שתף קטע נבחר

הקרב על הפריים טיים

המאבק בין הדרמות לריאליטי על זמן מסך עמד במרכז דיון שנערך בפסטיבל ראש פינה. היו שיצאו בהאשמות כנגד הזכייניות, אך מתברר שישנם אלו הסבורים שהבעיה היא אצל היוצרים

"זכיינים, תעמדו במחויבויות שלכם כמו שאמרתם שתעמדו, או שתחזירו את הכסף", כך קרא הערב (ו') רני בלייר, העומד בראש איגוד היוצרים, במושב "מלחמת התרבות 2" שהתקיים במסגרת פסטיבל ראש פינה לטלוויזיה ומדיה דיגיטלית."יש מזימה לחסל את הדרמה בארץ", הוסיף בלייר.

 

במושב לזכרו של מוסקו אלקלעי ז"ל ניסו המתדיינים להסביר כיצד התהפך הסולם הדרוויניסטי בטלוויזיה, והריאליטי ההמוני חנק את הדוקו העליון והדרמה העילית, והאם למעשה מתחוללת כאן מלחמה סמויה של יוצרים שנחלקו לשני מחנות.

 

את המושב הנחה גידי יהושע, יוצר שהתנסה גם בריאליטי, והשתתפו בו גם יהודית לויט מהרשות השנייה, ליאת פלדמן, מנהלת התוכניות של ערוץ 10, גל זייד, העומד בראש מחלקת הדרמה בקשת והתסריטאי דרור נובלמן.

 

"טלוויזיה זו קופסא שנמצאת בכל בית ויש לה תפקיד תרבותי", הכריז בלייר, יוצר "פרשת השבוע". ולמרות שסדרה חדשה שלו תשודר תחת חסותה של רשת, הוא צופה שהיצירה המקורית תעבור תוך זמן קצר לכבלים וללוויין. "ערוץ 2, תמשיכו להתייחס לדוקומנטרי ולדרמה כבת חורגת שלכם, והז'אנר הזה יחוסל", הוא טען. "אתם לא זכאים לסוגה עילית".

 

מי חייב למי

ליאת פלדמן, מנהלת התוכן של ערוץ 10, הגנה על הערוץ שלה, למרות שעיקר המתקפה של בלייר כוונה לערוץ 2. "'אהבה זה כואב' ו'מתי נתנשק' הן בהפסד איום ונורא. אז אתה רוצה שיחזירו לך את הכסף? אני רוצה שיחזירו לי את הכסף. הייתי רוצה להאמין שלמרות שגוף שידור חי על חרבו, הוא שואף להביא לצופיו דרמה. אבל אני לא יכולה להגיד את זה בלב שלם. כשאתה עושה דרמה שמביאה שישה אחוזי צפייה כש'כלבוטק' עושה 30 אחוז, אתה לא מקבל בחזרה את ההפרש".

 

ובכל זאת, ערוץ 10 מתכנן להשיק השנה חמש סדרות דרמה חדשות. "לכן", פלדמן הכריזה, "אני לא מוכנה להידחק לעמדה מתגוננת". אלא שההתגוננות לא אחרה לבוא.

 

"אני לא בטוחה כיום ביכולתו של גוף מסחרי לשאת דרמות. לו 'מרחק נגיעה' היתה משודרת היום, אני לא בטוחה כמה רייטינג היא היתה מביאה", היא טענה. "הצופה מבקש חוויה כוללת בטלוויזיה, והיום זה קורה בעיקר בריאליטי. 'האח הגדול' משודרת בכל מיני מדיות, כל הזמן, וזו חוויה אחרת מדרמה של פעם בשבוע. צופים אומרים לי שהם מרגישים שהם באים לעבודה כשהם צופים בדרמות. אז צריך להבין איזו דרמה אפשר ליצור שתהווה אבן שואבת, שתייצר מספיק מענה לצרכים שכרגע, מה לעשות, הריאליטי מספק אותם".


"היפה והחנון" של ערוץ 10. "יש בה ערכים" (צילום: יוסי צבקר)

 

פלדמן גם לא היתה מוכנה לשים את "היפה והחנון" של ערוץ 10 בסל אחד עם שאר הריאליטי. "'היפה והחנון'? יש בה ערכים: לקבל את השונה. והעבודה שלנו עליה היתה כמו על קומדיה. כמו על דרמה. אתה לא יודע כמה קשה לעשות דרמה ברמת השעות, ברמת הנראטיב. אילו ריאליטי היה מורכב רק ממשימות ותחרות - הוא לא היה מצליח".

 

יהודית לויט, נציגת הרשות השנייה, הניפה בפאנל את שוט הרגולטור. "דרמה זאת מחויבות", היא הצהירה. "יש תקופות שזה יותר קשה. אני רק מזכירה לכל גוף שידור שהציבור זכאי לקבל גם את הדברים האחרים. לא רק ריאליטי, אלא גם את הדוקו, גם את הדרמה. והרי משתלם לזכייניות לעשות דרמה, כי דרמה אפשר לשווק במארזים ולשדר בכמה שידורים חוזרים. איזה ראליטי אתה יכול לשדר בשידור חוזר?".

 

היוצרים על דוכן הנאשמים

גל זייד, הממונה על הדרמות בקשת, היה קצת יותר מפוכח. עם זאת, הוטל עליו התפקיד הבלתי אפשרי: להגן על הזכיינית שלו עצמו שמכווצת את תחום האחריות שלו. "מצב הדרמות בפריים טיים הוא קשה ומסובך", אמר זייד ושם את הכדור במגרש של היוצרים. "מבחינתנו, כיוצרים, הרגולציה אינה רלוונטית. כשאנחנו באים לפריים טיים, אנחנו צריכים לייצר סדרות שיתנו מענה לפריים טיים. ואנחנו לא עושים מספיק".

 

לזייד עצמו יש יד בריפיון ששרה השנה על הדרמות בקשת. "על קצות האצבעות" לא היתה הנשק האידיאלי שמחלקת הדרמה בקשת היתה צריכה לייצר במלחמה נגד הריאליטי. "היתה השקה לא מוצלחת ל'על קצות האצבעות', ואז השיקו שוב, אבל בלי פרומואים. ואולי המוצר לא הצליח", זייד טוען. "אני לא יכול להעיד. אני יכול לומר שדרמה היא הרבה יותר עדינה מריאליטי ונזקקת לטיפול מיוחד, ולא תמיד מטפלים בה בדרך הנכונה. זה דבר שגם בתוך קשת מודעים לו וגם נאבקים עליו".

 

גידי יהושע, מנחה האירוע, היה בוטה יותר מזייד. "משהו לא עובד בדרמות. יש בהן את אותם תל אביבים, עם אותם חמישה שחקנים ואותן דמויות. אולי התסריטאים לא מספיק מוכשרים כדי להמציא דמות כמו בובליל. היום בריאליטי הרי אין מתמודדים, יש דמויות".

 

זו לא היתה הפעם היחידה בה שמו של הכוכב האשקלוני עלה בדיון. בחציו המאוחר של הדיון, עלה לבמת הדיון דוד ליפשיץ, הכותב הראשי של "ארץ נהדרת". וקרא: "ב'רשת' אין בובליל, כי הבובליל שלהם לא מספיק טוב, ובערוץ 10 יהיה עוד מעט בובליל. עם 'הישרדות 2'".

 

אלעד קופרמן, מ"קופרמן הפקות", חברת ההפקה שאיתרה את בובליל, הצטרף לקו ההגנה. "אני לא חושב שיש פה מלחמה של דרמה נגד ריאליטי", הוא אמר. "אני חושב שאם תבוא לזכיין ותגיד שיש לך משהו מספיק טוב, הם ילכו על זה. כשאתה יוצא לדרך, גם בריאליטי, אתה לא יודע לאיזה מספרים תגיע ואיזה תוכן לייצר. אתה מהמר, זה טבע המקצוע שלנו. אנחנו פיתחנו סדרת ריאליטי על יחסים במשך שנה, שעבדו עליה 30 אנשים, ועצרו אותנו. או שאתה שורד או שאתה לא. זה התחום שלנו".

 

כשנשאל מדוע הריאליטי שלו מצליחה בעוד "מפרץ האהבה" מצליחה פחות, קופרמן ענה בדיפלומטיות. "'האח הגדול' עובד פה ועכשיו. בדרך כלל ריאליטי מצולם חודש חודש וחצי והולך לעריכה לחצי שנה. אין פה תימה, יש פה מכשול דרמטי אחד – אתה עצמך. 150 אנשים עובדים ב'אח הגדול', מהבכירים בשוק, ואני מאחל לאנשים לעבוד בהפקה כל כך מורכבת ומעניינת כמו 'האח הגדול'. אני מאוד גאה במה שאנחנו עושים בשוק באמצעותה. זו טלוויזיה שמרגשת ומעוררת עניין. לגבי 'מפרץ האהבה', קטונתי מלהגיב על קולגות. אבל אני כן יכול להגיד שאני מאוד גאה מהמסרים שיוצאים החוצה מהתוכנית שלנו. שיש בחור גאה שמתקבל באהבה בפריים טיים ושבובליל הוא דמות מורכבת שמעוררת דיונים".

 

דרור נובלמן, כותב "האלופה", לא קנה את בשורת האידיליה שקופרמן חילץ מ"האח הגדול" והכריז: "יש פה מלחמה והיא משמעותית עבור כולנו. וכמו כל מלחמה, אתה לא יכול לשבת על הגדר". אבל כשנשאל באיזה מחנה הוא בוחר, נובלמן לא הסתיר את בקיאותו. "אני במחנה הבובלילים", הוא קרא. "שפרה וצבר, לכו הביתה!".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זוהר ישראל
בלייר. "אתם לא זכאים לסוגה עילית"
צילום: זוהר ישראל
לאתר ההטבות
מומלצים