שתף קטע נבחר

המשבר - סכנה קיומית למשרדי הפרסום הקטנים

למשרדי הפרסום הקטנים אין שומנים לקצץ, ובתקופה של משבר - כאשר משרדים גדולים רודפים גם אחרי תקציבים נמוכים - הם נפגעים הרבה יותר

המשבר העולמי והמיתון שבפתח מביאים כמעט תמיד גם ירידות בהיקף תקציבי הפרסום של החברות. בה בעת שמשרדי הפרסום הגדולים והבינוניים מדברים על צעדי חיסכון ומודיעים על ביטול הנופש המשרדי בטורקיה, בעבור משרדי הפרסום הקטנים המיתון שעומד בפתח הוא סכנת קיום של ממש.

 

 

"ההבדל העיקרי בין משרדי הפרסום הקטנים לגדולים בעת משבר הוא שהגדולים יכולים לקצץ בשכבות השומן שעוד יש להם. למשרדים הקטנים, לעומת זאת, אין רזרבות להוריד, וכל קיצוץ מאיים על המשך תפקודו של המשרד", מסביר פרסומאי ותיק שהיה בעבר שותף במשרדי פרסום קטנים וכיום עובד כפרילנס בענף.

 

20 משרדי הפרסום הגדולים בתעשייה הישראלית מנהלים תקציבים של עשרות מיליוני שקלים בשנה, וכמעט כל משרד בעשירייה הראשונה מתהדר בתקציבים ענקיים, כמו אלה של רשתות קמעונאיות גדולות, חברות סלולר ותקשורת ותקציבי אופנה יוקרתיים.

 

ואולם תקציבי הפרסום המנוהלים במשרדים הקטנים מצומצמים בהרבה, וכך גם היכולת להרוויח מהם. במלים אחרות, בדרך כלל הלקוחות הקטנים פונים למשרדים קטנים - בעיקר כדי ליהנות מיחס אישי, שאותו לא יקבלו במשרד גדול.

 

"המפרסמים הקטנים חיים מהיד לפה. משבר פיננסי, מיתון עמוק, מצב ביטחוני קשה - כל אלה גורמים להם לעצור את הפרסום, ולמשרדים הקטנים המטפלים בהם אין ברירות - הם נאלצים לחתוך בבשר החי", מסביר אותו גורם.

 

אלא שבמשרדי הפרסום הקטנים משדרים אופטימיות רבה יותר לגבי המצב, ולא סבורים שקיים הבדל מהותי בינם לבין המשרדים הגדולים. טל בריקמן, מבעלי משרד הפרסום הוותיק בריקמן, מדבר על תמהיל לקוחות המאפשר לו להמשיך לפעול גם בתקופות מיתון.

 

"המשרד שלנו מטפל בתקציבים גדולים של כמה מיליוני שקלים בשנה, לצד תקציבים קטנים יותר. כרגע נוצר שילוב של תקופת אחרי החגים, המאופיינת באופן מסורתי בפעילות פרסומית נמוכה, עם הלם קרב כתוצאה מהמצב הכלכלי", מסביר בריקמן. "לקוחות כבר לא מדברים על פעילות תדמיתית. הפרסום נהפך אקט מכירתי - פשוט דרך להכניס כסף לקופה. משרד פרסום גדול או קטן נאלץ כרגע להוריד את הראש ולתת לתקופה הזאת לעבור".

 

הכתבה המלאה - היום ב"כלכליסט"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: גלעד קוולרצ'יק
תקציבים קטנים -רווחים קטנים
צילום: גלעד קוולרצ'יק
מומלצים