵּה יֹאכֵל;

וְהַשָּׂבָע לֶעָשִׁיר, אֵינֶנּוּ מַנִּיחַ לוֹ לִישׁוֹן׃ (פרק ה')

  

ה. ישרות פנימית. לעיתים אנו מסבכים את עצמנו בחשבונות מורכבים שגורמים לנו לייצר מציאות וירטואלית מסובכת. יש כוח לסיפור אותו אנו מספרים, ולכן כשהוא מסופר באופן מפותל הוא יכול להרוס מערכת יחסים נפלאה ולעוות הישגים חיוביים. היה ישר ופשוט. ראה היטב את הנתונים ונסה לתת את ההסבר הפשוט ביותר לנתונים. זכור כי דרך שתי נקודות עובר רק קו ישר הכרחי אחד. חפש אותו ובו תנוח נפשך, במקום אינסוף קווים מפותלים אפשריים.

  

לְבַד רְאֵה־זֶה מָצָאתִי, אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת־הָאָדָם יָשָׁר;

וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים׃ (פרק ז)

  

כאן אולי טמון המפתח לחיים הנכונים. היושר הוא המפתח לחשיפתה של הדרך הנכונה הטמונה בנו. החשבונות הרבים מרחיקים אותנו מעצמנו ומהווים כלי בידי מנגנונים פסיכולוגיים רבי עוצמה המעוניינים שלא נטפל בשורשי הבעיות. סוד ההשתנוּת הוא בישרוּת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים