שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מבחן ביצועים: מעבד Core i7 החדש של אינטל

    אינטל תשיק בעוד כעשרה ימים את מעבד הדור הבא שלה, Core i7. לקחנו אותו לנסיעת מבחן

    במפת הדרכים הטכנולוגית של אינטל, הנמשכת אל תוך העשור הבא, ישנה התחייבות לארכיטקטורת מעבד חדשה בכל שנתיים. בשנת 2006 היה זה Core 2 שהפיל את AMD המתחרה לקרשים. השנה, בעוד כעשרה ימים יושק ה-Core i7 (לשעבר: Nehalem), ואינטל טוענת שהוא יהיה פורץ דרך לא פחות. בינתיים, נראה שהוא מקיים את ההבטחה – בעיקר אם אתם גיימרים, או משתמשים מתקדמים ותאבי ביצועים במיוחד, שמוכנים לשלם.

     

     

    Core i7, הוא המעבד הראשון של אינטל המיוצר מראשית חייו בטכנולוגיית ייצור של 45 ננומטר, כמו זו שתיכנס לייצור במפעל המעבדים החדש בקריית גת. החידוש הגדול במעבד הוא העברה של בקר הזיכרון, שמסורתית שכן על לוח האם – אל תוך המעבד. משמעות הדבר, שיש פחות מתווך אחד ב"שיחה" בין המעבד לזכרונות – פחות זמן

    המתנה ויותר מהירות.

     

    שינוי משמעותי נוסף בעיצוב הוא זניחה של ה-Front Side Bus לטובת חיבור ישיר של המעבד מול ההתקנים הפנימיים – טכנולוגיה שאינטל מכנים QuickPath, והיא דומה ל-DitrectConnect ש-AMD הציגו כבר לפני שנים מספר. מדובר בפתרון של "צוואר בקבוק", שהיוו ערכות השבבים עד כה. החיסרון, פחות גמישות בשדרוג.

     

    ב-Core i7 ישנן ארבע ליבות, כאשר אינטל לוקחים כאן את טכנולוגיית ריבוי הנימים שלהם מימי הפנטיום (Hyper Threading), צעד נוסף קדימה, אל תוך הליבות: כל ליבה תהיה מסוגלת לבצע שתי פעולות במקביל, וכיון ש-Core i7 מסוגל לעבד בו זמנית שמונה נימים, מערכת ההפעלה למעשה "חושבת" שהיא עובדת עם שמונה ליבות.

     

    את Core i7 מלווה פלטפורמה חדשה בשם X58. מלבד תושבת חדשה למעבד, ששונה מהדור הקודם, ערכות השבבים החדשות תומכות בזיכרון DDR3 במהירות (תיאורטית) של 2000 מה"צ, ובעלות תמיכה טובה יותר בכרטיסים גרפיים הפועלים במקביל: Crossfire של AMD המתחרה, ו-SLI של nVidia. בנק הזיכרון אגב, מסודר בצורה שונה מהרגיל: מכפלות של שלוש ולא שתיים, כך שלמערכת הבדיקה שלנו היו שלושה גיגהבייט זיכרון.

     

    איך בדקנו?

    למשרדינו הגיעו שתי דוגמאות ייצור של i7. האחת, 965, היא החזקה יותר, במהירות שעון של 3.2 גה"צ, והשניה, 2.93 גה"צ. לקחנו את החזקה יותר לסיבוב. לוח האם שסופק לנו איתה הוא לוח אם של אינטל – DX58SO, ששוכן אחר כבוד בתוך מארז ThermalTake מדגם Xaser VI, שנחשב לדגם מאסיבי, שופע מאווררים ומקום ומותאם במיוחד לגיימרים. אליהם נוספו עוד כונן SSD בנפח 250 ג"ב, וכרטיס מסך Radeon מדגם 4850 HD.

     

    מולו, הרכיבו לנו החבר'ה הטובים בזיג-זג פתרונות מחשוב, מערכת המבוססת על מעבד E8400 במהירות שעון דומה: 3 גה"צ. מהדור של Core 2 Duo, לוח אם GA-EP45-DS של חברת גיגהבייט מותאם 45 ננומטר ו-FSB מהיר של 1600 מה"צ (מכפלה), עם שני גיגהבייט זיכרון, כרטיס מסך זהה כמעט, Radeon 4850 HD וכונן קשיח של Seagate.

     

    לא מירוץ סוסים

    את שתי המערכות האלה העבדנו בפרך: מבחני מעבדה שונים, סרטי HD ומשחקים תובעניים, ופעולות נוספות המדמות פעולות יומיומיות, שעלולות להשפיע על כל מחשב שהוא, ומדדנו את התוצאות.

     

    הרעיון היה לא לייצר מירוץ סוסים של מעבדים, אלא לענות על השאלה המעניינת באמת: האם שווה להוציא כיום את תוספת הממון המשמעותית (כמה אלפי שקלים טובים) עבור המעבד החדש?

     

    ביצועי מולטימדיה

    כמחשב שמיועד לגיימרים, ציפינו לביצועי מולטימדיה גבוהים, ואכן לא התאכזבנו. במבחן Cinebench הבוחן פריסה והצגה של וידאו, פעילות של מעבד אחד (כלומר ליבה בודדת במקרה שלנו), הציגה תוצאה של 4,178, וגם מבחן ה-OpenGL הראה שיפור מינורי יחסית לעומת ה-Core2Duo. אם נסתמך על השיפור הזה, הרי שאכן היה נוצר שיפור בעיצוב הליבה הבודדת. ובריבוי מעבדים השיפור בולט לעין – הציון קופץ ל-17,888, כמעט פי שלושה ממעבד הדור הקודם.

     


     

    ניסינו "להתקיל" את המערכת עם פעולות כבדות באופיין כמו דחיסת נתונים. במבחן WinRAR, ה-i7 הציג תוצאה גבוהה כמעט פי ארבעה. שוב, ניתן לייחס את ההתמודדות שלו עם פעולת עיבוד מורכבת יחסית שכזו, לריבוי הנימים ולארכיטקטורה החדשה.

     


     

    משחקים ותלת ממד

    במבחני תלת ממד של Futuremark, כמו 3DVantage ו-3Dmark06 הישן יותר, ה-i7 מוציא תוצאות נאות. בגירסת 2006 של תוכנת הבדיקה נרשם שיפור של 25 אחוזים בביצועים, ואילו בגירסה המתקדמת יותר של הבדיקה נרשם שיפור דרסטי אף יותר, של 29%. שיפור נאה, אך עדיין לא מצדיק את ההוצאה של כמה מאות דולרים נוספים.

     


     


     

    במבחן הביצועים של משחק האסטרטגיה World in Conflict, קצב הפריימים הממוצע היה 38 לעומת 30 בלבד (שיפור של 26%) וקצב הפריימים המקסימלי עמד על 64 לעומת 54 (18 אחוז שיפור). בקצב הפריימים המינימלי חל שיפור עצום: מ-13 ל-24 – כמעט כפול, והבדל מאוד משמעותי כשמדובר בפריימים לשנייה, שאחראים על תמונה חלקה ונעימה לעין בסצינות מהירות.

     


     

    משחקי פעולה: אין שיפור מובהק

    אך דווקא במשחקי פעולה מגוף ראשון לא נרשם שיפור מובהק. קצב הפריימים בשתי המערכות ב-Unreal Tournament 3 היה זהה (כ-60 פריימים לשניה בממוצע), כאשר רמת הפירוט בשתי המערכות עמדה על חמש, והרזולוציה נקבעה על 1024 על 1280 פיקסלים. אפשרי שניתן לייחס זאת לעובדה ש-UT3 טרם יודע לנצל היטב את התכונות החדשות של i7.

     

    סיכום

    לפי תוצאות המבחנים שלנו, וגם ממבחנים אחרים בעולם, נראה כי דור המעבדים החדש של אינטל מציג שיפור ממוצע של בין 25 ל-30 אחוזים לעומת הדור הקודם של המעבדים בביצועים, ובחלק מהמקרים – שיפור דרסטי ומשמעותי, בזכות הארכיטקטורה החדשה וריבוי הנימים.

     

    בתמחור הנוכחי של 999 דולר לגירסת ה-Extreme, בליווי של הוצאה על לוח וזכרונות חדשים שאינם זולים – ה-Core i7 מציע ביצועים מרשימים, תמורת מחיר. אפשרי בהחלט ששנה הבאה, עם התרחבות הייצור והתאזנות הביקושים, המחיר ירד. אך נכון להיום, ה-Core i7 שיושק בעוד כעשרה ימים הוא ה"רולס רויס" של המעבדים, תרתי משמע: במחיר ובביצועים.

     

    סיוע בהכנת הכתבה: שוקי גלילי

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים